Lansat in toamna anului trecut, Panasonic GH2 este considerat a fi varful de gama in format Micro-4/3 al producatorului japonez. Dotat cu un senzor „Live MOS” de 16 megapixeli si posibilitatea de a inregistra filme in format Full HD 1080pi (la 24fps) sau 720pi la 50/60 fps, GH2 ofera – cel putin la prima vedere – un pachet de dotari complet, care poate concura cu aparatele DSLR mid-level din aceeasi clasa de pret.
Pentru a testa GH2-ul alaturi de obiectivul de kit Panasonic 14-140 f/4-5.6, am organizat o tura foto pe Culoarul Rucar-Bran, saptamana trecuta. Asa cum spuneam si in articolul de luni, am avut parte de o vreme atat de schimbatoare incat am putut testa GH2-ul in cele mai diverse conditii de fotografiere. Sa vedem in continuare care sunt concluziile dupa cateva zile de utilizare intensa. 🙂
Prima impresie
Fiind vorba de primul aparat cu senzor in format Micr0-4/3 testat aici, la Clubul Foto, trebuie sa recunosc ca la inceput am privit destul de reticent modelul primit pentru teste si asta datorita ideilor preconcepute despre sistemul de focalizare (ce utilizeaza detectia contrastului) si – mai ales – datorita vizorului electronic care inlocuieste sistemul cu oglinda de la DSLR-uri. Dar, imediat ce am inceput sa il utilizez am avut surpriza sa constat ca ne putem „intelege” bine, deoarece noile tehnologii au evoluat suficient de mult pentru a putea concura serios cu un aparat DSLR.
Panasonic GH2 face o impresie buna inca de la inceput. Imediat ce l-am scos din cutie am fost placut impresionat de dimensiunile body-ului. Fiind vorba de un aparat care nu mai utilizeaza oglinda rabatabila si prisma pentru vizare, GH2 putea fi avea dimensiuni prea mici pentru utilizare confortabila, dar din contra, se pare ca Panasonic a ales dimensiunile aparatului tinand cont de fotografi si nu de avansul tehnologiei.
Inca de la prima pornire, Panasonic GH2 iti retine atentia cu ecranul LCD „Touch Screen”. O simpla atingere a ecranului iar aparatul a inregistrat deja prima poza. Zic ” Oops! ceva nu e in regula! „. Mai apas odata pe ecranul LCD si aparatul mai inregistreaza inca un cadru. „Buun” zic… „sa deschidem manualul de utilizare!”. Caut manualul in cutie dar nu gasesc decat variante in Italiana, Germana si Franceza. Ok, inteleg repede ca va trebui sa ma obisnuiesc cu aparatul asa cum este sau sa incerc sa descifrez indicatile in limba Italiana. Totusi, spre bucuria mea Panasonic GH2 are un meniu bine structurat (chiar prea bine as putea spune, dar despre asta vorbim mai jos). Am gasit rapid setarea care opreste declansarea automata atunci cand este indicat subiectul prin apasare pe ecranul Touch Screen si am inceput sa „sap” prin meniuri sa aflu ce setari mai sunt „ascunse”. Iar de aici incepe povestea…
Ce este in cutie? Pe langa body si obiectivul de kit, in cutie se regaseste si acumulatorul, incarcatorul, capacul pentru body si pentru obiectiv, un cablu AV si unul USB, cureaua de umar, manualele de utilizare in diferite limbi si CD-ul cu software.
Ce include CD-ul? Programele PHOTOfun STUDIO 6.0 BD Edition, SILKYPIX Developer Studio 3.1 SE, Super Loilo Scope (trial) si driver-ul USB (mai are cineva nevoie de asa ceva?)
Constructie
Panasonic GH2 nu este la fel de voluminos ca un DSLR dar este suficient de bine dimensionat pentru a fi confortabil in utilizarea de zi-cu-zi. Cantarind doar 392g (fara obiectiv) si avand 124 x 89.6 x 75.8mm ca dimensiuni, Panasonic GH2 poate fi utilizat fara probleme de fotografii cu maini de dimensiuni medii, butoanele fiind bine plasate si usor de accesat. Desi este mai mic si mai usor decat DSLR-urile cu specificatii asemanatoare, Panasonic GH2 are un body bine construit, solid si care va rezista cu siguranta trecerii timpului. Desi carcasa este din material plastic, montura pentru obiective este din metal, la fel si „scheletul” intern ala apratului si filetul pentru trepied. Grip-ul este acoperit cu o suprafata cauciucata si permite asezarea naturala a maini atunci cand aparatul este tinut in pozitie orizontala pentru fotografiere.
Utilizare
Un aspect important pentru mine, care este de multe ori „uitat” de producatorii de DSLR-uri il reprezinta butoanele dedicate pentru accesul la functiile cele mai utilizate. Din acest punct de vedere Panasonic GH2 ofera cateva butoane dedicate care permit setarea modului de fotografiere (cadru-cu-cadru, rafala, temporizare etc), modul de focalizare (auto, manual sau focalizare continua) si punctul de focalizare (matrice, spot etc), butoane mai utile in practica decat s-ar putea crede la prima vedere. Un alt aspect important este posibilitatea de a personaliza butoanele si de a seta din meniu functiile pe care fotograful vrea sa le utilizeze. Exista trei butoane a caror functinalitate poate fi personalizata (denumite generic „Fn” pe body), un lucru extrem de util pentru fotografii obisnuiti cu alte sisteme foto, dar nu numai. Mi-ar fi placut ca toate butoanele aflate in partea din spate a aparatului (cele 4 butoane directionale ce asigura navigarea intre fotografii) sa poata fi personalizate, dar chiar si asa este mai bine decat nici unul.
Daca vorbim de personalizare, trebuie sa va spun ca nu am intalnit in ultima perioada un aparat foto mai personalizabil decat Panasonic GH2. Practic, modul de utilizare al aparatului poate fi personalizat pana in cele mai mici detalii din meniu, existand nu mai putin de 7 pagini cu cate 5 setari pe fiecare din ele numai in zona de configurare. Povestea se repeta in meniul dedicat modului foto si cel video (cel foto are peste 30 de setari de exemplu). Am stat aproximativ doua ore doar „jucandu-ma” cu setarile si incercand toate combinatile posibile. Panasonic GH2 este pe buna dreptate unul din aparatele cu cel mai mare grad de personalizare pe care am avut ocazia sa le incerc in ultimul an, lucru foarte bun din punct de vedere al unui fotograf pasionat, dar pe de alta parte, multitudinea de functii din meniu poate fi derutanta pentru cei mai putin obisnuiti cu aparatul. Mi s-a intamplat de multe ori sa caut o setare in meniu, nestiind exact pe ce „pagina” se afla si e destul de dificil sa navighezi prin 7 pagini de meniu pana o descoperi. In orice caz, acest aspect este prea putin important pe langa beneficiile oferite de multiplele posibilitati de setare si personalizare.
Din punct de vedere al utilizarii, Panasonic GH2 trateaza in mod distinct functia de fotografiere si cea de filmare. Daca la alte aparate foto functia de filmare pare mai mult o optiune in plus, pe langa modul foto, Panasonic stabileste in mod clar modul de utilizare al aparatului, pentru video sau pentru filmare. Mai bine zis, Panasonic GH2 iti permite sa alegi care iti sunt prioritatile: fotografia sau filmarea! Din meniu se poate alege modul de utilizare al aparatului: pentru fotografiere (functia principala) si video in mod secundar sau pentru video (functie principala) si fotografierea ca mod secundar de lucru. Poate parea confuz la prima vedere, dar in practica fiecare mod de lucru iti permite sa faci atat fotografii cat si filme, diferenta fiind data de modul de operare al butoanelor si informatiile care sunt afisate pe ecran – specifice fiecarui mod de lucru in parte. Totodata, daca aparatul este in modul de fotografiere, filmele pot fi inregistrate cu setari limitate, dar daca este setat in modul video, atunci imaginile vor fi stocate doar in format JPEG. Practic Panasonic GH2 se poate transforma foarte usor din camera foto in camera (dedicata) video – si invers – doar prin simpla comutare e modului de lucru.
Ecranul LCD Touch Screen
Un alt aspect important tine de modul de utilizare este ecranul LCD rabatabil de tip „touch screen”. Acesta permite accesul la setarile cele mai importante direct prin „atingerea” suprafetei ecranului, dar mai mult decat atat, interactiunea dintre fotograf si aparat este diferita. De exemplu, punctul de focalizare poate fi ales cu o simpla atingere a zonei de interes pe ecran si, in plus, dimensiunea punctului de focus poate fi setata cu un slider, tot pe ecranul LCD. Pe de alta parte, aparatul poate inregistra instantanee atunci cand apasati ecranul in zona unde se afla subiectul fotografiei. Este bine totusi ca Panasonic nu obliga fotograful sa utilizeze functia „touch screen” a ecranului daca nu considera necesar. Toate setarile ce pot fi accesate direct pe ecran sunt disponibile si cu ajutorul butoanelor de pe body, lasand la latitudinea fotografului alegerea unui mod de lucru apropiat de asteptarile sale.
Bineinteles, utilizarea ecranului touch-screen implica un timp de acomodare cu pictogramele care ofera acces la setari, dar odata trecut de acest impas utilizarea este intuitiva si foarte rapida (mai rapida decat accesarea setarilor din meniu cu ajutorul butoanelor de pe body).
Ecranul LCD are o diagonala de 3 inch dar, din pacate, are o rezolutie de doar 480.000 de pixeli, lucru care poate fi usor observat in utilizare, mai ales daca facem o comparatie intre ecranul din vizorul electronic (care ofera 1.800.000 pixeli). De multe ori am ales sa vizualizez fotografiile direct in vizorul electronic, pentru ca pe ecranul LCD era destul de dificil sa imi dau seama daca sunt clare sau nu, datorita rezolutiei modeste a acestuia, dupa standardele actuale. Mi-e greu sa inteleg motivul pentru care Panasonic a ales sa utilizeze un ecran de 480.000px, cand cele de 900.000 sunt disponibile de mai bine de doi ani de zile pe aparatele DSLR… pacat!
Pe de alta parte, functia Auto Power LCD analizeaza cantitatea de lumina ambientala (din cate am vazut pe baza luminii care patrunde prin obiectiv) si modifica luminozitatea ecranului LCD cu pana la 40% in cazul utilizarii aparatului in lumina solara puternica sau diminueaza luminozitatea atunci cand se fotografiaza in lumina putina.
Poate cea mai utila functie a ecranului LCD touch-screen este data de posibilitatea de a alege subiectul fotografiei cu o singura apasare a zonei corespunzatoare de pe ecran. Daca subiectul se misca, Panasonic GH2 memoreaza forma subiectului (cred!) si zona de focus isi modifica automat pozitia pe ecran dupa subiect. Foarte interesant, in practica, acest mod de lucru!
Vizorul Electronic
Nu am spus inca nimic despre vizorul electronic, principala diferenta dintre aparatele Micro 4/3 si sistemele DSLR. Ei bine, asa cum spuneam si in introducere am avut oarecare idei preconcepute despre acest vizor, fiind obisnuit cu cele de pe aparatele bridge. Totusi, Panasonic GH2 are un vizor electronic care dovedeste ca tehnologia se indreapta in directia buna. Nu pot spune ca suplineste intru-totul vizorul optic de pe DSLR-uri, dar il poate inlocui cu succes in 90% din cazuri. Mai exact, viteza de „citire” a senzorului CMOS de 120hz permite o rata de refersh suficient de buna in vizorul electronic pentru majoritatea situatiilor foto.
Exista, din punctul meu de vedere, doua situatii cand vizorul electronic isi arata limitarile: fotografia sportiva (imaginile in miscare, acolo unde vizorul lui GH2 are o intarziere extrem de mica dar vizibila in a reproduce imaginea) si fotografierea in conditii de iluminare foarte-slaba (noaptea, „la lumina lunii” daca ar fi sa ma exprim astfel, acolo unde imaginea are tendinta sa sacadeze). Totusi, per total vizorul electronic oferit de GH2 poate fi utilizat cu succes in majoritatea situatilor fotografice, limitarile tehnologiei actuale fiind mai mici decat avantajele unui body de dimensiuni reduse si a unei greutati mai mici.
In dreapta vizorului electronic exista un senzor care activeaza micul ecran LCD din vizor atunci cand fotograful priveste prin vizor si stinge ecranul LCD principal. Desi in conditii de fotografiere acest senzor functioneaza foarte bine, mi s-a inamplat de multe ori ca aparatul sa „creada” ca eu vreau sa privesc prin vizor desi tot ce faceam era sa apas pictogramele de pe ecranul LCD cu degetul. Se pare ca senzorul care activeaza vizorul electronic este prea sensibil, desi si nivelul sensibilitatii poate fi setat in doua trepte (asta ca tot vorbeam mai sus de personalizare!). Totusi, chiar si cu sensibilitatea la „minim” si tot se mai intampla ca aparatul sa interpreteze altfel decat era cazul miscarea maini pe deasupra vizorului.
Calitatea imaginilor, ISO
Stiu ce imi veti spune: unul din dezavantajele sistemului Micro-4/3 il reprezinta dimensiunea mai mica a senzorului in comparatie cu cele in format APS-C, iar acest lucru poate influenta negativ performantele aparatului la valori ISO ridicate, datorita dimensiunilor mai mici a pixelilor. Sa vedem daca este asa!
Am ales o scena de interior, cu iluminare redusa dar provenind de la lumina naturala, pe care am fotografiat-o cu toate optiunile ISO pe care le ofera Panasonic GH2. Incepand de la ISO 160 si terminand cu ISO 12.800 (in modul extins, deoarece nativ senzorul poate utiliza valori cuprinse intre ISO 100 si 3200). Imaginile de mai jos reprezinta croop 100% ale fisierelor JPG originale, extrase direct de pe cardul aparatului. Setarile pentru reducerea zgomotului de imagine au fost cele implicite (NR 0).
Dupa cum se poate observa, pana la ISO 800 (inclusiv), Panasonic Gh2 ofera o calitate a imaginilor foarte buna, fara zgomot de imagine perceptibil. Pana la ISO 3200 rezultatele sunt mai mult decat utilizabile, GH2 producand imagini care pot „concura” foarte usor cu aparatele DSLR echivalente. Daca tinem cont si de dimensiunea redusa a senzorului Micro-4/3, atunci rezultatele in testul ISO sunt excelente. Limitarile senzorului devin evidente abia la ISO 6400 si 12.800, acolo unde nu mai poate tine pasul cu aparatele DSLR cu senzor APS-C, dar fiind vorba de valori extinse ale senzibilitatii ISO, comparatia poate fi inutila.
In modul RAW pot fi obtinute imagini si mai bune din punct de vedere al nivelului zgomotului de imagine, in post-procesare. Fisierele RAW contin informatia „bruta” din momentul fotografierii si pot fi „exploatate” mult mai bine pe calculator decat formatul JPG. Sunt sigur ca toti utilizatorii avansati care vor folosi un Panasonic GH2 vor aprecia calitatea fisierelor RAW inregistrate de acesta si imaginile care pot fi obtinute in urma procesarii chiar si la valori ISO de pana la 3200.
La sfarsitul acestui articol puteti descarca cateva din imaginile din testul ISO la rezolutie maxima (16 mega pixeli), alaturi de alte cadre „trase” cu GH2-ul.
Balansul de alb
In general, balansul de alb automat ofera rezultate satisfacatorare in 90% din cazuri. Am intalnit si situatii in care balansul de alb automat avea tendinta de a produce imagini cu o usoara tenta albastra. In orice caz, acest lucru se intampla destul de rar. Dupa cum se poate observa si din testele de mai jos, setarile balansului de alb ofera imagini echilibrate, desi fata de alte sisteme foto este necesar un timp de acomodare.
Ca orice aparat foto care se respecta, Panasonic GH2 ofera si posibilitatea de a alege manual valoarea balansului de alb, in grade Kelvin, intre 2500k si 10000K.
Sistemul de masurare a expunerii
Sistemul automat de evaluare a expunerii produce rezultatele asteptate, in majoritatea conditiilor de fotografiere. Am testat aparatul si in contra-lumina puternica iar rezultatele au fost spectaculoase: expunerea a fost corecta de fiecare data iar detaliile in zonele de umbra foarte bine redate. La acest capitol functia de ajustare automata a gamei dinamice produce rezultate foarte bune fara a mai fi nevoie sa utilizati compensarea expunerii, decat atunci cand urmariti efecte creative.
Pe langa functia de compensare a expunerii, aparatul ofera si posibilitati de braketing in 3, 6 sau 9 cadre consecutive (detare din meniu), un bonus pentru cei ce urmaresc inregistrarea imaginilor pentru cadre HDR, de exemplu.
Sistemul de focalizare
Seria „G” de la Panasonic a definiti practic, in trecut, standardele in ceea ce priveste sistemul de focalizare care se bazeaza pe detectia contrastului. Din acest punct de vedere, nici Panasonic GH2 nu dezamageste! Focalizarea automata este foarte rapida (nu stiu daca punerea la punct dureaza chiar 0.2 secunde asa cum se lauda producatorul, dar in orice caz este pe aproape!) si, mai mult decat atat, este foarte precisa. In cele peste 600 de fotografii realizate in perioada de test, nu am intalnit situatii in care confirmarea focalizarii pe ecran sa „dea rateuri”. Altfel spus, cand Panasonic GH2 a terminat de focalizat, atunci puteti fi siguri ca subiectul este in focus.
Blitz-ul integrat
Panasonic GH2 este dotat cu un blitz integrat ce ofera un numar de ghid 15 la ISO 200. Desi de dimensiuni reduse, blitz-ul ofera suficienta putere pentru situatii uzuale de fotografiere si poate fi folosit cu succes ca „fill-flash” sau atunci cand se fotografiaza in incaperi de mici dimensiuni. Nici un blitz integrat pe un aparat foto nu poate face minuni si cu siguranta nu poate inlocui un blitz dedicat asezat pe patina de blitz cu care este dotat GH2.
Expunerea automata produce imagini echilibrate atunci cand blitz-ul este utilizat ca „fill-in flash” in lumina de zi si – dupa cum se poate vedea in imaginea alaturata – balansul de alb automat produce rezultate bune, fara tente de culori.
Modul video
Prima surpriza pe care am avut-o in ceea ce priveste GH2-ul a fost atunci cand am analizat fotografiile „trase” la valori ISO ridicate. Asa cum spuneam mai sus, calitatea imaginilor este foarte buna chiar si la valori ce depasesc ISO 1600. Daca totul s-ar opri aici, am putea spune ca Panasonic GH2 este un aparat foto echilibrat, care ofera o calitate a imaginilor comparabila cu cea oferita de DSLR-urile asemanatoare. Dar, din fericite, Panasonic Gh2 poate mai mult de atat si isi arata adevaratele performante abia atunci cand este utilizat pentru filmare.
Primul indiciu care „anunta” faptul ca Panasonic GH2 este un aparat foto diferit este chiar modul de lucru ce permite setarea prioritatilor: filmele sau pozele.
Panasonic GH2 poate inregistra filme in format Full 1080p HD 1920 x 1080 la 24 de cadre pe secunda, Full 1080i HD 1920 x 1080 la 60fps sau 720p HD 1280 x 720 la 60 fps, toate in formatul AVCHD (MPEG-4/H.264). Cel de-al doilea format disponibil este Motion JPEG la 320 x 240 30fps, 640 x 480 30fps, 848 x 480 30fps si 1280 x 720 la 30fps. Alegerea formatului AVCHD asigura un timp dublu de inregistrare pe acelasi card SD decat in cazul Motion JPEG, dar trebuie tinut cont ca programele care pot edita filme in format AVCHD sunt inca destul de putine. Exista o singura limitare in ceea ce priveste filmarea HD: timpul maxim de inregistrare este de 29 de minute si 59 de secunde sau 2GB. Panasonic GH-2 ofera posibilitati de filmare in toate proportiile disponibile la ora actuala (16:9, 3:2, 4:3, 1:1) cu un bitrate ce poate ajunge pana la 23Mbps. O performanta notabila, pentru un aparat din aceasta clasa.
Panasonic GH2 poate filma atat in modul iAuto cat si in toate celelalte moduri de lucru cu care sunt obisnuiti fotografii: prioritate de timp, prioritate de diafragma sau manual. Toti parametrii filmarii pot fi ajustati si manual, incepand cu valoarea balansului de alb si terminand cu posibilitatea aplicarii filtrelor software din meniul „Film Mode” sau chiar filmarea cu frame-rate variabil! Pot fi inregistrate chiar si filme in „slow-motion”.
In timpul filmarii poate fi utilizata atat focalizarea automata cat si cea manuala. Desi recunosc ca nu ma asteptam, focalizarea automata este poate cel mai bine implementata pe Panasonic GH2 dintre toate aparatele de sistem pe care le-am testat pana acum. Focalizarea continua in timpul filmarii functioneaza la fel de bine ca un camcoder dedicat iar punerea la punct se face rapid, chiar si atunci cand modificam distanta focala. Din fericire obiectivul este silentios si motorul de auto-focalizare nu se aude pe fundalul filmarii. Exista chiar si un mod „full-time-manual” care ii ofera fotografului controlul asupra focalizarii imediat ce acesta invarte inelul de focalizare.
Videoclipul de mai jos reprezinta o serie de scene inregistrate cu Panasonic GH2 in format Motion JPG, HD 1080pi, in mod „Prioritate de diafragma” (fara trepied). Observati cum „lucreaza” focalizarea automata.
Daca ar fi sa compar GH2-ul cu restul DSLR-urilor cu functie de filmare avem clar un castigator: modul video ce se regaseste pe Panasonic GH2 nu are inca un echivalent in ceea ce priveste complexitatea setarilor si optiunile de filmare, pe nici unul din DSLR-urile lansate pana acum!
Singurul aspect care poate fi reprosat este lipsa unui control mai fin asupra nivelului sunetului, dar Panasonic GH2 compenseaza cu restul optiunilor functiei de filmare.
Filtrele, scenele presetate si efectele software
Panasonic GH2 ofera o serie de scene presetate de fotgorafiere, care acopera multe din situatiile de fotografiere cu care va puteti intalnii in concedii sau in utilizarea de zi cu zi. Pe langa scenele presetate, optiunea „Film mode” stabileste modul de reprezentare al culorilor si permite ajutarea contrastulului, a luminozitatii sau a gamei dinamice dupa placul fotografului, rezultatele fiind utile celor ce urmaresc rezultate rapide, fara a procesa imaginile pe calculator.
Totusi, denumirea „Film modes” ii poate deruta pe cei care nu sunt obisnuiti cu setarile oferite de Panasonic, rezultatele obtinute neavand practic nimic in comun cu „filmele” utilizate in fotografie.La prima vedere ma asteptam la niste optiuni de emulare a rezultatelor filmelor clasice, dar de fapt acest meniu reprezinta mai mult un set de filtre software care permit ajustarea imaginilor in parametrii indicati, trecand de la saturatie, culori, contrast si pana la luminozitate sau sharpness.
Efectele obtinute in meniul „Film modes” pot fi salvate si aplicate apoi si altor fotografii sau filmelor inregistrate.
Obiectivul de kit
Panasonic GH2 poate fi achizitionat in kit cu unul din obiectivele 14-42mm sau 14-140mm. Pentru teste am avut kitul cu obiectiv 14-140 f/3.5-5.6. Stabilizarea optica este lasata in seama obiectivelor, Panasonic GH2 nefiind dotat cu stabilizare la nivelul senzorului CMOS.
Astfel, obiectivul de kit 14-140mm f/3.5-5.6 ofera o experienta in utilizare mai mult decat decenta, fiind insa destul de voluminos si greu fata de body. Principala problema a obiectivului, asa cum am spus si in articolul de saptamana trecuta este luminozitatea scazuta, data de diafragma maxima f/4 care „forteaza” aparatul sa utilizeze valori ISO ridicate prea des fata de cum as fi vrut eu. Din punct de vedere optic este un obiectiv care ofera rezultate bune, mai ales in plaja focala dintre 14 si 100mm. Peste 100mm se poate observa o anumita scadere a contrastului, lucru normal pentru un obiectiv super zoom.
Calitatile obiectivului tin de constructia solida, miscarea lina a inelului de focalizare si faptul ca este dotat cu focalizare interna, un plus pentru fotografii care au in trusa foto si filtre optice deoarece elementul frontal al obiectivului nu se invarte in momentul focalizarii. Din aceste considerent, obiectivul este mult mai bine realizat decat orice alt obiectiv de kit oferit de producatorii de DSLR-uri…
Autonomia bateriei
Conform specificatiilor producatorului, Panasonic GH2 poate inregistra pana la 330 de cadre la o singura incarcare a acumulatorului. Din pacate unul din punctele slabe ale lui panasonic GH2 il reprezinta bateria. Nu stiu daca bateria pe care am avut-o eu in teste era prea „obosita”, dar dupa o zi intreaga de utilizare, seara aparatul ramanea fara energie, exact cand vroiam sa fac testele de noapte…
Oricum, recomandarea este ca la orice aparat foto sa aveti cel putin un acumulator de rezerva pentru ca nu se stie niciodata ce situatii foto veti intalni si este pacat sa ratati subiecte importante doar din cauza lipsei de energie a acumulatorului.
Format fisiere, conectivitate si stocare
Maestru al personalizarii, Panasonic GH2 uimeste din nou: fotografiile pot fi inregistrate atat in format JPG cat si RAW sau RAW+JPG simultan. Pana aici nimic nou sub soare, dar fiecare format poate fi setat separat: rezolutia, formatul imaginii si chiar si nivelul de compresie al fisierelor JPG (se poate alege din trei valori). Exista si optiunea pentru braketing al formatului (4:3, 16:9 etc).
Din punct de vedere video, aparatul poate inregistra filme atat in formatul standard MOV (H264) cat si AVCD, un format mai avansat si care ofera – cel putin teoretic – o calitate mai buna a inregistrarilor. Si aici se poate alege rezolutia (1080, 720 etc), nivelul de compresie si formatul inregistrarii, alaturi de numarul de cadre pe secunda.
Aparatul utilizeaza pentru stocare cardurile SD/SDHC, un singur slot de card. Aparatul mai este dotat si cu un conector USB, un port HDMI si o mufa pentru microfon extern. Iesirea audio-video este stereo, NTSC/PAL.
Preturi
La momentul publicarii acestui articol, Panasonic GH2 este disponibil in urmatoarele variante:
- Panasonic GH2 kit cu obiectiv 14-42 f/3.5-5.6
- Panasonic GH2 kit cu obiectiv 14-140 f/3.5-5.6
- Panasonic GH2 body
(click pe linkurile de mai sus pentru a verifica ultimele preturi si promotii!)
Concluzii
Panasonic GH2 reprezinta combinatia castigatoare intre un mod foto versatil si o functie de filmare extrem de bine pusa la punct. Calitatea imaginilor foarte buna, alaturi de utilizarea intuitiva si posibilitatile de configurare extinse il recomanda pe GH2 pentru fotografii care doresc tot ce e mai bun din ambele lumi: foto-video. Din punct de vedere al optiunilor si dotarilor oferite Panasonic GH2 este, probabil, cel mai complex aparat foto cu obiective interschimbabile din segmentul sau de pret.
Bineinteles, nici Panasonic GH2 nu poate fi considerat aparatul foto perfect: luminozitatea redusa a obiectivului de kit, ecranul LCD cu rezolutie de doar 460.000 px sau vizorul electronic sunt cele trei aspecte care mai pot fi imbunatatite la acest aparat.
Dar, asa-zisele aspecte negative sunt prea mici in fata a ceea ce ofera Panasonic GH2 de fapt.
Este cu siguranta un aparat foto recomandat!
Nota Clubul Foto: 8.5/10
Bile albe:
- posibilitatile extinse de personalizare
- ecranul LCD Touch Screen ofera o experienta in utilizare intuitiva
- calitatea foarte buna a imaginilor, inclusiv la valori ISO ridicate
- functia de filmare excelenta
- autofocalizarea continua in timpul filmarii
- controlul manual in timpul filmarii
- vizorul electronic ofera o calitate buna a imaginii
- calitate foarte buna a imaginilor RAW chiar si la ISO 3200
Bile negre:
- durata limitata de viata a bateriei
- ecranul LCD rabatabil ce ofera o rezolutie prea mica
- sensibilitatea excesiva a senzorului de pornire/oprire a vizorului electronic
- viteza de fotografiere continua
Panasonic GH2 este recomandat pentru:
- fotografii care vor sa obtina atat imagini dar si secvente video de calitate
- cei care apreciaza controlul manual si posibilitatile de setare multiple
- cei ce doresc un aparat compact, dar fara a „sacrifica” din calitatea imaginilor
Panasonic GH2 este mai putin recomandat pentru:
- fotografii ce poseda cunostinte minime despre fotografie, pentru care meniurile ar putea fi prea amanuntite
- total nerecomandat celor care considera ca fotografia inseamna doar Nikon sau Canon 🙂
Galerie de imagini cu Panasonic GH2
Imaginile de mai jos sunt la rezolutie maxima (click pentru zoom) si reprezinta fisierele JPG descarcate direct de pe cardul aparatului, fara post-procesare.
Specificatii tehnice
Foarte pe scurt, principalele specificatii tehnice ale lui Panasonic GH2:
- Senzor CMOS de 16 mega pixeli (efectivi)
- Dimensiune senzor: 13.0 x 17.3mm
- Mod auto inteligent (iAuto Scene Selection)
- ISO 160-12800
- Filmare la rezolutie Full-HD
- Formate fisiere: JPG, RAW, MJPEG si AVCHD
- Ghid de utilizare direct pe ecran
- Fotografiere in rafala cu 3.7 cadre pe secunda
- Sistem de focalizare cu 9 puncte AF
- Ecran LCD rabatabil, touch-screen, cu rezolutie de 460k pixeli si diagonala 3 inch
- Filtre creative („Film mode”)
Comments are closed.