Fuji X-M1, al treilea mirrorless al companiei a fost lansat luna trecuta si este cel mai accesibil aparat cu montura Fuji X de pana acum. Totusi, in interiorul unui body de mici dimensiuni, care seamana prea mult cu compactele din seria X10/X20 se ascunde unul din cei mai performanti senzori de imagine pe care i-am intalnit pana acum: X-Trans. Asadar, Fuji X-M1 este cel mai mic dar si cel mai ambitios aparat lansat de Fuji pana acum. Se ridica noul mirrorless mid-level de la Fuji la nivelul asteptarilor? Aflam in cele ce urmeaza!

In acest test am utilizat un body Fuji X-M1 cu firmware 1.0 si noul obiectiv Fujinon XC 16-50mm f/3.5-5.6 OIS, cu care X-M1 este disponibil in kit,
la un pret aproximativ de 3.499 lei.

Fuji X-M1
Fuji X-M1

Specificatii tehnice pe scurt

  • Senzor APS-C CMOS X-Trans 16 MP, 23.6 x 15.6 mm, factor crop 1.5x
  • Montura Fuji X
  • Video: 1920 x 1080 30p, MOV / H.264
  • 49 punte de focalizare
  • ISO 200 – 6400
  • Sincronizare cu blitzul max. 1/180s
  • Timp de expunere: 30s – 1/4000
  • Ecran LCD 3 inch, 920.000px, rabatabil vertical
  • Compatibilitate cu carduri SD/SDHC/SDXC
  • Wi-Fi integrat
  • Blitz pop-up integrat
  • Patina pentru blitz extern
  • Greutate: 330 grame
  • Autonomie: 350 de cadre (CIPA)

Constructie si utilizare

Primul contact cu Fujifilm X-M1 mi-a trasat, din start, trei impresii despre aparat: este mai compact si mai usor decat m-am asteptat, este construit din plastic si seamana extrem de mult cu compactul meu, Fuji X10, din punct de vedere al amplasarii butoanelor si al modului de utilizare. Faptul ca Fuji a reusit sa scoata pe piata un aparat mirrorless, cu senzor APS-C, care este chiar mai mic decat un compact cu senzor 1/2.3inch cum este X10/X20, este o performanta in sine. Greutatea redusa a lui X-M1 nu este nici un aspect negativ dar nici unul pozitiv, deoarece aparatul este intr-adevar mai usor de transportat, dar in acelasi timp nu mai ofera acelasi feeling solid in utilizare ca al modelelor precedente, X-E1 in special.

Fuji X-M1 este un aparat care se incadreaza in gama mid-level mirrorless de la Fuji si, odata cu asta, s-a schimbat si modul de utilizare, X-M1 devenind mai „prietenos” cu utilizatorii obisnuiti. Spre deosebire de modelele precedente, X-E1/X-Pro, noul model a inlocuit rotita de selectie a timpului de expunere cu un comutator clasic pentru modurile de fotografiere conventionale (Auto/P/A/S/M/C/Video). In plus, Fujifilm X-M1 se adreseaza si celor care au criticat compania pentru lipsa functiei Full-Auto la modelele de top si aduce un mod complet automat, similar compactelor, plasat „strategic” pe rotita de selectie si marcat corespunzator, cu verde, dar si cateva scene presetate (portret, fotografie nocturna, artificii, peisaj etc) :).

Pentru cei avansati, modurile clasice de expunere (Program, Prioritate de Timp, Prioritate de Diafragma si Manual) sunt doar la o „rotire” distanta pe selectorul aflat in partea de sus, langa butonul declansator. Tot acolo se regaseste si patina pentru blitz extern, blitzul tip pop-up incorporat (cu o raza de actiune redusa, de doar 5m) dar si rotita pentru compensarea expunerii, plasata la indemana, in apropierea butonului declansator si al butonului special pentru functii (Fn).

Spre deosebire de gama compacta (Fuji X20, cel cu care X-M1 seamana ca mod de utilizare), rotita pentru compensarea expunerii nu mai are marcat intervalul de expunere, iar utilizarea ei implica vizualizarea pe ecranul LCD a valorii alese. Acest lucru se intampla deoarece X-M1 a dat doua utilizari rotitei de langa declansator: setarea compensarii expunerii sau alegerea diafragmei, in modul Manual. Acest lucru a fost necesar deoarece noua serie de obiective „XC” de la Fuji, din care face parte si obiectivul de kit 16-50, nu mai ofera un inel pentru selectarea diafragmei pe obiectiv. Asadar, functia inelului de diafragma (fly-by-wire) a fost preluata de rotita de langa declansator.

In partea din spate se regaseste ecranul LCD rabatabil, o alta noutate introdusa in gama mirrorless de la Fuji odata cu noul X-M1. Ecranul are o diagonala de 3 inch si 920.000 px si poate fi rabatat vertical, pentru a facilita surprinderea cadrelor din unghiuri mai putin accesibile. In dreapta ecranului se regaseste butonul Play, cel pentru pornirea si oprirea inregistrarii video, butonul de acces in meniu si patru butoane pentru functii. Tot aici se gaseste si a doua rotita de selectie, care este utilizata pentru a seta diafragma in modul Av si care are o pozitie cel putin ciudata, ce necesita o scurta perioada de acomodare. Pe muchia din dreapta a aparatului se regasesc si conectorii, unul HDMI si unul USB 2.0.

In partea de jos a aparatului se gaseste capacul pentru acces la acumulator si la slotul de card (SD/SDXC). Tot aici este si filetul standard pentru trepied, montat mult prea aproape de capacul acumulatorului (si necentrat pe axul optic al obiectivului). Datorita acestui fapt nu veti putea schimba cardul sau acumulatorul in timp ce aveti montat aparatul pe trepied (sau cu placuta quick-release fixata)…

Meniurile

Meniul lui Fuji X-M1 este similar cu cel al modelelor precedente, X-E1 si X-Pro1. Se gasesc toate functiile si setarile care cu care ne-am obisnuit, inclusiv deja celebrele filtre de simulare a filmelor argentice (Fuji Astia, Velvia, Provia etc) dar si posiblitati de personalizare extinse: setarea plajei auto-ISO, customizarea functiei indeplinite de butonul Fn de langa declansator, setari pentru obiectivele care necesita un adaptor de montura (non-Fuji), etc. Fuji X-M1 preia inclusiv meniul de acces rapid la setari (butonul „Q”), unul din cele mai bine implementate astfel de ecrane pe care le-am intalnit la un aparat foto pana acum. Ce lipseste? Modul pentru inregistrarea imaginilor panoramice si HDR ar fi primele care imi vine acum in minte. Altfel, X-M1 se lauda cu aceleasi functii ca si X-E1, inclusiv bracketing (inclusiv braketing de ISO) expuneri multiple, Film Simulation si fotografiere in rafala, la care se adauga sectiunea din meniu dedicata conectivitatii wireless. Meniul este disponibil in 36 de limbi, printre care si Romana.

Meniul general:

Vizualizarea informatiilor pe ecran, in momentul fotografierii:

Meniul de acces rapid la parametrii (accesibil cu butonul „Q”):

Selectarea scenelor presetate:

Introducerea datelor despre reteaua Wi-Fi:

(nu intamplator, imaginile de mai sus sunt inregistrate tot cu un aparat Fuji… un X10 :))

Calitatea imaginilor, ISO si sistemul autofocus

Fuji X-M1 m-a impresionat in primul rand datorita calitatii imaginilor la valori ISO ridicate. Si cand spun asta ma refer la imagini trase la ISO 1600 sau chiar 3200 care sunt “curate”, fara noise vizibil sau deranjant chiar si la vizualizarea 1:1 pe ecranul computerului. Nu e de mirare, avand in vedere faptul ca X-M1 include acelasi senzor de imagine X-Trans de la Fuji ca si modelele de top ale seriei mirrorless: X-Pro1 si X-E1!

Pentru a testa capacitatea aparatului de a reda detalii chiar si la valori ISO ridicate, am pregatit scena clasica de studio cu care v-ati obisnuit deja, aici, la Clubul Foto. Click pe imagini pentru a le vizualiza la rezolutia originala si pe sageti pentru navigare.

Testul ISO (crop 100% central, ISO 100-25.600, Noise Reduction 0)

Fuji X-M1 ISO 100

Image 1 of 9

Reproducerea culorilor si gama dinamica

Fuji X-M1 reuseste sa uimeasca si la acest capitol, oferind culori saturate, imagini cu un contrast ridicat si posibilitati de customizare disponibile in meniu. Pe langa cele sase tipuri de simulare a filmului – Provia (Standard), Astia (Soft), Velvia (Vivid), Pro neg., B&W (cu filtre Red, Yellow, Green) si Sepia – exista si optiunea Film Simulation Bracketing care inregistreaza acelasi cadru in trei variante alese de fotograf din meniu. Redarea detaliilor este excelenta, senzorul X-Trans oferind o gama dinamica extinsa, care poate fi ajutata din meniul aparatului (intre 100% si 400% – sau Auto).  In plus, doua optiuni permit modificarea curbei de redare highlights/shadows, pentru a obtine o reproducere chiar si mai buna a detaliilor in zonele de umbra sau in cele care se caracterizeaza prin iluminare puternica (setarile Highlight Tone si Shadow Tone disponibile in meniul „Q”).

Nu are legatura neaparat cu acest capitol, dar trebuie amintit si faptul ca din meniu poate fi setat intervalul Auto ISO (implicit intre 200 si 1600 dar poate fi customizat intre oricare doua valori din intervalul 100-25600) dar si timpul de expunere minim pe care aparatul il poate alege in modul Program sau Prioritate de diafragma.

Temperatura de culoare (Balansul de alb)

Colorimetrul integrat al lui Fuji X-M1 functioneaza foarte bine si reuseste sa aleaga temperatura de culoare corecta chiar in peste 90% din situatii. Nu am avut nevoie sa setez balansul de alb manual decat in fotografiile de noapte, acolo unde era totusi normal sa nu poata interpreta corect setarea WB optima, datorita diverselor surse de lumina din cadru.

Cateva cadre cu balansul de alb automat:

Si vitrina pe care v-am aratat-o si in exemplul de mai sus:

Noul obiectiv Fujinon 16-50mm f/3.5-5.6 OIS

Si, daca tot am amintit de obiectivul Fujinon 16-50mm f/3.5-5.6 OIS, cateva impresii si despre acesta: este contruit tot din plastic, cu montura din acelasi material, are o greutate redusa dar este silentios si realizeaza punerea la punct destul de rapid (pentru un obiectiv de kit). Totusi, constructia din plastic ascunde o optica excelenta, care depaseste orice alt obiectiv de kit standard (18-55 f/3.5-5.6) de pe piata (cu execeptia modelului 18-55 f/2.8-4 OIS tot de la Fuji, care este superior in ceea ce priveste claritatea in zonele periferice ale cadrului, dar nu cu mult). Fujinon 16-50mm f/3.5-5.6 OIS ofera avantajul unei distante focale mai largi (24mm echivalent) decat in cazul celorlalte obiective de kit conventionale, o mare bila alba pentru un obiectiv „de kit”. Are o rezistenta buna la flare (un tratament anti-reflex de calitate) si distorsiuni minime. Vignetarea este aproape insesizabila. Este sharp incepand de la f/3.5, cadrele fiind utilizabile fara nici un fel de probleme chiar de la aceasta valoare a diafragmei. Sistemul de stabilizare isi face bine treaba, am putut surprinde cadre fara blur chiar si la 1/4s timp de expunere…

Rezistenta la flare:

Cadre crop 100%:

Pentru a observa nivelul de reproducere a detaliilor la diverse valori ISO dar si acutanta obiectivului de kit 16-50mm f/3.5-5.6 OIS la diverse valori ale diafragmei.

Foto originala: 16mm, 1/20s, f/3.5, ISO 3200

Crop 100%:

Foto originala: 16mm, 1/60s, f/3.5, ISO 2500

Crop 100%:

Foto originala: 18mm, 1/750s, f/3.5, ISO 200

Crop 100%:

Foto originala: 36mm, 1/600, f/8, ISO 200

Crop 100%:

Foto originala: 50mm, 1/70, f/5.6, ISO 400

Crop 100%:

Functia de filmare

La acest capitol aparatele mirrorless de la Fuji au fost tot timpul cu un pas in urma concurentei, din punct de vedere al functiilor disponibile. Fuji X-M1 nu face exceptie si, desi are capacitatea de a inregistra scurte clipuri video in format Full HD 1980x1080px la 30p, in format MOV cu sunet stereo, nu exceleaza la capitolul setari. Astfel puteti inregistra secvente video in modul Auto sau cel mult puteti alege manual diafragma, inainte de a incepe filmarea, dar nu veti putea selecta manual timpul de expunere sau nivelul semnalului sonor. Calitatea inregistrarilor video este buna, dar un set mai bogat de setarii si functii l-ar fi facut un aparat mult mai atractiv din acest punct de vedere.

Autonomie, format fisiere, conectivitate si stocare

Conform producatorului, autonomia data de acumulatorul Fuji Li-Ion NP-W126 este de aproximativ 350 de cadre. In practica, am reusit sa surprind 290 de cadre intr-un interval de aproximativ 4 ore, cu un singur acumulator. Secretul unei autonomii mai extinse este scurtarea timpului de stand-by, din meniu (eu l-am setat la 1 minut). Asadar, cel putin un acumulator de rezerva este mai mult decat necesar.

Fotografiile sunt salvate in format JPEG sau RAW (sau simultan JPEG+RAW, compresie Fine sau Standard la JPEG) iar filmele sunt inregistrate la o rezolutie maxima de 1980×1080 (24 fps) cu sunet stereo, in format MPEG-4 (compresie H.264).

Din punct de vedere al conectivitatii, Fuji X-M1 are un conector USB 2.0 si unul HDMI. Stocarea fotografiilor se face pe carduri de tip SD/SDHC/SDXC de maxim 64 de GB. Eu va recomand carduri Class 6 sau mai performante, daca vreti sa folositi si functia video a aparatului.

Wi-Fi

Tot la capitolul conectivitate trebuie mentionat si conectorul Wi-Fi, care cu ajutorul celor doua aplicatii Fuji gratuite disponibile in Android Store / Apple Store, permite transferul fotografiilor intre aparat si un smartphone sau o tableta compatibila. Setarea conexiunii Wi-Fi este destul de straight-forward, pasii fiind simpli si usor de realizat. Aparatul ofera si optiunea de a micsora automat fotografiile, la 3 sau 1,5 megapixeli, la transferul lor pe smartphone, pentru a va facilita publicarea lor pe internet (pe Facebook, de exemplu). In plus, cu aplicatia Fuji Camera App, X-M1 poate utiliza receptorul GPS al telefonului pentru a marca in EXIF-ul fotografiilor coordonatele geografice in momentul fotografierii. Din pacate, nu exista posibilitatea de a controla de la distanta aparatul, de pe smartphone (remote shooting).

Aplicatia Fujifilm Camera App:

Pret

Fujifilm X-M1 se gaseste in magazine la un pret aproximativ de 2.990 lei pentru body si 3.499 lei in kit cu obiectivul 16-50mm f/3.5-5.6 OS. In kit obiectivul are un pret foarte bun: doar 499 lei in loc de 1.799 lei cat costa separat.

Concluzii

Recomandat de Clubul Foto
Recomandat de Clubul Foto

Fuji X-M1 reprezinta o surpriza placuta in categoria mirrorless, acum, la inceputul toamnei. Pentru Fuji este deja al treilea aparat cu montura Fuji X si senzor de imagine X-Trans, iar pentru noi, reprezinta continuarea unei serii de aparate care a redefinit standardele in ceea ce priveste calitatea imaginilor in categoria mirrorless. Este, daca vreti, cel mai accesibil mirrorless cu senzor X-Trans din toata seria Fuji si, daca lasam la o parte constructia din plastic a body-ului si lipsa unui vizor fie el si electronic, Fuji X-M1 ar putea fi aparatul cu cel mai bun raport calitate/pret al companiei. Compenseaza insa cu un ecran LCD rabatabil care se vede bine chiar si in lumina puternica si functia Wi-Fi. Utile sau nu aceste dotari, cert este ca in aceasta categorie de pret, Fuji X-M1 isi adjudeca usor locul 1 la capitolul „calitatea imaginilor”.

Nota Clubul Foto: 8.5/10

ACCESORII RECOMANDATE

Bile albe:

  • Calitatea foarte buna a imaginilor („Best in Class” as putea spune, datorita senzorului X-Trans…)
  • Focalizare rapida
  • Filmare Full HD 24p cu sunet stereo
  • Obiectiv de kit cu optica de calitate
  • Patina pentru blitz extern
  • Ecran LCD rabatabil
  • Blitz pop-up integrat (desi cu raza de actiune redusa)
  • Buton de acces rapid la functii (Fn)
  • Timp scurt de pornire
  • Functie focus peak pentru asistarea focalizarii manuale
  • Wi-Fi integrat

Bile negre:

  • Lipsa functiilor HDR si Panorama
  • Lipsa unui vizor electronic
  • Body din plastic
  • Camera nu poate fi controlata prin Wi-Fi (functie disponibila doar pentru transferul fotografiilor, nu si pentru remote shooting)
  • Ratari ocazionale ale focusului
  • Filetul pentru montarea pe trepied este amplasat prea aproape de capacul de acces la acumulator

Toate imaginile din testul lui Fuji X-M1

12 COMENTARII

  1. Bun articol! (ca intotdeauna). Nu cred ca mai trebuie precizat ca senzorii X-Trans matura pe jos cu ceilaltii, de la concurenta (Mirrorless sau DSLR DX/APS-C). Asta o stiu toti, dar putini recunosc. Sunt destui fanboys Nikon/Canon, la care… doar ceea ce au ei, e bun.

    La orice Mirrorless performant, vizorul este obligatoriu, dar Fuji avand deja doua modele "profi", unul cu vizor hibrid si unul cu vizor electronic performant, era nevoie si de ceva low-budget, sau… mai pentru domnisoare, de tinut in poseta (ele oricum nu prea folosesc vizorul). Trebuiau sa renunte la ceva.

    Filmare?! Sa fim seriosi, n-au cum sa faca totul perfect, si pe foto si pe video. Eu (cred ca si altii au aceeasi parere), la un aparat foto, vad filmarea asa… buna de avut pentru prosteli si amintiri "in miscare".

    S-a vazut diferenta la Canon, de exemplu, 7D, 60D, 70D acum, si seria entry-level 550D, 600D, 650D, 700D, 100D, unde stau mai bine pe partea video decat pe foto (macar recunoasteti, cei care le aveti!). De la 40D/50D s-a redus calitatea foto, ISO 100 e mai zgomotos decat 100 la vechile modele, degeaba au imbunatatit putin ISO mare. Ca sa nu mai zic de rezolutie, la full size nu mai e acel contur clar in jurul subiectului focalizat, pe care-l aveau/au pozele cu un 40D, sa zicem. Acesta e mai blurat, am impresia ca senzorul de 18 megapixeli nu are 18 milioane de fotocelule, poate are 10 sau 12 milioane si au ajuns la 18 interpolat. Nici nu ma stresez sa caut explicatii, X-Trans este peste orice APS-C Canikon in acest moment. Nici senzorul lui D7100 nu m-a dat pe spate, orice ar spune nikonistii fanatici.

  2. Credeti ca IQ-ul imaginilor JPEG scoase cu Fuji X-A1 pot rivaliza cu cele ale lui Fuji X M1, in ciuda senzorilor diferizi ( X Trans – Bayer)? Amator, pt. poze de familie si vacanta, caut un mirorrless, nu neaparat ieftin, dar bun, si nu gasesc ;)!
    Vin de pe Panasonic LX3, deci o compacta mai rasarita la vremea ei.

Comments are closed.