Sigma 24-105mm f/4 DG OS HSM este cel mai nou membru al gamei „ART” din catalogul producatorului nipon. A sosit in Romania acum cateva zile si un sample a ajuns in premiera la Clubul Foto pentru cateva zile de teste. Vremea nu prea a tinut cu mine in acest weekend, dar timpul restrans in care am avut ocazia sa il testez m-a obligat sa il pun la treaba. Asadar, sa vedem cu se descurca primul zoom din gama ART de la Sigma, destinat aparatelor cu senzori Full Frame.
Sigma 24-105mm f/4 ART se gaseste deja in magazinele foto din Romania si costa 3.598 lei. Deocamdata il puteti gasi doar cu montura Canon, dar in curand va fi disponibil si pentru Nikon si Sony. Eu l-am testat pe un Canon 5D Mark II. Cadrele din acest test sunt, bineinteles, needitate.
Sigma 24-105mm f/4 DG OS HSM ART
Specificatii tehnice pe scurt:
Constructie | 19 elemente dispuse in 14 grupuri |
Diafragma | F/4 – F/22 |
FDiametru filet filtru | 82㎜ |
Unghi de cuprindere | 84.1°-23.3° |
Distanta minima de focus | 45cm |
Dimensiuni | 88.6mm x 109.4mm |
Diafragma | 9 lamele rotunjite |
Factor de marire maxim | 1:4.6 |
Greutate / montura | 885g / montura metalica |
Constructie si utilizare
Prima impresie pe care mi-a lasat-o Sigma 24-105mm f/4 ART, atunci cand l-am scos din cutie, a fost data de dimensiunile si greutatea sa. Este mai voluminos decat ma asteptam, avand in vedere ca este un obiectiv cu diafragma maxima f/4. Si este si destul de greu. Are aproape 900 de grame (885 ca sa fim mai exacti, iar cu tot cu body, 5D Mk.2, ajung impreuna la aproape 1,9KG…) si inca de la primul contact iti dai seama ca expresia englezului „is not your usual lens…” se aplica cat se poate de bine noului Sigma. Un obiectiv all-around (sau walk-araound) de dimensiuni considerabile dar si foarte solid si extrem de bine construit. Stiu, superlativele nu sunt tocmai potrivite intr-un review … dar in cazul de fata isi au rostul.
Chiar daca este destul de greu si voluminos pentru un obiectiv cu diafragma maxima f/4, noul Sigma 24-105mm f/4 ART se preteaza foarte bine in fotografia de calatorie, acolo unde plaja focala versatila (mai ales pe Full Frame) il recomanda ca obiectiv principal (poate fi si singurul daca vreti sa calatoriti totusi mai „light”).
Sigma 24-105mm f/4 AR are un factor de marire maxim 1:4,6 ceea ce il face mai putin atragator pentru cei care vor sa incerce fotografii close-up (distanta minima de focus este de 45cm) si accepta filtre de 82mm. Inelul de zoom se invarte in sens invers decat la obiectivele din Canon iar inelul de focus este activ permanent (full time manual focus). Stabilizarea de imagine functioneaza excelent, oferind un avantaj (real) de aproximativ 3 trepte de expunere la fotografierea din mana.
Ce este important de retinut, pe langa aspecte ce tin mai mult sau mai putin de obisnuinta (ca de exemplu, inelele de zoom si focus care se misca in sens opus celor de la Canon) este faptul ca noul Sigma 24-105mm f/4 ART exceleaza la capitolul constructie si are o optica de calitate. Dar, despre asta, in randurile urmatoare….
Plaja focala. 24 vs. 105mm. Versatilitate.
24-105mm. O focala excelenta pentru calatorii. Iata de ce:
La 24mm, pe Full Frame:
La 105mm:
Calitatea imaginilor, sharpness
In general noul Sigma 24-105mm f/4 ART se descurca bine la capitolul acutanta (sharpness). Am pregatit niste cadre trase din acelasi punct de statie, pentru a putea vedea cat de sharp este Sigma 24-105mm la extremele focalei si la diverse diafragme.
La 24mm. Cadrul original si punctul de statie.
Crop 100% la 24mm, f/4:
Crop 100% la 24mm, f/5.6:
Crop 100% la 24mm, f/8:
La 50mm. Cadrul original.
Crop 100% la 50mm, f/4:
Crop 100% la 50mm, f/5.6:
Crop 100% la 50mm, f/8:
La 105mm. Cadrul original.
Crop 100% la 105mm, f/4:
Crop 100% la 105mm, f/5.6:
Crop 100% la 105mm, f/8:
Dupa cum se poate observa, noul obiectiv este foarte sharp la f/5.6-8 si suficient la f/4. La extremele focalei (105 dar mai ales 24mm) cu f/4 era loc si de mai bine, dar, over-all, calitatea imaginilor este buna spre foarte buna indiferent de focala sau diafragma utilizata.
Focalizare si masurarea expunerii
Am testat obiectivul pe un body Canon 5D Mark II, iar rezultatele au fost mai bune decat ma asteptam, la acest capitol. Sigma 24-105mm f/4 ART focalizeaza mai bine si mai precis decat celelalte obiective din gama ART, dar nu exceleaza la capitolul viteza (nu se compara cu un „L”). Probabil cei de la Sigma au mai ajustat algoritmul de focalizare cu fiecare model nou de obiectiv din gama Art. Asa se face ca, spre deosebite de Sigma 18-35mm f/1.8 la care am mai observat unele ratari ale focusului, la 24-105 situatia s-a schimbat in bine. In ceea ce priveste viteza de focalizare, aceasta poate fi caracterizata printr-un singur cuvant: este decenta. Nu exceleaza dar nici nu este lenta, astfel incat sa ratati cadre importante. in plus, pentru ajustarea parametrilor de focalizare, Sigma 24-105mm f/4 Art este compatibil cu Sigma USB Dock.
Ii schimb, am observat ca sistemul de masurare integrat in al meu Canon 5D Mark II are o usoara tendinta de a subexpune atunci cand am utilizat noul Sigma 24-105mm. Stiu, si vremea a fost „pacatoasa”, dar oricum am fost nevoit sa utilizez compensarea expunerii (cu pana la 1,5 trepte) mai des decat eram obisnuit cu obiectivele Canon. Un aspect important sau nu, dar de care este bine sa tineti cont, mai ales daca trageti in Av, asa cum fac eu in 90% din cazuri…
Sigma 24-105mm la 105mm, f/4:
Reproducerea culorilor
Desi vremea nu a tinut de loc cu mine in weekendul ce tocmai s-a incheiat, am cautat sa fac cateva cadre in care sa iasa in evidenta capacitatea lui Sigma 24-105 de a reproduce corect culorile. Noul obiectiv se descurca foarte bine la acest capitol, culorile sunt bine reproduse, sunt vii (dar nu exagerate) si imaginile se caracterizeaza printr-un contrast placut. Am pregatit si aici cateva exemple:
Bokeh
In ciuda diafragmei maxime f/4, care limiteaza destul de mult efectul de blur ce poate fi obtinut pentru separarea subiectului de fundal, noul Sigma 24-105mm f/4 DG OS HSM ART are un bokeh placut, soft si consistent. Diafragma este compusa din 9 lamele rotunjite, ceea ce reprezinta un avantaj la acest capitol. Iata cateva exemple:
Vignetare
Ei bine, probabil aici putem vorbi de cea mai mare „bila neagra” a noului Sigma 24-105mm f/4 DG OS HSM ART. Desi are un diametru al lentilei frontale foarte mare (destul de neobisnuit chiar pentru un obiectiv cu diafragma maxima f/4, cu filtre de 82mm), asta nu il ajuta sa tina vignetarea la un nivel minim. La f/4 pierderea de lumina spre colturile cadrelor este de aproximativ 2 trepte de expunere. Abia la f/8 putem vorbi de o vignetare mai putin vizibila (de aproximativ o treapta de exunere). Din fericire acest „efect” se poate corecta destul de usor in post-procesare si, in plus, cei care vor achizitiona obiectivul pentru a-l utiliza pe aparate cu senzor crop nu vor avea prea mari batai de cap. Pe crop vignetarea maxima este de 1 treapta de diafragma, la f/4.
Iata cateva exemple (pe Full Frame):
Vignetare, f/4 la 24mm:
Vignetare, f/4 la 75mm:
Vignetare, f/4 la 105mm:
Flare
Sigma 24-105mm f/4 ART beneficiaza de un tratament anti-reflex de calitate, care limiteaza la maxim efectul de flare atunci cand trageti in contra-lumina. M-am chinuit putin sa obtin un flare mai evident in testele de azi si nu am reusit. Cel mult am obtinut „efectul” din cadrul de mai jos. Asadar da, Sigma 24-105mm f/4 ART rezista bine la flare.
Cadrul original:
Crop 100%:
Aberatii cromatice
Aberatiile cromatice sunt destul de evidente la Sigma 24-105mm in zonele din cadru care se caracterizeaza printr-un contrast ridicat. Iata un exemplu: aceeasi imagine ca si cea de mai sus, crop 100% din coltul stanga-sus. Din fericire aceste aberatii cromatice se pot corecta usor cu ajutorul oricarui program de editare.
Crop 100%:
Distorsiuni
Sigma 24-105mm are o optica buna, iar distorsiunile sunt minime. Daca la 24mm se poate observa un efect de tip „butoi”, de la 35mm in sus distorsiunile sunt aproape insesizabile.
Concluzii
Iata care sunt, pe scurt, concluziile testului cu Sigma 24-105mm f/4 ART pe Canon 5D Mark II:
- Foarte reusit din punct de vedere al constructiei, este la paritate cu Sigma 35mm f/1.4 sau Sigma 18-35 f/1.8 la acest capitol.
- Calitate optica foarte buna pe intreaga plaja focala (cu unele rezerve la f/4 in extremele focalei – mai ales la 24mm f/4 unde era loc si de mai bine)
- Vignetare pronuntata (probabil ‘bila neagra’ ce mai usor de sesizat). Din fericire se poate corecta usor iar cei care il vor achizitiona pentru aparate cu senzor crop nu vor avea prea multe batai de cap oricum…
- Stabilizarea de imagine functioneaza excelent, oferind un avantaj (real) de aproximativ 3 trepte de expunere la fotografierea din mana.
- Bokeh placut, chiar daca diafragma maxima f/4 limiteaza efectul de blur ce poate fi obtinut cu un astfel de obiectiv
- Rezista bine la flare (practic flareul este absent) iar aberatiile cromatice sunt si ele destul de bine controlate (dar vizible)
- De multe ori aparatul are tendinta de a subexpune cu acest obiectiv (trebuie utilizata functia de compensare a expunerii).
- Focalizeaza bine, este destul de rapid (desi nu se ridica la nivelul unui „L”) si precis (foarte putine ratari, as putea spune ca se descurca mai bine decat celelalte obiective Sigma din gama Art pe care le-am testat pana acum)
Raportul calitate/pret:
Sigma 24-105mm f/4 ART se gaseste deja in magazinele foto din Romania si costa 3.599 lei. Vine cu parasolar si toc pentru transport.
Ca walk-around lens este un obiectiv foarte bun, cu o constructie solida si care reuseste sa ofere o calitate optica buna indiferent de conditii. Este mai bun decat echivalentul de la Canon? E greu de spus, pentru ca nu am avut in parale cele doua obiective pentru a le testa in aceleasi conditii. Probabil cu exceptia vignetarii este similar. Dar este mai accesibil ca pret (3.599 lei vs. 4.899 lei). Oricum, voi reveni cu un test comparativ cu prima ocazie.
Nota Clubul Foto: 8/10
Bile albe:
- Constructie solida (mai solid decat alte obiective echivalente consacrate…)
- Calitate optica buna pe toata plaja focala
- Stabilizare de imagine eficienta
- Plaja focala versatila (foarte bun pentru calatorii)
- Bokeh palcut (diafragma cu 9 lamele rotunjite)
- Reproducere corecta a culorilor
- Flare foarte bine controlat
Bile negre:
- Greutate destul de mare pentru un walk-around lens
- Vignetare pronuntata (pana la f/8)
- Nu atat de sharp la f/4 si 24mm pe cat ma asteptam
- Tendinta de subexpunere
- Aberatii cromatice destul de pronuntate
Toate imaginile din testul cu Sigma 24-105mm f/4 ART:
Este L-ul cu 1200 lei mai scump, dar eu as ramane la el. Cred ca e cel mai capabil obiectiv de kit pentru Full Frame. Sigma asta are doar avantajul unui bokeh superior si pretului cu 25% mai mic. Parerea mea…
La focalizare se descurca mai bine decat celelalte Sigma pentru ca are diafragma maxima f/4. Daca trageai la 1.4 sau f/2 probabil era aceeasi "traditie" …
Din experienta mea cu obiectivele Sigma (mi-au trecut cateva prin maini, atat pe Canon cat si pe Nikon), pot spune ca satureaza mult culorile, mie imi plac asa, dar fata de optica unui Canon (nu neaparat L), sunt culori mai saturate, poate putin mai artificiale, mai calde. Asta e si singura diferenta si dintre 10-20 EX f/4-5,6 si 10-22 Canon (ultima comparatie facuta), aceasta saturatie a culorilor, faza cu sharpness-ul in favoarea Canon-ului intra la povesti nemuritoare.