Tokina completeaza gama obiectivelor cu un superangular 11-16mm dedicat senzorilor de tipul APS-C, factor de multiplicare 1.5x, echivalent 35mm:17-25mm. Deschiderea diafragmei 2.8 asigura o luminozitate constanta pe toata plaja de distante focale.
Carcasa obiectivului este foarte rigida si sigura, din metal iar sistemul simplu de cuplare AF-MF ramane in standardul Tokina. Din punct de vedere al calitatii constructiei, obiectivul se aseamana foarte mult cu popularul model Tokina 12-24mm f/4 din oferta producatorului japonez. Din punct de vedere al mecanicii, Toina 11-16mm f/2.8 foloseste un sistem de focalizare interna ceea ce inseamna ca lentila principala nu se roteste si obiectivul nu se extinde atunci cand se realizeaza punerea la punct.
Este un obiectiv similar lui 12-24 f/4 din pulte puncte de vedere, dar iese in evidenta prin luminozitatea constanta f/2.8 ce ii asigura performante mai bune in lumina slaba decat cele ale predecesorului sau. Desi nu are o plaja de distante focale la fel de „mare” precum cea a obiectivului Tokina 12-24 f/4, acesta este cu un milimetru mai „wide”. Totusi, obiectivul are o distanta focala maxima mai scurta, de doar 16mm ceea ce nu il face foarte potrivti pentru orice situatie fotografica ce necesita un obiectiv wide. Este posibil ca anumiti fotografi sa gaseasca mai tila plaja focala a obiectivului Tokina 12-24 f/4 in detrimentul luminozitatii mai bune alui 11-16 f/2.8!
Obiectivul produce o rezolutie foarte buna pe toata plaja de distante focale, incepand chiar de la valoarea diafragmei f/2.8! Din punct de vedere al calitatii imaginii este unul dintre cele mai bune obiective din clasa sa si il intrece chiar si pe „veteranul” Tokina 12-24 f/4. Rezolutia maxima este atinsa in jurul valorii diafragmei f/5.6, la o distanta focala de 14mm.
Nivelul distorsiunilor este foarte bine controlat si, surprinzator, la o distanta focala de 11mm indicele de distorsiune este mai mic chiar decat la unele obiective profesionale la 24mm. Din punct de vedere al aberatiilor cromatice, obiectivele Tokina nu au avut niciodata un renume foarte bun. Nici modelul de fata nu face exceptie, aberatiile cromatice fiind prezente spre marginile imaginilor si, mai ales, acolo unde este o diferenta foarte mare de contrast. Totusi, nivelul aberatiilor cromatice este destul de bine controlat si problemele se pot corecta usor cu aproape orice program de editare foto.
Concluzie
Din punct de vedere al calitatii imagini, Tokina 11-16mm f/2.8 este, in prezent, cel mai bun obiectiv wide-angle pentru aparate cu senzor in format APS-C. Din pacate, nu exista obiectiv perfect din toate punctele de vedere si chiar si acesta are partile sale mai putin reusite. Totusi, calitatea ridicata, optica foarte buna si performantele deosebite il recomanda ca fiind o alegere excelenta pentru orice fotograf ce cauta un obiectiv wide-angle, luminos, pentru un aparat cu senzor de dimensiuni reduse.
Tokina 11-16mm f/2.8 pentru NIKON | Tokina 11-16mm f/2.8 pentru CANON