Lansat in toamna anului 2009, obiectivul Tamron SP 17-50 f/2.8 XR DI-II VC (pe numele sau complet) reprezinta varianta cu stabilizare de imagine a modelului precedent, 17-50mm f/2.8 XR DI-II, un obiectiv foarte laudat la momentul aparitiei sale. Cele doua modele reprezinta cele mai populare obiective din gama Tamron.
Pentru fotografii avansati sau cei entuziasti, un obiectiv luminos care acopera o distanta focala foarte uzuala este un „must-have” in geanta foto. Oferta in acest segment este destul de variata, atat Tamron, Sigma sau Tokina ofera obiective echivalente, pe langa „clasicele” modele ale producatorilor de DSLR-uri.
Dar (pentru ca intotdeauna va exista un „dar”), diferenta de pret intre „faimoasele” 24-70 f/2.8 de la Canon sau Nikon si variantele alternative propuse de Sigma sau Tamron fiind destul de mare, aceste obiective devin – practic – alegerea fotografilor care doresc un raport calitate/pret bun si sunt dispusi sa accepte anumite compromisuri.
Pentru acest review am ales obiectivul Tamron 17-50mm f/2.8 VC pentru Canon, testul fiind efectuat pe un aparat Canon 50D. Cunosteam de ceva vreme performantele obiectivului fara stabilizare de imagine si am vrut sa vad in ce masura este justificata diferenta de pret dintre cele doua variante, deoarece , o cautare rapida pe internet scoate la iveala controverse destul de mari intre fotografi in ceea ce priveste calitatea obiectivului cu stabilizare, comparat cu varianta precedenta. Pe langa testul propriuzis, voi puncta acolo unde este cazul si diferentele dintre cele doua modele: cu si fara stabilizare de imagine.
P.S. Pentru cei interesati sa afle mai multe despre ce inseamna abrevierile din denumirea obiectivului, puteti consulta lista abrevierilor Tamron.
Specificatii tehnice:
Tamron 17-50 f/2.8 VC este disponibil atat pentru aparatele Canon cat si pentru montura Nikon. „Dotarile” acestui model pot fi pe placul fotografilor pretentiosi: un obiectiv compact, cu luminozitate maxima constanta (f/2.8) pe toata plaja de distante focale si, mai mult decat atat, dotat cu stabilizare optica de imagine. Practic, un obiectiv ce se anunta a fi „maestru” in fotografia de noapte, reportaj sau evenimant.
Principalele specificatii tehnice, pe scurt, sunt dupa cum urmeaza:
MONTURA | Canon EOS, Nikon | |
TIP | Zoom-grandangular | |
DISTANTA FOCALA | 17-50mm | |
TIP FOCALIZARE | Auto | |
DIAFRAGMA | f/2.8-f/32 | |
LAMELE DIAFRAGMA | 7 | |
FILET FILTRU | 72mm | |
DISTANTA MINIMA DE FOCALIZARE | 29cm | |
RAPORT MAXIM DE MARIRE | 1:4.8 | |
UNGHI DE CUPRINDERE | 78-31 grade | |
CONSTRUCTIE | 19 elemente in 14 grupuri | |
STABILIZARE DE IMAGINE | Da | |
COLIER PENTRU TREPIED | Nu | |
PARASOLAR INCLUS | Da | |
LUNGIME | 94mm | |
DIAMETRU MAXIM | 79mm | |
GREUTATE | 570 g |
Prima impresie
Prima impresie este, cel putin pentru mine, foarte importanta. Primul „contact” cu acest obiectiv a fost pozitiv, am fost placut surprins de greutatea si dimensiunile reduse in comparatie cu modelul Canon 24-70 f/2.8 si de calitatea materialelor din care este construit. Nu acelasi lucru se poate spune si despre montura pentru filtre, care as fi preferat sa accepte filtre de 77mm in diametru si nu 72mm. Bineinteles, asta ar fi dus la cresterea in volum si in greutate a obiectivului, dar si o compatibilitate mai buna cu filtrele destinate obiectivelor profesionale, deoarece abrevierea „SP” (Super Performance) din denumirea acestui obiectiv indica faptul ca avem de-a face cu un obiectiv profesional, dupa standardele Tamron. Dar, in fine, filetul filtrului este un detaliu prea putin important. In total, prima impresie a fost foarte buna!
Constructie si calitatea materialelor
Asa cum am spus si mai sus, constructia obiectivului Tamron 17-50 f/2.8 VC este foarte buna. Este robust si ofera o senzatie de calitate, asa cum m-as fi asteptat de la un membru al acestei clase de obiective. Tamron 17-50 f/2.8 VC este construit din policarbonat si are montura din metal. Inelele de focalizare si zoom sunt acoperite cu un strat de cauciuc care ofera o priza foarte buna. Butoanele pentru activarea/dezactivarea focalizarii automate si a stabilizarii de imagine sunt plasate in partea stanga si sunt usor de actionat cu degetul mare in momentul utilizarii. Exista si un switch pentru blocarea obiectivului in pozitia wide, pentru a preveni extinderea zoom-ului in momentul transportului cu elementul frontal in jos. Totusi, din punctul meu de vedere, utilizarea acestui buton este facultativa – nu mi s-a intamplat niciodata sa se extinda zoom-ul de unul singur, in momentul transportului la acest obiectiv. Constructia lui Tamron 17-50 f/2.8 VC este mai buna decat in cazul modelului precedent.
Formula optica este formata din 19 elemente in 14 grupuri si include trei lentile asferice pentru controlul distorsiunilor.
Calitatea imaginilor
Asadar, sa trecem la lucrurile cu adevarat serioase. De la inceput trebuie sa subliniez motivul principal pentru care un fotograf ar achizitiona un astfel de obiectiv, in detrimentul modelelor „consacrate” din oferta producatorilor de DSLR-uri: pretul. Sau, mai bine zis, raportul calitate/pret pe care acest obiectiv il ofera si daca ne referim la calitate, principalul aspect ce trebuie avut in vedere este calitatea imaginilor.
Asa cum spuneam si in introducere, Tamron 17-50 f/2.8 VC este un obiectiv destul de controversat. Parerile fotografilor sunt impartite, mai ales in comparatie cu varianta fara stabilizare de imagine, de la acelasi producator. Totusi, desi controversat, este evident ca Tamron 17-50 f/2.8 VC are cel putin un atuu important: stabilizarea optica de imagine. Practic, acesta este un „teritoriu” inca neexplorat de catre producatorii consacrati de DSLR-uri: obiectivele cu luminozitate constanta f/2.8 dotate cu stabilizare de imagine iar Tamron 17-50 f/2.8 este, astfel, alegerea fotografului ce doreste un obiectiv capabil sa fotografieze cat mai bine in lumina putina.
Acesta este si motivul pentru care am fost interesat de acest model. Pentru perioada Sarbatorilor de Iarna aveam nevoie de un obiectiv care sa imi permita fotografierea din mana, fara trepied, in conditii de iluminare dificila – noaptea, in pietele de Craciun sau de revelion.
Am avut ocazia sa testez acest obiectiv in situatii de fotografiere diverse. Calitatea imaginii este buna la f/2.8 si foarte buna de la f/3.5 sau mai mult. Chiar si la f/2.8 claritatea in zona centrala a imaginii este impecabila, dar scade vizibil spre marginile cadrului. De la f/3.5 claritatea este chiar si mai buna si se observa si o imbunatatire in zonele extreme ale cadrelor. Totusi, desi ofera o calitate a imaginii – per total – foarte buna, tot aici este si principalul aspect negativ: claritatea periferica este mai slaba comparativ cu modelul fara stabilizare de imagine.
Practic, Tamron 17-50 f/2.8 VC are doua mari neajunsuri: calitatea imaginii in zonele extreme ale cadrului (mai ales la f/2.8 si distante focale pana in 35mm) si inelul de focalizare, despre care vom vorbi putin mai jos.
Asadar, ca o scurta concluzie: calitatea imaginii este foarte buna indiferent de distanta focala sau de diafragma utilizata, singurul „neajuns” poate fi claritatea din zonele periferice ale cadrului (in colturile imaginii), care este posibil sa nu multumeasca pe toata lumea.
Sistemul de stabilizare al imaginii
Daca la calitatea imaginii, carcotasul din mine a gasit ceva de obiectat, in schimb, stabilizarea de imagine pot spune ca face toti banii! Tamron 17-50 f/2.8 VC este dotat cu sistemul de stabilizare de imagine proprietar Tamron, care, conform specificatilor producatorului ofera posibilitatea fotografierii din mana, fara a utiliza un trepied, cu timpi de expunere de pana la patru ori mai lungi decat ar fi fost posibili fara stabilizare. Dupa ce am utilizat acest obiectiv cu precadere noaptea si in conditii de iluminare dificila, pot confirma afirmatile producatorului. Am reusit sa fotografiez cu timp de expunere chiar si de 1 secunda, fara a utiliza trepiedul, iar rezultatele au fost mai bune decat ma asteptam.
Combinatia dintre diafragma maxima f/2.8 si sistemul de stabilizare de imagine functioneaza impecabil. Tamron 17-50 f/2.8 VC este, intr-adevar, un maestru al fotografiei in lumina putina!
Cu exceptia primei imagini de mai sus, unde am si specificat, fotografiile din acest review au fost „trase” fara a utiliza un trepied.
Bookeh
Este important sa mentionam si calitatea bokeh-ului obiectivului Tamron 17-50 f/2.8. Fiind un obiectiv cu diafragma maxima f/2.8 pe toata distanta focala, permite o buna separare a subiectului de fundal. Cele mai bune rezultate pot fi obtineute la f/3.5 sau mai mult. La diafragma maxima f/2.8 calitatea bokeh-ului este buna, dar nu foarte buna. Mai placute sunt rezultatele la f/3.5. Dupa cum se poate observa si din imaginile alaturate bokeh-ul este perfect utilizabil iar separarea subiectului de fundal este buna.
Distrosiuni
Ca orice zoom grandangular, Tamron 17-50 f/2.8 VC produce distorsiuni atunci cand este utilizat la distanta focala minima. Din cate am testat, in jurul valorii de 35mm distorsiunile dispar aproape complet. La capatul tele, 50mm, distorsiunile sunt foarte bine controlate – abia perceptibile. Asadar, distorsiunile sunt, per total, bine controlate. Din acest punct de vedere Tamron 17-50mm f/2.8 se situeaza mai bine decat predecesaorul sau, varianta fara stabilizare de imagine, care producea distorsiuni mai pronuntate la capatul wide.
Vignetarea
Ca si in cazul distorsiunilor, vignetarea isi face simtita prezenta doar atunci cand fotografiati cu distanta focala minima. Totusi, gradul de intunecare la colturi este foarte redus si nu este cazul sa va faceti griji in privinta aceasta. Desi nu am testat efectiv acest lucru, din ce am observat, vignetarea nu depaseste 1 treapta de expunere la 17mm.
Aberatii cromatice
Spre surprinderea mea, aberatile cromatice sunt destul de bine controlate. Acestea sunt prezente in zonele periferice ale imaginilor, in cadrele cu un contrast puternic, mai ales la deschiderea maxima a diafragmei, f/2.8, dar „efectul” se poate corecta usor cu orice program de editare foto.
Confortul in utilizare
Tamron 17-50 f/2.8 VC este un obiectiv mai voluminos si mai greu decat varianta fara stabilizare de imagine, dar cu un volum mult mai redus decat al modelului 24-70 de la Canon sau Nikon. Pe un aparat de dimensiuni medii, cum este Canon 50D, obiectivul nu este nici prea mare si nici prea mic, fiind astfel foarte confortabil in utilizare. Sistemul de autofocus functioneaza suficient de rapid, dar este si zgomotos. La fel, si sistemul de stabilizare isi face simtita prezenta in momentul functionarii, printru-un zgomot specific. Totusi, singurele momente in car am remarcat zgomotul produs de sitemul de focalizare si de cel de stabilizare au fost atunci cand am fotografiat intr-o catedrala, unde eram singur. Altfel, cu greu poti auzi aceste doua componente cand lucreaza.
Exista totusi si un aspect mai putin placut din punct de vedere al utilizarii: modul de functionare al inelului de focalizare. Din pacate, trebuie sa spun ca focalizarea manuala este un chin pe acest obiectiv. Inelul de focalizare nu are o cursa suficient de lina pentru a putea avea precizie in focalizare iar simpla atingere usoara, involunatara, a acestuia face ca punctul de clar sa se deplaseze. Eu obisnuiesc sa utilizez exclusiv focalizarea manuala atunci cand fotografiez noaptea, de pe trepied, dar in cazul acestui obiectiv a trebuit sa renunt la acest obicei inainte de a ma enerva.
Obiectivul poate utiliza filtre cu diametrul de 72mm iar elementul frontal nu se invarte in momentul focalizarii, un lucru bun daca utilizati filtre de polarizare sau in degrade.
Concluzie
Tamron 17-50 f/2.8 VC este obiectivul ideal pentru cei ce doresc sa fotografieze in conditii de iluminare salaba. Fotografii ce doresc un obiectiv bun pentru fotografia de noapte, de eveniment sau de interior (fara iluminare suplimentara) nu vor fi dezamagiti de performantele acestui model.
Bile albe:
- Calitatea imaginii foarte buna chiar si la f/2.8
- Sistemul de stabilizare de imagine eficient
- Constructia solida, robusta, de calitate
- Viteza decenta de focalizare
Bile negre:
- Inelul de focalizare manuala
- Claritatea in zonele periferice-extreme ale imaginii
In concluzie, Tamron 17-50 f/2.8 este un obiectiv cu un raport calitate/pret foarte bun si pe care il recomand!
Obiectivul Tamron 17-50 f/2.8 VC este disponibil atat pentru montura Canon cat si Nikon.
Imagini de test
Imaginile de mai jos se se deschid la rezolutia maxima (15 mega pixeli) !
si inca o bila neagra:
Seria initiala are probleme de focus ( nu se poate corecta cu AF tuning) atat in mountul NIkon cat si Canon. ( recall de la Tamron 😉 )
Recomand sa testati focusul inainte de cumparare ( special intre 17-21mm F2.8)
Da, corect. Din fericire seria initiala a fost acum ceva timp …. oricum, aviz celor ce il cumpara la mana a doua…
dar per total e un obiectiv bun, cum reiese si din review!
Mai ales ca VC-ul este excellent!
Tocmai l-am cumparat acum de craciun…am avut si 24-70 de la canon dar nu mi-a placut deloc…in afara de studio unde scoate imagini superbe in rest pauza. Am luat minunea asta in schimb si e bestial face toti banii si e mult mai ok ca 24-70. Testat interior si exterior foarte multumit de el…si imagini foarte bune. Folosesc un canon 40D il mai depaseste poate la imagine Sigma 17-50 2.8 care e cotat cu scor de 12 fata de 11 a lu Tamronu asta fain…va recomand cu caldura, stabilizarea merita in detrimentul celor care spun ca varianta fara stabilizare e mai buna.
Ce parere ai pentru fotografii de produs?
E ok, dar eu prefer obiectivele fixe pentru fotografii de produs. Acolo, un 50 f/1.8 (de exemplu) este execelent.
Sa fie primit…raspunsul!
Stiu doar ca f/1.8 duce la o claritate a imaginii doar in centru;, marginile ramanad aproape „in ceata”. Daca e nevoie sa ai claritate pe tot obiectul atunci trebuie urcat acel 1.8
Sigur dar in foto de produs nu vei fotografia niciodata la f1.8…. mai degraba de la f8 in sus pentru ca trebuie sa ai profunzime suficienta sa iti acopere tot subiectul. Si, btw, 17-50 tamron e groaznic de soft pe marginile cadrului pana la f5.6 …. deci nici cu ala nu mi-e rusine … ca sa nu mai zic ca nu vei fotografia niciodata produse la 17mm datorita deformarilor. Tot la 50mm ajungi iar acolo, la capatul tele al lui 17-50, imaginea per total e cea mai soft. 17-50 tamron e un walk-around lens bun, dar cam atat….
Pai, sa am pardon, Calin: te contrazici:
„Acolo, un 50 f/1.8 (de exemplu) este execelent.”
iar mai jos, tot tu, cu manuta ta spui asa:
„in foto de produs nu vei fotografia niciodata la f1.8”
Curat murdar…mon cher…
Un 50 1.8 ca model de obiectiv…. chiar e asa greu de inteles? Parca vorbeam de obiective, nu de setari. Tu ai spus ca ai trage la 1.8 si ti se pare soft… Cum vroiai sa iti indic altfel la ce obiectiv fac referire?
Va rog sa ma ajutati cu cateva informatii. De curand am achizitionat Canon EOS 500D si obiectivul ultrasonic canon 17-85 f/3,5-5,6 dar nu sunt multumit. Eu fac foto la evenimente civile, nunti, botezuri,etc. si acest obiectiv reda foto cu contrast mare si mai intunecate. Recomandati-mi ce obiectiv sa iau de la ce firma(Sigma,Tamron,Canon,etc.)ca fotografiile sa arate mai luminoase,netede si in detaliu cum am observat la cineva ci Nikon.M-am uitat si la Tamron 17-50mm,f/2,8.Multumesc anticipat.Multumesc anticipat.
salut,eu detin un nikon d300 cu un obiectiv nikon 18-105.am facut poze la ceva nunti cu aceasta configurati,rezultate multumitoare,dar vreau un obiectiv mai luminos,care sa surprinda culorile mult mai vii si imaginea sa fie mai sharp.ce imi poti recomanda.dispuun de 1000 ron.as lua sh..