Recunosc ca am primit oarecum retincent vestea lansarii lui Tamron 24-70mm f/2.8 VC. Utilizez de ceva vreme un obiectiv Tamron 17-50mm f/2.8 cu stabilizare care, practic, este „fratele mai mic” (pe format DX) al obiectivului pe care l-am testat acum. Desi 17-50 f/2.8 este un obiectiv destul de performant si cu un sistem de stabilizare excelent, principala mea problema cu el o reprezinta claritatea (acutanta) in zonele periferice ale imaginilor si aceasta „bila neagra” m-a determinat sa fiu foarte curios si sa incerc sa aflu daca specialistii Tamron au fost reusit sa proiecteze un obiectiv compatibil Full-Frame care sa nu mai aiba aceasta problema.
Tamron 24-70mm f/2.8 VC este disponibil pentru montura Canon, Nikon si Sony (click pentru pretul actualizat).
Orice obiectiv compatibil cu aparatele foto cu senzor Full-Frame trebuie sa respecte niste standarde de calitate mult mai inalte decat variantele pentru APS-C, daca se doreste a fi competitiv. Intr-o piata dominata pe buna dreptate de obiectivele de la Canon si Nikon, Tamron „arunca manusa” si lanseaza primul obiectiv zoom-standard pentru profesionisti dotat cu stabilizare de imagine integrata. Acesta este, de fapt, cam singurul atuu al lui Tamron 24-70mm f/2.8 VC in fata concurentei: sistemmul de stabilizare al imaginii, pe care obiectivele similare de la Canon si Nikon nu il au.
Prima impresie, constructie si utilizare
Am avut la dispozitie cateva zile sa „testez” noul Tamron si l-am utilizat pe un body de varf, Canon 5D Mark III, in incercarea de a-i descoperii toate „secretele”. Prima impresie despre Tamron 24-70mm f/2.8 este destul de pozitiva: obiectivul face parte din clasa Tamron „SP” (Super Performance) si are o constructie solida, dar si un volum si o greutate pe masura.
Pentru a oferi un nivel al luminozitatii f/2.8 constant pe toata plaja de distante focale si pentru a include in obiectiv si sistemul de stabilizare al imaginii, destul de complex de altfel, cei de la Tamron s-au vazut nevoiti sa ajunga la un compormis in ceea ce priveste greutatea si dimensiunile obiectivului: este un model voluminos, cu o greutate pe masura. Dar asta iti da si senzatia de „lucru bine facut”, de „obiectiv profesional” ceea ce e ok si de preferat, mai ales daca vorbim de utilizarea profesionala unde ai nevoie de un obiectiv cat mai solid si pe care sa te poti baza, iar Tamron 24-70mm f/2.8 VC pare cel mai bine pregatit pentru aceste cerinte.
Pe cei care trag pe Canon (deci inclusiv subsemnatul…), trebuie sa va avertizez: inelul de zoom are cursa inversa fata de restul obiectivelor cu care sunteti obisnuiti (este proiectat ca la Nikon), asadar o scurta perioada de acomodare cu noul obiectiv este necesara. Pentru cei care utilizeaza Tamron 24-70mm f/2.8 varianta pentru Nikon nu vor fi probleme, inelul de zoom miscandu-se in directia care le este lor familiara.
In pozele de mai sus, trase la f/2.8, observati vignetarea puternica …
O bila neagra in ceea ce priveste constructia lui Tamron 24-70mm f/2.8 este data de diametrul inelului port-filtru. Dimensiunile generoase ale lentilei frontale au facut ca obiectivul sa fie compatibil doar cu filtrele cu diametrul de 82mm si nu 77mm asa cum sunteti poate obisnuiti de la obiectivele din clasa profesionala de la Canon. Asadar, daca aveti filtre pe 77mm si le foloseati cu toate obiectivele din gama pro din trusa foto, trebuie sa aflati ca nu le veti putea folosi si cu Tamron 24-70mm f/2.8 VC si va trebui sa achizitonati un set nou pe diametrul de 82mm…
Calitatea imaginilor, distrosiuni si aberatii cromatice
Din punct de vedere al calitatii imaginilor, situatia este destul de simpla: Tamron 24-70mm f/2.8 VC ofera o calitate foarte buna a imaginilor, pe toata plaja de distante focale atunci cand utilizati o diafragma mai inchisa de f/4. De la f/2.8 la f/4 exista un efect de vignetare destul de pronuntat (foarte vizibil la f/2.8) iar imaginile ar putea fi considerat putin cam soft, pentru un ochi avizat, mai ales in extremitatile cadrului. Chiar si asa, nu acutanta ma deranjeaza in mod special, ci vignetarea.
Despre aberatii cromatice si distorsiuni este dificil de vorbit. Obiectivul distorsioneaza la 24mm destul de vizibil dar nu cat sa ma ingrijoreze, iar aberatiile cromatice exista, in zonele periferice ale imaginilor dar nu sunt foarte pronuntate si pot fi eliminate usor din post-procesare. Din ambele puncte de vedere ar trebui sa fiu prea „carcotas” ca sa spun ceva negativ de Tamron 24-70mm f/2.8.
Tamron 24-70mm f/2.8 VC face parte din generatia noua de obiective SP de la Tamron dotate cu motor ultrasonic de focalizare. Acesta asigura punerea la punct intr-un timp foarte scurt si cu o precizie de invidiat chiar si pentru unele obiective din gama pro de la alti producatori. Din fericire pentru Tamron, nu exagerez cu nimic cand afirm asta.
Atat autofocusul cat si stabilizarea de imagine integrata se descurca excelent in majoritatea situatiilor si daca tot am amintit de stabilizare, trebuie sa o compar (din nou) cu obiectivul meu 17-50mm f/2.8 VC tot de la Tamron. Ei bine, rezultatele sunt surprinzatoare: noul obiectiv, 24-70mm f/2.8 VC ofera un sistem de stabilizare cel putin la fel de bun ca si al lui 17-50mm VC, desi tind sa cred ca l-au imbunatatit. N-am facut teste de laborator pentru a afla exact cum se comporta, dar pot trage „din mana” cu timpi de expunere de 1/10s la 50mm fara a avea fotografii cu blur, ceea ce este o performanta cu care Tamron se poate lauda.
Concluzii
Tamron 24-70mm f/2.8 VC s-a dovedit a fi un obiectiv foarte capabil si – over-all – mai performant decat omologul sau pentru format APS-C pe care il utilizez de ceva vreme (Tamron 17-50mm f/2.8 VC). Intr-un fel, era de asteptat ca noul obiectiv sa fie mai performant, dat fiind faptul ca se adreseaza fotografilor profesionisti, este compatibil cu senzorii full-frame si are si un pret pe masura. De fapt, pretul ar cam fi sngura mea problema cu el: pretul cam piperat. Pot trece peste vignetarea deranjanta la f/2.8 dar daca costa 4300 de lei, la aceeasi bani pot gasi un 24-70 f/2.8 de ocazie sau pot lua chiar mai ieftin un Canon 24-105 f/4 L (4100 de lei aici) care are o focala mai versatila si are si o stabilizare la fel buna (si chiar de la f/4 este la fel de sharp ca Tamronul). E destul de dificila decizia, cu siguranta, dar daca Tamron 24-70 f/2.8 VC ar avea un pret mai accesibil, atunci alegerea ar fi foarte clara!
Tamron 24-70mm f/2.8 VC este disponibil pentru montura Canon, Nikon si Sony (dar fara VC).
Bile albe:
- Calitatea imaginilor (sharp-ul) de la f/4 in sus
- Efect bokeh placut
- Stabilizare de imagine (foarte) eficienta
- Plaja focala versatila
Bile negre:
- Greutatea si dimensiunile
- Diametrul inelului port-filtru este de 82mm
- Destul de soft la f/2,8 in zonele extreme ale cadrului
- Vignetare puternica la f/2.8-4
Fotografii realizate cu Tamron 24-70mm f/2.8
Daca ai reusit si ti-ai permis un aparat pe full frame, cred ca o sa reusesti pana la urma sa aduni si diferenta pentru un 24-70 de la Nikon (sau Canon in functie de aparat) decat sa arunci aproape 1000E pe o lentila ce vigneteaza puternic la 2,8 si putin cam soft. In opinia mea diferenta la o lentila 2,8 fata de una cu f4 este caracterizata prin calitate buna a imaginii, sharpness, bookeh si luminozitate. Daca nu ai sharp-ul si calitatea … atunci ai aruncat banii de pomana pe o lentila 2,8 cand puteai sa iei cu f4 si sa obtii rezultate similare ca Tamronul de 2,8.
Eu spre exemplu n-am nevoie de f/2.8. Nici la micile evenimente pe unde am participat n-am folosit f/2.8. Trageam la f/8 si f/11, ISO 1600-2000 cu flash, aveam o expunere mai corecta in tot cadrul, daca doream o separare mai clar vizibila puneam 50-ul. Deci…nu ai nevoie de un f/2.8 constant, cel putin asta e parerea mea ca amator mai avansat. Profesionistii care se ocupa de evenimente poate ar avea nevoie, ii scuteste de schimbarea obiectivelor in momente cheie…dar, fix-ul ramane fix, calitate, DoF, diafragma deschisa.
Eu va dau un sfat cald si va recomand varianta fara stabilizare fiind la 1/3 din pretul nejustificat al acestuia. Detin Tamron 28-75 f2.8 varianta fara stabilizare si sunt foarte multumit de el. Pe un d7000 merg impreuna superb. Pe DX nu se observa vignetare si este sharp de la f3,2 la f4 foarte sharp (depaseste 35mm f1.8) iar la f5,6 se poate compara cu 50mm f1.4 de la nikkor. Varianta noua am vazut ca e inbunatatita din punct de vedere fizic iar optic fiind aproximativ la fel ca vechiul.