O adevarata legenda devenita realitate: primul obiectiv luminos pentru portrete – celebrul Petzval – a fost reprodus in 2013, in uzinele Zenit din Rusia, pentru a fi compatibil cu aparatele DSLR moderne. Pentru nostalgici si pentru amatorii unor fotografii cu un aer aparte, noul Lomography Petzval 85mm f/2.2 este, cel putin teoretic, un obiectiv extrem de interesant. L-am primit in teste, curios fiind sa vad cum se descurca acest „remake” de la 1840, adaptat vremurilor moderne. Cat de bun este? Aflam acum impreuna!

Lomography Petzval 85mm f/2.2

Lomography Petzval in test
Lomography Petzval in test

Specificatii tehnice pe scurt:

  • Tip: obiectiv pentru DSLR Nikon sau Canon, remake al unui obiectiv clasic
  • Distanta focala: 85mm (pe Full Frame)
  • Compatibil Full Frame: Da
  • Diafragma: f/2.2 – f/16 (sub forma de discuri intershimbabile)
  • Unghi de cuprindere: 28°
  • Distanta minima de focus: 1m
  • Inel portfiltru: 58mm

Putina istorie…

Ca sa intelegem „fenomenul” Petzval si de ce au ales cei de la Lomography Society sa reproduca acest obiectiv acum, cu tehnologie moderna, trebuie sa ne uitam in trecut si sa vedem cine a fost Joseph Petzval si de ce este important obiectivul care ii poarta numele.

Ce-i drept, obiectivul Lomography Petzval este impachetat frumos: cand deschizi cutia descoperi certificatul de autenticitate si manualul de utilizare
Ce-i drept, obiectivul Lomography Petzval este impachetat frumos: cand deschizi cutia descoperi certificatul de autenticitate si manualul de utilizare

O poveste de la 1840…

Joseph petzval alaturi de obiectivul inventat de el (Sursa foto: Wikipedia)
Joseph petzval alaturi de obiectivul inventat de el (Sursa foto: Wikipedia)

Joseph Maximillian Petzval s-a nascut in 1807 in Zipser Bela, localitate care atunci facea parte din Regatul Ungar (acum aflata in Slovacia). A facut parte dintr-o familie de oameni instariti, intelectuali, fiind al doilea din cei sase frati nascuti, toti urmand academii tehnice importante. Ajuns doctor matematician (doctorand in cadrul Universitatii Tehnice din Budapesta), Joseph Petzval isi impartea viata intre matematica si fizica, pasiunea lui pentru optica fiind cea care l-a facut ca in 1837 sa isi deschida un atelier de sticlarie si optica, langa Viena.

Intre timp, in 1839, in capatul vestic al Europei, in Franta, Louis Dauguerre inventeaza procesul fotografic pe care il cunoastem acum sub denumirea Daguerrotypie. Practic, acum aparea „Camera Obscura” – primul aparat care putea inregistra imagini – dar care avea un mare neajuns, mai ales atunci cand se fotografiau portrete: expunerile durau chiar si 10 minute, datorita procesului chimic complicat dar si a obiectivelor rudimentare, cu diafragma f/15 (asadar, deloc luminoase). In 1840 Petzval, contactat de prietenul sau Andreas von Ettinshausen, care i-a prezentat ultimele „tehnologii” in metarie de optica (adica, obiectivele acestea neluminoase), a acceptat provocarea de a incerca sa proiecteze un obiectiv mai bun. Asa a aparut primul obiectiv proiectat de Petzval, care avea o distanta focala de 160mm si o diafragma maxima f/3.6 si care era si suficient de sharp (pentru acele vremuri). Avea 4 elemente dispuse in trei grupe si era cu 1,5 trepte de diafragma mai luminos decat obiectivele proiectate in aceeasi perioada de alti fizicieni. Asadar, asa a luat nastere primul obiectiv luminos pentru portrete – cunoscut acum ca obiectivul Petzval.

… revenita in actualitate in 2013

La inceputul anului 2013, austriecii de la Lomography Society au anuntat reproducerea obiectivului lui Petzval si adaptarea lui pentru monturile actuale. Practic, pe scurt, primul obiectiv luminos pentru portrete putea acum fi utilizat si de catre fotografii entuziasti cu aparatele lor digitale moderne.

Manualul de utilizare

Lomography Petzval 85mm f/2.2, obiectivul care se gaseste acum in magazine si care l-am testat pentru acest articol, este fabricat de Lomography Society in parteneriat cu uzinele Zenit din Rusia, la Krasnogorsk. Dar, lucrurile desi par simple la prima vedere, nu sunt deloc asa: spuneam mai sus ca obiectivul lui Petzval (cel de la 1840) avea o focala de 160mm si o diafragma maxima f/3.6. Noul Petzval, are o focala de 85mm si o diafragma maxima f/2.2, o valoare care l-ar fi facut mandru chiar pe insusi Joseph Petzval). Cum  ste posibil? Ei bine, obiecitvul produs de Lomography nu respecta intru totul modelul obiectivului de la 1840. Nici nu ar putea, dealtfel, obiectivul proiectat de Petzval pentru Camera Obscura nu ar putea focaliza pe aparate moderne. Asadar, specialistii rusi de la Zenit (da, acea fabrica Zenit! 😉 ) au reproiectat obiectivul tinand cont de forumla optica originala si l-au adaptat pentru a putea fi utilizat pe aparatele DSLR moderne. Asa a ajuns obiectivul Petzval sa aiba o focala de doar 85mm si o diafragma mai luminoasa. Pentru „puristi”, noul Lomography Petzval nu este 100% obiectivul de la 1840, refabricat. Este doar un obiectiv modern, adaptat dupa formula optica cu 4 elemente inventata de Joseph Petzval.

Manualul de utilizare si certificatul de autenticitate al noului obiectiv Lomography Petzval
Manualul de utilizare si certificatul de autenticitate al noului obiectiv Lomography Petzval

Cum e noul Lomography Petzval Lens?

Am facut o introducere probabil putin cam cuprinzatoare, dar cred eu ca e bine sa stim ce inseamna de fapt acest obiectiv Lomography Petzval. Cum este, de fapt, noul Petzval? Obiectivul adaptat de rusi pentru a fi utilizat pe camere moderne este fabricat din alama (asadar, exteriorul este din metal) si include 4 lentile dispuse in 3 grupuri, asa cum era si formula optica originala inventata de Joseph Petzval.

Focalizarea cu obiectivul Petzval modern
Focalizarea cu obiectivul Petzval modern (stanga) si scala de distante (dreapta)

Focalizarea se realizeaza cu ajutorul unei rotite plasata lateral, care prin invartire misca unul din elementele interne ale obiectivului pentru ajustarea planului de focus.

Introducerea diafragmei f/2.8 in obiectiv
Introducerea diafragmei f/2.8 in obiectiv

Diafragmele sunt si ele deosebite (la propriu): sunt pur si simplu niste placute de metal care se introduc in obiectiv, intr-o fanta special facuta pentru asta. Practic, cand vreti sa treceti de la diafragma f/2.2 la f/2.8 (de exemplu), trebuie sa scoateti discul corespunzator diafragmei 2.2 din obiectiv si sa introduceti in locul lui discul marcat cu f/2.8. Sunt 8 diafragme, care corespund unor valori intre f/2.2 si f/16.

Diafragmele sunt sub forma unor "discuri" (placute) metalice, ce se introduc, pe rand, in obiectiv, in functie de valoarea dorita (f/2.2 - f/16)
Diafragmele sunt sub forma unor „discuri” (placute) metalice, ce se introduc, pe rand, in obiectiv, in functie de valoarea dorita (f/2.2 – f/16)

Acest mod de utilizare ii ofera obiectivului un aer aparte. Constructia solida, de metal, diferita de cea a obiectivelor moderne dar si modul de utilizare atipic te fac sa simti ca ai in mana o adevarata piesa de istorie, un obiectiv „cu greutate” si la propriu si la figurat. Atentie insa, diafragmele au tendinta de a cadea de la locul lor, daca intoarceti obiectivul cu capul in jos. Asadar, atentie cum manevrati aparatul (pentru ca eu era sa raman fara una din ele)!

Hard to use, but very rewarding!

… cum ar spune englezul…

Povestea idilica de mai sus, cu pionieri ai fotografiei si obiective clasice, luminoase, se schimba putin, insa, odata cu prima utilizare…

Problema cea mai mare a noului obiectiv Petzval o reprezinta obtinerea unor imagini sharp, corect focalizate. Planul de focus la un obiectiv Petzval este foarte scurt si nu acopera intreg cadrul. Asadar, cei care il utilizeaza trebuie sa se simta confortabil cu un obiectiv clar doar in centrul cadrului, a carui acutanta se pierde drastic spre margini si care prezinta si o vignetare pronuntata. Obtinerea clarului pe un aparat foto DSLR este si mai dificila, in acest caz, obiectivul neavand nici un fel de contacte electrice pentru confirmara focusului. In cazul aparatelor fara functie Peaking Focus, focalizarea la diafragme deschise cu noul Petzval este un adevarat challange. Din acest motiv, am si renuntat sa il utilizez pe Canon 6D si l-am montat (cu adaptor de montura) pe un Fuji X-T1, pe care macar aveam functia Peaking Focus si puteam obtine imagini cat de cat clare.

Obiectivul Petzval montat cu adaptor de montura pe Fuji X-T1
Obiectivul Petzval montat cu adaptor de montura pe Fuji X-T1

Ce-i drept, cei care vor persevera si vor reusi sa „imblanzeasca bestia” vor fi rasplatiti de noul obiectiv Petzval cu imagini aparte: bokehul rotunjit reprezinta principala atractie pentru cei nostalgici sau pentru cei care vor sa obtina imagini cu un feeling aparte. Cu siguranta, utilizarea greoaie si imaginile care nu sunt deloc sharp dupa standardele actuale sunt caracteristici care nu mai conteaza atunci cand ai senzatia ca utilizezi un obiectiv istoric si produci imagini ca si pionierii fotografiei…

(Cadre realizate de mine cu Lomography Petzval 85mm f/2.2, la diafragma f/2.8, cu Fuji X-T1)

Pe scurt, iata cateva pareri pro si contra noului Lomography Petzval:

Pro:

  • Constructie solida si un mod de utilizare aparte – ai impresia ca ti in mana un ‘clasic’
  • Produce imagini cu un efect bookeh aparte (rotunjit, circular)

Contra:

  • Pretul
  • Focalizarea greoaie pe aparatele fara functie Peaking Focus
  • Diafragmele au tendinta de a cadea de la locul lor, asadar manevrati obiectivul cu grija

Este un obiectiv care se vrea a fi vintage si care produce imagini cu un bokeh aparte. Fotografiile nu sunt chiar sharp, vignetare este din plin, aberatii cromatice la fel, dar cei care il vor achizitiona il vor lua tocmai pentru ce ofera: un mod de utilizare aparte si un efect optic care te obliga sa fii creativ si sa gandesti cadrele altfel, tinand cont de toate aceste neajunsuri optice (probleme pe care le aveau si pionierii fotografiei de la 1840, bineinteles!). Dar, ramane o singura problema importanta: pretul noului Petzval, care concureaza cu obiectivele moderne, ce ofera o calitate a imaginilor net superioara. Sigur, depinde ce iti doresti, dar este totusi un pret cam mare pentru un obiectiv care este doar o adaptare moderna a unui clasic, nicidecum o piesa vintage de colectie…

La final, vreau sa va spun un secret: cu adaptoare de montura (care costa cateva sute de lei cel mult), puteti atasa pe aparatul DSLR obiective vintage SH, obtinand un efect destul de similar cu cel al noului Lomography. De exemplu, un Zenit Helios 58mm f/2.0, care se gaseste in consignatii la 50-60 de lei si care produce imagini cu un efect la fel de „retro” ca si noul Lomography Petzval Lens… !

4 COMENTARII

  1. Un alt obiectiv celebru a fost Tessar, proiectat de Paul Rudolph în 1902. Am întâlnit Tessar în denumirile obiectivelor moderne, dar nu ştiu dacă a fost păstrată formula iniţială cu 4 lentile. Aspectul arată complet diferit faţă de modelele vechi.

  2. Zeiss,Leica si Schneider Kreuznach sunt legende, restul e can-can.
    De cand a ajuns ca valoarea optica pentru bokeh sa fie pusa cot la cot cu valoarea contrastului,culorilor si clarului (aka sharpness)? Este aberant dar de, cineva trebuie sa faca cumva bani :).

    Petzva= aceeasi manevra facuta de Meyer-Optik-Görlitz cu „legendaul” lor obiectiv Trioplan f2,8/100 mm. Ei nu realizeaza ca obiectivul care i-ar ajuta acum, este Primoplan-ul 58mm f/1.9.

Comments are closed.