Mi-am pus aceasta intrebare, mai intai, acum un an si jumatate, pe blogul meu foto. La vremea respectiva, nu lansasem inca Clubul Foto si am vrut sa aflu parerea voastra despre fotografiile alb-negru versus cele color. Acum, vreau sa repet putin experimentul, de data aceasta aici, pe Clubul Foto. De aceea am nevoie de ajutorul vostru. Voi ce alegeti? Fotografii alb-negru sau poze color? In ce situatii trageti alb-negru si cand color?
Probabil multi considera ca vremea fotografiilor alb-negru a apus de mult. In prezent, oricine poate face poze, mii de poze, cu aparate din ce in ce mai comune, de la propriul telefon mobil si terminand cu aparate scumpe, profesionale sau nu. Bineinteles cuvantul de ordine este “color”. Pana la urma, culorile sunt frumoase si in “memoria populara” sta ideea ca o poza “cu culori frumoase” face mai mult decat 1000 de … poze alb negru si demodate, nu? Cine isi cumpara un aparat nou, probabil isi pune de cele mai multe ori intrebarea: “Dar culorile cum le ‘scoate’ ?” (ca sa folosim din termeni populari, de zi-cu-zi din DEX). La polul opus, am intalnit foarte multe persoane care trag alb-negru doar pentru ca, citez, „asa da bine„, „e cool„, „este hip” sau alte-asemenea… De multe ori acestia convertesc imaginile in alb-negru direct din aparat si fara a face o alegere obiective intre cadre – care trebuie convertit si care nu. Desigur, exista si cei care considera ca o fotografie banala poate deveni artistica daca este convertita in alb-negru. Iarasi, parerile sunt impartite, dar, desigur, subiectul fotografiei este mai important decat modul de reprezentare, alb-negru sau color.
Asadar, cand e bine sa convertim fotografiile in alb-negru si cand nu? Bineinteles, totul depinde de subiectul fotografiat.
Pe langa rezultatul estetic (care este cel mai important, dar totodata si cel mai subiectiv), conversia in alb negru poate remedia o fotografie si prin simplul fapt ca astfel se “corecteaza” culori dominante (color cast), un white-balance setat gresit sau chiar tonalitati de culoare date de specificul scenei fotografiate. Spre exemplu, o fotografie de noapte, in oras poate avea o tenta usor rosiatica data de tipurile de sisteme de iluminat stradal existente. Convertind fotografia in alb-negru, se scapa de tenta rosiatica si se evidentiaza caracterul rece, friguros al noptii ceea ce face ca fotografia si atmosfera sugerata sa fie mai apropiate de realitate.
Renuntand la culori se accentueaza formele, liniile si contrastele si astfel privitorul este dirijat in fotografie intr-un mod mai abstract, percepand mai usor subiectul si mesajul transmis de acea imagine. Fotografiile alb-negru se bazeaza foarte mult pe diferentele de lumina si umbra. Astfel, exista situatii in care o “poza” poate deveni o fotografie veritabila prin simpla transformare in alb negru. Uneori rezultatele pot fi surprinzatoare.
Exista si fotografii ce rar se pot convertii in alb-negru fara a pierde din farmecul lor. Spre exemplu, apusurile sau rasariturile de soare rare-ori merg bine in alb-negru. La polul opus, o sumedenie de subiecte fotografice se preteaza doar pentru alb-negru. Printre acestea, nudurile fine-art rareori merg bine in color pe cand fotografiile de moda sunt de neperceput in alb-negru. Si toate acestea pentru ca tonurile de gri, umbrele profunde si jocul acesta al “limitarii” poate creea o lume proprie in fotografie.
Fotografia nu mai este limitata de tehnologie sau costuri. In trecut, alegerea fotografului se facea pe baza exprientei, a costurilor si a posibilitatilor tehnice. Acum, a fotografia color sau alb negru nu mai este o alegere data de elemente externe. Trebuie sa fie o alegere pur estetica, avand in vedere strict rezultatul asteptat!
Si atunci, ce alegem? Color sau alb-negru?
In primul rand totul tine de experienta. La inceput, bineinteles, cel mai bine se alege experimentand si facand multe fotografii color si incercand diverse procedee de conversie alb-negru pentru a vedea ce se potriveste si ce nu in monocrom. Dar, bineinteles fotografiile trebuie “trase” color si abia apoi prelucrate si “trecute” in alb-negru. Eu, de exemplu nu imi amintesc sa fi facut vreodata fotografii direct alb-negru cu aparatul foto digital, dect atunci cand era nou si vroiam sa vad ce “stie” sa faca. In timp, ajungi sa “vezi” un cadru in alb negru inainte sa declansezi. Incepi sa “gandesti in alb-negru” dar sa “fotografiezi color”. Apoi, in post-procesare acele cadre devin fotografii alb-negru. Dar, in final totul depinde de gust. Eu unul, prefer sa privesc oricand fotografii alb-negru in detrimentul celor color. Sunt mai sugestive …
Voi ce alegeti? Color sau alb-negru?
Alb-negru! Sunt si cazuri ( peisaje, natura, macro etc) unde fara culoare, e mai greu de transmis ceva.
Alb-negru! Sunt si cazuri ( peisaje, natura, macro etc) unde fara culoare, e mai greu de transmis ceva.
alb-negru, cand vrei sa transmiti mai multa emotie, sau un sentiment, sau atunci cand nu esti multumit de o fotografie color. in 100% din cazuri fotografiez color si numai pe urma convertesc in alb negru. 🙂
Pai e atat de subiectiva treaba, depinde de fotografie. Eu unul stiu de la inceput daca vreau sa fac o fotografie alb negru sau una color.
Pai e atat de subiectiva treaba, depinde de fotografie. Eu unul stiu de la inceput daca vreau sa fac o fotografie alb negru sau una color.
In afara de subiect, cred ca depinde si de stare 🙂 Atat a atmosferei din imagine, cat si a fotografului. Alb-negru nu ar trebui folosit cand nu esti multumit de o fotografie color. Parerea mea. Daca nu esti multumit de ea cum a iesit, inseamna ca nu merita osteneala sa o mai editezi in vreun fel. Cei care editeaza alb negru, de multe ori stiu de cand trag cadrele ca acestea vor fi convertite astfel. Sau cel putin asa ar trebui.Nu sa ne uitam la o poza color si sa zicem..hmm..nu e prea ok, hai sa o dam in alb-negru sa vedem daca e mai interesanta.
Fotografiile alb-negru te fac sa te concentrezi pe mesaj, pe idee, pentru ca nu mai au ce culori sa-ti ia ochii. Asa ca da, si eu prefer sa privesc alb-negru, de cele mai multe ori. Asta nu inseamna ca nu imi place sa primvesc si foarte multe fotografii color. Fain articolul 🙂
In afara de subiect, cred ca depinde si de stare 🙂 Atat a atmosferei din imagine, cat si a fotografului. Alb-negru nu ar trebui folosit cand nu esti multumit de o fotografie color. Parerea mea. Daca nu esti multumit de ea cum a iesit, inseamna ca nu merita osteneala sa o mai editezi in vreun fel. Cei care editeaza alb negru, de multe ori stiu de cand trag cadrele ca acestea vor fi convertite astfel. Sau cel putin asa ar trebui.Nu sa ne uitam la o poza color si sa zicem..hmm..nu e prea ok, hai sa o dam in alb-negru sa vedem daca e mai interesanta.
Fotografiile alb-negru te fac sa te concentrezi pe mesaj, pe idee, pentru ca nu mai au ce culori sa-ti ia ochii. Asa ca da, si eu prefer sa privesc alb-negru, de cele mai multe ori. Asta nu inseamna ca nu imi place sa primvesc si foarte multe fotografii color. Fain articolul 🙂
In afara de subiect, cred ca depinde si de stare 🙂 Atat a atmosferei din imagine, cat si a fotografului. Alb-negru nu ar trebui folosit cand nu esti multumit de o fotografie color. Parerea mea. Daca nu esti multumit de ea cum a iesit, inseamna ca nu merita osteneala sa o mai editezi in vreun fel. Cei care editeaza alb negru, de multe ori stiu de cand trag cadrele ca acestea vor fi convertite astfel. Sau cel putin asa ar trebui.Nu sa ne uitam la o poza color si sa zicem..hmm..nu e prea ok, hai sa o dam in alb-negru sa vedem daca e mai interesanta.
Fotografiile alb-negru te fac sa te concentrezi pe mesaj, pe idee, pentru ca nu mai au ce culori sa-ti ia ochii. Asa ca da, si eu prefer sa privesc alb-negru, de cele mai multe ori. Asta nu inseamna ca nu imi place sa primvesc si foarte multe fotografii color. Fain articolul 🙂
Depinde de ce vrei tu sa transmiti..alb-negru
Depinde de ce vrei tu sa transmiti..alb-negru
Depinde de ce vrei tu sa transmiti..alb-negru
eu aleg in functie de ce imi exprima poza.sunt poze la care "vad" imediat alb/negru si poze care fara culoare ma lasa indiferent.
eu aleg in functie de ce imi exprima poza.sunt poze la care "vad" imediat alb/negru si poze care fara culoare ma lasa indiferent.