UPDATE: puteti descarca de aici imaginile originale trase la ISO 100-25.600 (arhiva ZIP, 38MB).

Imediat dupa lansarea de acum doua saptamani, am avut ocazia sa lucrez cu Sony A99 cateva zile, pentru a ma familiariza cu el si pentru a-l descoperi in amanunt. Pentru cei care au deschis mai tarziu calculatorul, A99 este primul SLT cu senzor Full Frame de la Sony si reprezinta astazi varful de gama al seriei SLT care a inceput cu modelul A55 acum cativa ani. Initial m-am gandit sa scriu acest review pe structura mea clasica, dar mi-am dat seama ca ar fi destul de inutil, dat fiind faptul ca Sony A99 este un aparat care nu are un concurent direct (fiind singurul SLT full-frame), asadar din start este dificil sa faci o comparatie pertinenta cu modelele concurentei. Am sa va prezint mai jos principalele puncte forte dar si problemele de care m-am lovit in utilizarea lui A99 si cred ca in acest fel voi raspunde la majoritatea intrebarilor celor care sunt interesati de acest aparat.

In Romania, Sony A99 (body) va avea un pret de 2800 Euro (TVA inclus). In magazine il veti putea gasi incepand cu luna noiembrie.

Sony A99, pe scurt:

Senzor CMOS de 24 megapixeli, 121 puncte de focus (11 tip cruce), rafala 10 fps, filmare Full HD 60p cu sunet stereo, GPS, conector microfon extern si casti, iesire HDMI, ecran rabatabil, functii HDR, Sweep Panorama, stabilizare integrata in body, vizor electronic XGA OLED Tru Finder, doua sloturi SD/MMC, toate intr-un un body compact si foarte usor pentru un full frame.

Calitatea imaginilor, ISO, Balans de alb si functii

Calitatea imaginilor este la superlativ. De fapt, calitatea imaginilor e la paritate ce cea oferita de Nikon D600, iar asta nu este o surpriza, deoarece stim deja ca au in interior acelasi senzor CMOS de 24 Mp produs de Sony.

Un singur lucru m-a deranjat din acest punct de vedere: tendinta aparatului de a subexpune anumite cadre. Am cautat pe internet si am inteles ca este o problema care va fi rezolvata rapid cu un update de firmware, deci aparatele pe care le veti putea achizitiona din magazine nu vor avea aceasta problema.

Si un Crop 100% din imaginea de mai sus (ISO 100, F/5.6, 50mm), bineinteles fara prelucrari suplimentare (click pentru marire):

ISO

La valori ISO ridicate (pentru ca asta intereseaza pe toti cand vorbim de un aparat nou, nu?) Sony A99 depaseste cu mult oricare alt model SLT de pana acum. Pot spune acum ca intr-adevar tehnologia s-a maturizat si as putea achizitiona un SLT precum A99 fara retineri deoarece chiar si la valori ISO mari (pana in 3200) imaginile sunt perfect-utilizabile  si pentru print pana la A2. Desi datorita tehnologiei SLT putem spune ca are un mic „handicap” in conditii de iluminare slaba (cantitatea de lumina care ajunge la senzor este redusa de oglinda semi-transparenta), este aparatul care se descurca cel mai bine in lumina putina, dintre toate SLT-urile pe care le-am testat pana acum (si le-am testat cam pe toate: A77, A57, A35, A37).

Nu am mai refacut testul ISO de la lansare deoarece am primit acelasi sample si rezultatele ar fi fost identice. Asadar va invit sa revedeti imaginile trase la toate valorile ISO in ziua lansarii lui A99 in Romania. Imaginile au fost trase in format JPEG, cu setarile standard ale aparatului, mod P (Program). Concluziile le trageti voi dupa ce vedeti imaginile de mai jos la rezolutie maxima (click pe imagini pentru zoom si pe butoanele “inainte/inapoi” pentru navigare). Nu stiu ce versiune de firmware aveau camerele sample de astazi, dar e posibil ca in varianta comercializata imaginile sa fie chiar si mai bune la valori ISO ridicate. UPDATE: puteti descarca de aici imaginile originale trase la ISO 100-25.600 (arhiva ZIP, 38MB).

Sony A99 - ISO 400

Image 3 of 9

Sony A99 - ISO 400

Balansul de alb

Balansul de alb automat se descurca bine in majoritatea situatiilor. De fapt, nu am intalnit inca un Sony care sa aiba probleme in a alege singur valorile corecte ale balansului de alb. Pentru ca se adreseaza profesionistilor, Sony A99 are si optiunea de a seta manual balansul de alb, in grade Kelvin. Functia WB Shift este si ea prezenta la fel si bracketing de expunere si WB.

Despre functii. Un aparat ce se adreseaza profesionistilor dar cu functie „Auto” si scene presetate!

Ei bine, da, aceasta este si o bila alba dar si o bila neagra. Depinde de ce parte a baricadei privesti. Cu siguranta Sony A99 este un aparat care se adreseaza profesionistilor, atat prin functii dar si prin constructie si modul de operare. Totusi, compania japoneza a vrut sa nu „rateze” nici un potential cumparator si atunci a dotat aparatul cu functii care mai de care mai diverse. Asa se face ca Sony A99 este singurul SLT/DSLR full-frame in care gasim scene presetate in meniu si o functie iAuto similara modelelor entry-level. Este o bila alba pentru cei care isi doresc cel mai complet DSLR/SLT de pe piata la ora actuala la banii astia (din punct de vedere al pachetului de functii!) dar la fel de bine poate fi si un motiv de pentru profesionisti de a evita modelul A99. De ce? Ca profesionist,  te simti ciudat cand apesi butonul de Meniu si sa gasesti optiuni de desaturare selectiva, filtre artistice, efecte de miniatura sau Pinhole…

Despre modul de utilizare

Cei care deja detin un Sony A77 sau chiar un model mai recent din gama entry, Sony A99 li se va parea foarte familiar. De fapt, fata de A77 nu exista prea mari diferente in ceea ce priveste meniul, modul de utilizare si amplasarea butoanelor. Este practic un A77 cu senzor Full Frame, din acest punct de vedere. Totusi, exista functii cu care modelele cu senzori APS-C de la Sony nu se pot lauda. De exemplu, optiunea de a limita planul de focus (AF Range Control) mi se pare foarte utila atunci cand fotografiezi la un concert sau la evenimente sportive, acolo unde exista posibilitatea ca in cadru sa ai elemente in prim plan pe care aparatul ar putea focaliza. La fel de utila mi se pare functia de peak focus, care va ajuta atunci cand incercati sa focalizati cu obiective fara autofocus (coloreaza zonele care sunt in focus).

Ecranul rabatabil este util, mai ales pentru fotografii de pe trepied sau pentru filmare iar Sony A99 este in prezent singurul DSLR full frame cu ecran LCD rabatabil. Este deci singura optiune in acest sens. Ce nu mi-a placut este “lagul” (intarzierea in executarea functiei) prezent la apasarea butoanelor. Eu am avut un aparat de pre-productie si sper ca acest mic inconvenient sa se remedieze in varianta finala a acestui model. Un astfel de comportament al butoanelor l-am intalnit si la A77, dar daca vorbim de un Full Frame care se adreseaza cu precadere profesionistilor, aceasta mica problema se poate dovedi un deal-braker, pentru ca degeaba ai un AF extrem de rapid si precis daca aparatul nu asculta de comenzi cu promptitudine.

Sistemul de focus are 102 puncte (din care 11 tip cruce). Ei bine, specialistii de la Sony au dorit sa faca un sistem AF revolutionar, dar au gresit in mod evident pozitionarea punctelor de focus. Desi este singurul SLT/DSLR actual care se poate lauda cu 102 puncte de focalizare, acestea sunt „ingramadite” in zona centrala a imaginii deci practic esti „obligat” sa plasezi subiectul centrat daca vrei sa folosesti functia AF-Tracking…

Despre functia de filmare

Sony A99 poate inregistra secvente video in format Full HD la 1080 (60, 24 fps) cu semnal comprimat la maxim 28Mbps. Din pacate, fata de DSLR-urile din acelasi segment de pret, functia video nu ofera si o iesire a semnalului necomprimat prin HDMI, ceea ce poate fi un impediment pentru cei car vor sa se apuce serios de video cu un A99. O bila alba, in schimb, este posibilitatea salvarii ori in format AVCHD ori in MPEG-4.

Sistemul AF functioneaza si in timpul filmarii dar este limitat la modul Program. Daca vreti sa filmati in modul Av sau Tv (prioritate de timp / diafragma) trebuie sa facti focalizarea manual. Va ajuta functia peak focus de care am vorbit mai sus.

Autonomie, format fisiere si conectivitate

Sony A99 utilizeaza acelasi acumulator pe care l-am intalnit si pe Sony A77, modelul Lithium-Ion NP-FM500H. In teorie acesta asigura o autonomie de pana la 500 de declansari, dar in practica, va spun din experienta ca mai mult de 250 de declansari cu o singura incarcare a bateriei nu face, in conditii de utilizare normala. Poate doar cu rafala pornita… 🙂

In ceea ce priveste stocarea, aparatul este dotat cu doua sloturi pentru carduri de memorie (ambele tip SD/MS). Este util deoarece va salveaza de multe probleme atunci cand un card se blocheaza (si aveti fotografiile salvate pe al doilea). Sau, din meniul aparatului puteti alege felul in care vor fi utilizate cele doua carduri: simultan (backup), alternativ (RAW pe unul, JPEG pe al doilea), imagini statice pe primul, secvente video pe al doilea etc.

Conectivitatea este asigurata de conectorul USB 2.0 si iesirea HDMI, mufa pentru microfon extern si iesirea pentru casti, un conector pentru declansator pe fir/telecomanda, dar exista si posibilitatea de a alimenta aparatul de la curent alternativ (cu ajutorul unui adaptor pentru priza).

Sony A99 - Conectori
Sony A99 – Conectori

Despre pret si disponibilitate

In Romania, Sony A99 (body) va avea un pret de 2800 Euro (TVA inclus). In magazine il veti putea gasi incepand cu luna noiembrie.

Concluzii

La pretul anuntat, este clar ca Sony A99 este de departe cel mai complet DSLR/SLT full-frame de pe piata, din punct de vedere al functionalitatilor. Este un aparat complet (si complex), care ofera o calitate foarte buna a imaginilor si caruia cu greu ii poti gasi „minusuri” evidente. Exceptand problema legata de subexpunere si dispunerea punctelor de focus doar in zona centrala a cadrului, imi este dificil sa gasesc un motiv pertinent pentru care sa nu recomand acest model profesionistilor si fanilor brandului. Existenta functilor automate si a scenelor presetate poate fi un plus pentru cei care se vor obisnui mai greu cu aparatul sau fac tranzitia de la un alt brand. Functia de filmare Full HD cu sistem AF continuu (gratie sistemului SLT) este iarasi un plus si completeaza un pachet de dotari care ii va multumii cu siguranta atat pe profesionisti dar si pe fotografii entuziasti. Pentru cei care trec de la un DSLR conventional la un SLT, singurul impediment ar putea fi vizorul electronic, care necesita o anumita perioada de adaptare, dar datorita modului de customizare a afisarii in vizor (poti afisa de exemplu histograma in timp real) si acestia pot gasi motive sa aprecieze varianta electronica, mai ales daca nu sunt interesati de focalizarea manuala (vizorul optic are plusurile si minusurile lui, dupa cum spuneam aici).

Am uitat sa va spun… toate fotografiile facute in acest test au fost cu obiectivul Sony SAL 50mm f/2.8 Macro, un obiectiv zgomotos, lent dar foarte-foarte sharp. Ca toate macro-urile de fapt…

Nota Clubului Foto: 8.5/10

Bile albe:

  • Calitatea foarte buna a imaginilor
  • Functia de filmare Full HD 60p versatila
  • Compatibilitatea cu accesorii diverse (ecran LCD prin iesirea HDMI, microfon extern etc)
  • GPS integrat
  • O multime de functii si modalitati de personalizare
  • Butoane dedicate pentru majoritatea setarilor
  • Rotita de selectie silentioasa (pentru modificarea parametrilor in liniste)
  • Stabilizare de imagine integrata in body
  • RAW pe 14 biti
  • Doua sloturi de card (ambele tip SD/MS)

Bile negre:

  • Vizorul electronic necesita o perioada de adaptare
  • Tendinta de subexpunere (la 20-30% din cadre)
  • Dispunerea punctelor AF doar in zona centrala a cadrului
  • Lag (intarziere la executarea functiei) la apasarea butoanelor
  • Autonomie redusa a acumulatorului

 Cateva din fotografiile surprinse cu Sony A99 pentru acest test:

4 COMENTARII

  1. Pentru un FF ISO 6400 este destul de zgomotos, chiar si 3200. Dar posibil sa am aceasta impresie pentru ca n-am pus mana decat pe cateva modele FF, dar e la fel de zgomotos ca 60D-ul meu. Principala bila neagra pe care i-as gasi-o eu, ar fi vizorul, FF cu vizor electronic? …pe mine nu ma incanta. Asta pentru ca sunt un fan indiscutabil al vizoarelor optice, nimic mai mult. Subexpune 20-30% din cadre? Raman la 5D II in aceasta suma. Batran, dar sigur face fata lui A99. Daca vrei grip, A99 arata oribil cu el montat, alta bila neagra. Principalul avantaj al sistemului Sony, eu cred ca il reprezinta obiectivele. Sunt obiective foarte bune, ma refer la clasicele Minolta pe care le gasesti greu, dar la preturi foarte mici comparativ cu competitorii. Rafala, in aceasta suma ai o rafala bunicica, la atatea puncte AF ma gandesc ca focalizeaza destul de rapid si precis (si cu rafala, ar fi excelent pentru wildlife, la o treime din pretul competitorilor cu rafala mare si sistem AF excelent). Per-total, pe mine nu ma impresioneaza, si nu spun asta doar pentru ca am sistem Canon, nu-s genul, dar pur si simplu nu pare un FF "profi", iar Sony trebuie sa scoata inca 2-3 body FF pentru a reintra in joc.

    • Am sa sustin opinia lui Dumitru! Declansatorul pentru poze pe verticala („grip-ul”) arata de parca este cioplit de niste agiamii,in domeniu de design! O mare scapare pentru echipa de designeri de la Sony. Aciasta meteahna este omniprezenta si in cazul precedentelor camere de la producator.Pacat ca nu si-au revizuit linia estetismului in formele alea rigide si pe alocuri parca ciopartite!Canon are de spus un cuvint greu la acest capitol,cu „body-urile” sale care confera aspect monolit si linii curgatoare(clasa profesionala de aparate). Nici Nikon nu da cu bita in balta la acest capitol,care vine cu un aspect sobru aproape teutonic la constructie, si tot odata nui lipseste armonia dintre elementele corpului si linia de ansamblu construita cu acuratete,bravo lor! Sony ar trebui sa invite la curtea lor niste designeri talentati, daca vor sa propuna un candidat serios in lupta dintre gigantii Canon si Nikon.Punct.

Comments are closed.