Gama obiectivelor Canon
Gama obiectivelor Canon

Daca pana acum am vorbit despre alegerea unui obiectiv pentru DSLRul tau, acum a venit momentul sa vorbim despre detaliile tehnice si tehnologia „din spatele” obiectivelor de diverse tipuri. In cele ce urmeaza vom prezenta termenii tehnici si caracteristicile generale ale lentilelor. Astfel, fiecare dintre caracteristicile si proprietatile de mai jos, in diferite combinatii, definesc nivelul calitativ al unui obiectiv iar intelegerea acestora face alegerea unei lentile mai facila. Fiecarei caracteristici ii corespunde si terminologia in engleza, pentru o mai buna recunoastere in documentatiile tehnice ale producatorilor…

Distanta focala (Focal lenght)

Canon 50mm f/1.8 II
Canon 50mm f/1.8 II

In principal, obiectivele sunt de trei feluri: wide, normale si teleobiective. Distanta focala reprezinta distanta fizica dintre senzorul aparatului de fotografiat si centrul optic al obiectivului. Cu cat aceasta distanta focala este mai mica (scurta) cu atat obiectivul este mai wide, are un camp de profunzime mare si o magnificare mica. De obicei, obiectivele wide au distanta focala mai scurta de 28mm iar teleobiectivele sunt mai lungi de 100 de mm. Un obiectiv „normal” este cel ce are distanta focala in jurul valorii de 50mm, pe un aparat DSLR

Fiecare obiectiv are o distanta focala fixa (de ex. 50mm) sau variabila, in cazul obiectivelor „zoom” (de exemplu 24-70mm).

In cazul aparatelor DSLR Full Frame, distanta focala a obiectivului este aceeasi cu distanta focala perceputa. In cazul aparatelor foto dotate cu senzor de dimensiuni reduse, distanta focala perceputa este mai mare decat distanta focala a obiectivului datorita marimi mai mici a senzorului fata standardul „full-frame”, de 35mm. Acesta, in termeni non-tehnici, este un fel de „crop” pe care il inregistreaza senzorul in comparatie cu un full-frame.

In prezent, producatorii de obiective au in gama lor de produse doua tipuri de obiective: cele „optimizate” pentru aparate cu senzor de dimensiuni reduse (gama EF-S la Canon, DX la Nikkor sau DC de la Sigma) si cele „clasice” ce pot fi folosite si pe aparate cu senzor redus dar si pe full-frame. Daca un obiectiv clasic functioneaza si pe aparate cu senzor redus, nu acelasi lucru se poate spune despre cele dedicate senzorilor mici. Aceste obiective nu functioneaza pe aparate cu senzor full-frame deoarece imaginea proiectata pe senzor este optimizata ca dimensiuni pentru senzorul mic si nu acopera intreaga suprafata a unui senzor de dimensiuni standard.

Lentila fixa sau cu distanta focala variabila (Prime vs. Zoom lens)

Din punct de vedere optic, lentilele cu distanta focala fixa (de ex: 50mm sau 28mm) ofera o calitate mai buna a imaginii si distorsiuni mai bine controlate. Pe de alta parte, lentilele cu distanta focala variabila (zoom) sunt mai versatile, oferind o gama mai larga de posibilitati de fotografiere, fara a mai fi necesara schimbarea obiectivului.

Deschiderea diafragmei (Speed)

Cantitatea de lumina ce ajunge pe senzorul obiectivului DSLRului este restrictionata de deschiderea diafragmei obiectivului. Un obiectiv „luminos” va avea intotdeauna o diafragma cel putin egala cu f/2 (sau chiar mai mare). Cu cat valoarea diafragmei este mai mica, cu atat obiectivul este mai luminos. Un obiectiv performant este un obiecitv luminos, cu o diafragma maxima cel putin f/2.8 iar obiectivele pentru entuziasti, „consumer” au de obicei valori maxime ale diafragmei situate intre f/3.5 si f/5.6. Obiectivele cu distanta focala varabila au, de multe ori, o valoare a diafragmei maxime neconstante, variand in functie de distanta focala la care este utilizat obiectivul. In general, obiectivele luminoase sunt de preferat, datorita cantitatii mai mari de lumina ce ajunge pe senzor, facilitand astfel utilizarea unor timpi de expunere mai scurti.

Calitatea optica a elementelor componente

Calitatea optica a lentielor componente ale obiectivului este data de tipul acestora si de straturile de tratament al grupurilor optice. Obiectivele profesionale au in componenta lentile asferice, care controleaza foarte bine distrosiunile din imagine. Tratamentele speciale ale lentilelor, anti-reflex, multistrat asigura si ele o reprezentare mai buna a imaginii, prin reducerea aberatiilor cromatice si imbunatatirea contrastului in fotografie.

Lentile si grupuri (Elements and groups)

Din punct de vedere constructiv, obiectivele sunt compuse din mai multe lentile, grupate in unul sau mai multe blocuri optice.

Datele privind numarul de lentile (elemente) si grupuri existente intr-un obiectiv sunt importante deoarece un numar mai mare de elemente inseamna, de exemplu, capacitatea unei lentile de a avea plaja focala mai mare dar pe de alta parte acel obiectiv va fi si mai voluminos si va avea o greutate mai ridicata.

Un numar mare de lentile poate provoca aberatii cromatice, lens-flare si poate „anunta” un obiectiv cu un contrast general mai scazut.

Lentile asferice sau rectilinii (Aspherical vs. Rectilinear)

Toti producatorii de obiective pentru aparatele foto se lauda cu produsele lor cu lentile Asferice. Dar ce inseamna acest lucru si ce avantaje ne aduc aceste elemente? Lentilele asferice au, prin constructia lor, diferite proprietati ce permit realizarea unor obiective cu distorsiuni si aberatii cromatice cat mai mici. In primul rand, lentilele asferice controleaza mai bine distorsiunile in obiectivele wide-angle si totodata ajuta la creearea blocurilor optice cu mai putin elemente, rezultand obiective mai usoare si mai putin voluminoase.

Sistemul de focalizare (Focusing system)

In functie de performantele micro-motorului ce asigura sistemul de focus al obiectivelor, exista pe piata produse cu un sistem de focalizare mai rapid, mai precis si mai silentios. Acestea sunt de obicei obiectivele high-end dotate cu motor „ultra-sonic” de focalizare. La Canon obiectivele dotate cu acest tip de focalizare sunt notate cu abrevierea USM (Ultra-Sonic Motor), la Nikkor sistemul este SWM (Silent Wave Motor) iar la Sigma, HSM (Hyper-Sonic Motor).

Obiectivele USM de la Canon ofera si posibilitatea ajustarii manuale a focusului, oricand, chiar si in timpul utilizarii sistemului aufo-focus al aparatului, fara a mai fi necesara alta setare a obiectivului sau a aparatului. Aceasta tehnologie este prezenta si la Nikon cat si la ceilalti producatori, sub diferite forme si denumiri.

Exemple de obiective: Canon 17-40 f/4 USM si Sigma 10-20mm f/3.5-5.6

Stabilizarea optica de imagine (Optical Stabilization)

IS la Canon, VC la Nikkor si la Tamron sau OS la Sigma. Toate obiectivele cu stabilizare de imagine au in componenta lor un micro-motor ce permite miscarea opticii pentru compensarea vibratiilor aparatului. Stabilizarea optica de imagine este utila mai ales la fotografierea „din mana” in conditiile unor timpi de expunere mai lungi. Un obiectiv cu stabilizare va ajuta in realizarea unor fotografii fara trepied acolo unde, de obicei, conditiile de fotografiere impun acest accesoriu. Totusi, capacitatea stabilizatorului optic este limitata.

Exempu: Canon 18-200 f/3.5-5.6 IS

Macro, Fish-Eye si Tilt & Shift

Samyang 8mm F/3.5 fisheye
Samyang 8mm F/3.5 fisheye

Obiectivele Macro au capacitatea de a focaliza la distante mai scurte, permitand astfel apropierea de subiect. Obiectivele macro au de obicei capacitatea de a reproduce imagini 1:1, adica dimensiunile obiectului fotografiat sunt aceleasi pe senzor ca si in realitate. De exemplu, vedeti Canon 100mm f/2.8 Macro

Obiectivele Fish-Eye au distanta focala foarte scurta (6, 8 sau 10mm) si unghiuri foarte largi de cuprindere. Totusi, acestea, prin specificul lor deformeaza imaginea dar ofera unghiuri de cuprindere de pana la 180 de grade. Un obiectiv interesat cu un raport calitate-pret foarte bun este Samyang 8mm Fisheye despre care am scris un review aici.

Obiectivele Tilt & Shift sunt destinate fotografilor profesionisti si au utilizate, in general, in fotografia tehnica si de arhitectura. Acestea permit deplasarea lentilelor componente astfel incat sa se elimine distorisunile si convergenta liniilor din imagine.