In weekendul ce tocmai a trecut, am calatorit la Londra pentru a participa la evenimentul de lansare in Europa a noilor aparate foto Sony. Am avut ocazia sa testez, alaturi de alti jurnalisti de la principalele publicatii foto din Europa si bloggeri, noul Sony A7R II – mirrorless-ul de 42 de megapixeli – compactul RX100 ajuns la generatia a IV-a dar si super-zoom-ul Sony RX10, aflat acum la a doua generatie. Bineinteles, capul de afis a fost tinut de noul A7R II, un aparat care impresioneaza nu doar prin rezolutie dar si prin performantele sistemului autofocus si functionalitatile software. Pana primesc un sample pentru un review amanuntit, va spun acum care au fost primele impresii alaturi de noile aparate!
Sony A7R II – noul etalon in gama mirrorless
Noua generatie Sony A7R integreaza o serie de specificatii de top, la care multe din DSLR-urile actuale doar ‘viseaza’. Si este doar un mirrorless. Dar, poate ca este cel mai bun moment pentru ca un astfel de aparat sa redefineasca lumea foto actuala. Pentru cei care inca nu ‘cred’ in evolutia sistemelor “fara oglinda”, Sony A7R II pare a fi raspunsul: un senzor Full Frame de 42 de Megapixeli, 399 de puncte de focalizare, stabilizare integrata in senzor (pe 5 axe!) si o viteza de focus cu pana la 3,5x mai mare decat la generatia anterioara, noul mirrorless Sony este cel mai bun aparat din aceasta clasa in momentul de fata. Daca mai punem la socoteala si functia de filmare 4K in forma necompresat XAVC S Video cu S-Log2 Gamma si body-ul rezistent la apa, praf si alte intemperii, avem reteta perfecta pentru un aparat care ar putea concura cu succes la titlul de “aparatul foto al anului 2015“.
Din toata prezentarea am ales sa va arat doar slideurile de mai sus. De ce? Consider ca specificatiile tehnice prezentate aici fac diferenta dintre noul Sony A7R II si toate celelalte mirrorless-uri de pe piata. Probabil ca as putea fi acuzat de subiectivism, dar parerea mea este ca noul Sony A7R II nu are in acest moment un rival in categoria mirrorless si depaseste chiar si aparatele DSLR din gama profesionala, in ceea ce priveste unele caracteristici tehnice. Sistemul Autofocus functioneaza impecabil, pastrand subiectul in cadru pe aproape toata suprafata acestuia, iar obturatorul garantat la 500.000 de declansari, functia de filmare 4K in format XAVC cu S-Log si, nu in ultimul rand, rezolutia mare, de 42 de megapixeli, l-ar putea clasa, pe buna dreptate, in varful clasamentului aparatelor foto mirrorless actuale. Sigur, asa cum se intampla la majoritatea lansarilor de aparate foto, nu am avut posibilitatea de a utiliza cardurile proprii asadar nu va pot arata fotografii la rezolutie hi-res trase cu noul A7R II, dar ceea ce am vazut in cadrul prezentarii si imaginile pe care am reusit sa le surprind acolo, cu camerele disponibile pentru teste, pe mine cel putin m-au convins. Astept sa primesc aparatul in versiunea finala pentru un test extins si atunci am sa va pot arata toate caracteristicile acestuia, ca sa intelegeti exact de ce spun asta.
Pe scurt, iata principalele aspecte care merita notate despre noul A7R Mark II:
- Rezolutia de 42 megapixeli pe un senzor full frame pare mare (si chiar produce fisiere RAW foarte mari), dar cu obiectivele potrivite nivelul detaliilor este mai mult decat impresionant.
- Aparatul functioneaza chiar si in timpul incarcarii prin USB. Asadar, il puteti folosi in timp ce e conectat la laptop, sau la o sursa externa de curent (bateri externa etc), ceea ce e o veste buna pentru toti cei care se plang de autonomia redusa a aparatelor mirrorless (Sony A7R II are o autonomie de aproximativ 250 de cadre cu un singur acumulator)
- Aproape toate butoanele sunt customizabile. Functiile pot fi selectate din meniu, asadar daca va deranjeaa pozitia butonului de inregistrare video (REC), acum puteti seta aceasta functie pe aproape orice buton de pe body-ul lui A7R II
- Au aparut doua butoane pentru functii foarte accesibile, langa declansator. O bila alba pentru Sony, pentru ca acolo de pot seta usor – de exemplu – balansul de alb si senzibilitatea ISO, fiindu-mi mult mai la indemana asa.
- Stabilizarea pe 5 axe, integrata in senzor, nu mai are nevoie de nici un comentariu. Este similara celei pe care am testat-o la Olympus si functioneaza impecabil.
- Sistemul de focalizare cu 399 de puncte este excelent. Nu are rival pe piata in acest moment.
Iata cum functioneaza, intr-un scurt clip pe care l-am inregistrat cu ajutorul lui Alin Popescu (apropo, la el puteti citi o alta parere despre noul A7R II):
- Functia de filmare 4K este un plus, dar nu este varful de gama la acest capitol. Asa cum spuneau si cei de la Sony, Sony A7S este mai potrivit pentru cei care vor sa filmeze cu aparatul lor mirrorless, datorita senzorului mai sensibil la lumina si a functiilor software mai avansate (codecurile) integrate in acel model. Totusi, Sony A7R II poate filma la rezolutie 4K in format XAVC cu S-Log, fiind mai mult decat suficient pentru utilizare chiar si de catre profesionisti.
- Autonomia a ramas la fel : aproximativ 250 de cadre cu un singur acumulator
- Functiile time-lapse si focus peaking se gasesc in meniu
- Aparatul nu are meniu in limba Romana (desi eu am testat doar un sample de pre-productie, asadar in varianta finala e posibil sa se regaseasca si limba romana intre optiuni).
- Vizorul electronic este acum cel mai mare de pe piata (pentru un mirrorless). Are factor de marire 0,78X, depasind Fuji X-T1 care detinea pana acum ‘recordul’ la acest captiol. Ca detinator al lui Fuji pot confirma asta – le-am comparat unul langa celalat in Londra si intr-adevar vizorul lui Sony A7R II este mai mare si se vede mai bine (datorita marimii).
Mai multe imagini cu noul Sony A7R II, de la evenimentul de lansare:
Sony A7 R II – specificatii tehnice pe scurt:
- Senzor CMOS BSI Full Frame de 42,4 megapixeli (44 Megapixeli efectivi)
- Senzor fara filtru AA
- Procesor Bionz X
- Sistem de stabilizare integrata pe 5 axe
- ISO 100-25600 (extins pana la 102.400)
- Format: JPEG, RAW, JPEG+RAW
- Montura Sony E (NEX)
- Sistem AF cu 399 de puncte
- Ecran LCD de 3 inch, cu 1,228,800 px
- Vizor electronic cu acoperire 100% a cadrului, rezolutie 2,3Mpx
- Sincronizare cu blitzul 1/250 sec
- Fotografiere in rafala cu pana la 5.0 fps
- Filmare 4K 3840 x 2160 (30p, 25p, 24p) si Full HD 1920 x 1080 (60p, 60i, 24p)
- Stocare pe carduri SD/SDHC/SDXC (1 slot)
- WiFi 802.11b/g/n integrat
- NFC integrat
- GPS: nu
- Greutate: 625 g
- Dimensiuni: 127 x 96 x 60 mm
Sony RX100 Mk IV si RX10
Sony a prezentat luni si cele mai noi varfuri de gama din gama compacta si bridge, respectiv modelele Sony RX100 generatia a IV-a si RX10 generatia a doua. Ambele integreaza cea mai noua tehnologie Sony in ceea ce priveste senzorul CMOS BSI, senzori de 1 inch „stacked” (suprapus), mai sensibil la lumina, ce promite sa ofere imagini mai „curate” la valori ISO ridicate. Ambele aparate pot inregistra video in format 4K, dar si secvente slow-motion la 60 sau 120fps (la rezolutie redusa). La exterior seamana foarte mult cu generatiile anterioare, pastrand aceleasi obiective si aceleasi caracteristici ale body-urilor, singura diferenta fiind procesorul de imagine (Bionz X) si senzorul CMOS nou, care sunt integrate in ambele aparate.
Probabil cei de la Sony au mers pe principiul: daca ceva functioneaza, nu il schimba. Ceea ce e bine, deoarece ambele modele s-au bucurat de review-uri pozitive in trecut, fiind extrem de versatile si potrivite atat pentru utilizatorii incepatori dar si pentru entuziasti. Eu unul abia astept sa testez noile aparate si sa ma conving de performantele senzorului CMOS stacked. Voi reveni cu amanunte, atunci cand le voi primi in teste.
Dupa cum spune si al doilea slide din prezentare, viteza de AF este cu 40% mai buna decat la generatia precedenta. Cu 350% ar fi fost deja un vis urat pentru actualele DSRL
Toate bune şi frumoase, dar 42MP pe un senzor FF mi se pare puțin cam mult. Fişierele generate vor îngenunchia orice computer decent, spațiul ocupat va fi semnificativ mai mare iar dacă nu printezi la dimensiuni ridicol de mari, diferența va fi nesemnificativă. Aş fi preferat aceleaşi caracteristici şi aceeaşi tehnologie pe un senzor la jumătatea rezoluției, pentru imagini fără rival la ISO mare.