Incepem astazi seria interviurilor de pe Clubul Foto si vom vorbi cu fotograful Silviu Matei despre fotografia wildlife si despre tehnica necesara obtinerii unor rezultate spectaculoase in aceasta ramura a fotografiei. Silviu, fotograf colaborator pe partea de wildlife al revistei National Geographic Romania, a acceptat invitatia noastra si ne-a impartasit din experienta sa in acest domeniu.

ClubulFoto: Pentru inceput, povesteste-ne despre pasiunea ta pentru fotografie. Cand ai inceput sa fotografiezi si, mai ales, care au fost primele proiecte si oportunitati legate de fotografia wildlife?

Silviu Matei
Silviu Matei

Pasiunea pentru fotografie “a venit” daca pot sa spun asa prin anii 1992 cand am facut cateva cursuri de astronomie la observatorul astronomic Amiral Vasile Urseanu. La  vremea respectiva  am studiat astronomia din curiozitate si din dorinta de a vedea ce se “gaseste” pe acolo pe sus. Mi-a placut atat de tare incat am  inceput sa invat din ce in ce mai multe lucruri despre constelatii, galaxi, nebuloase… etc, sa particip la serile de observatii si apoi sa incep sa aprofundez o parte a cursurilor pe care le facusem in cadrul observatorului astronomic. Acea parte era astrofotografia care mi-a placut si imi place si in ziua de azi foarte mult si o fac ori de cate ori am ocazia si ajung intr-un loc cu o poluare luminoasa mai mica deoarece pentru a face astrofotografie ai nevoie de un cer cat mai negru pentru a putea obtine imagini de foarte buna calitate. Si asa, incet incet pasiunea mea pentru fotografie prindea contur iar la un moment dat tot ducandu-ma prin tot felul de locuri si zone din tara am inceput sa fac poze si la peisaje,flori,insecte,ce gaseam prin zona respectiva. Primul meu aparat de fotografiat a fost un Smena apoi mi-am cumparat un aparat de marit si tot ce am avut nevoie pentru a-mi developa singur filmele foto si a pune imaginile pe hartia fotografica alb negru. A fost o experinta placuta si interesanta. Dupa cateva luni am reusit sa cumpar un Zenit si doua obiective care in comparatie cu Smena era un aparat de nota 10, avea mult mai multe avantaje, printre care cel mai important pentru mine era ca puteam sa folosesc o gama mai mare de obiective iar pentru astrofotografie – si nu numai – acest lucru era necesar. Apoi incet incet si cu ajutorul parintilor mi-am mai cumparat inca un aparat si un teleobiectiv de 500mm cu f/5,6 pe care le-am folosit ceva vreme. Era un Canon (modelul FT QL) pe film cu care pe langa astrofotografie am inceput sa fotografiez si tot felul de insecte si animalute pe care le puteam “prinde”mai usor pe pelicula. La inceput mi sa parut foarte interesanta si provocatoare partea cu fotografiatul insectelor si a micilor animalute pe care le intalneam prin zonele pe unde umblam iar acest lucru m-a atras din ce in ce mai tare.Prin 1995 am cunoscut pe cineva care facea fotografii pentru revista “Muntii Nostri” si unde am avut norocul sa public si eu cateva imagini cu ceva peisaje.Mai tarziu,in 1999 am avut sansa sa plec in statele unite si sa studiez mai bine arta fotografica unde am urmat cursuri de fotojurnalism si wildlife. Aici pot sa spun ca mi-am descoperit vocatia de a fi si fotograf de presa  dar si de wildlife.

In 2002 am participat pentru prima data la un concurs de fotografie ”Fotogeografica” unde am obtinut locul I cu imaginea unui pescarus care culegea din apa o bucata de paine, imaginea respectiva numindu-se “UN PESCAR ISCUSIT”.

Cariera mea de fotograf de presa a mers in paralel cu cea de fotograf de wildlife si pot sa spun ca acest lucru ma ajuta si ma ajutat  foarte mult prin faptul ca fac ceea ce imi place mai mult.

Legat de fotografia wildlife, pana acum 2 ani si ceva nu mi-am propus un proiect anume. Singurul proiect daca pot sa-i spun asa si pe care il aveam in minte era acela de a fotografia cat mai multe specii de animale din tara noastra. Pur si simplu imi placea sa merg si sa fotografiez animalele si sa aplic tot ce am invat eu in acele cursuri. Primul proiect care sa concretizat si a inceput sa prinda forma a inceput printr-un website al meu (www.outdoorphotography.ro) unde sa-mi pot pune imaginile pentru a putea fi vazute de cat mai multi oameni. Desigur ca pana in acel moment o parte din imaginile facute de mine puteau fi vazute pe site-ul www.alpinet.org cat si pe alte website-uri: www.photosig.com, www.mediafaxfoto.ro, in revista GEO  in care am avut ocazia ca timp de 2 ani sa public imaginile realizare de mine si care din pacate in anul 2009 editia in limba romana sa inchis din nu stiu ce motive. Mai nou, incepand cu anul 2010 am avut posibilitatea sa devin fotograf colaborator pe partea de wildlife al revistei National Geographic Romania fapt care pe mine unul ma bucura enorm ca imaginile mele au reusit sa ajunga sa fie publicate si in aceasta prestigioasa revista.

Siteul a pornit de la rugamintea multor oameni de a impartasi cunostiintele mele despre fotografia wildlife.Foarte multi pasionati de fotografie ma intrebau pe site-ul alpinet unde imi expuneam eu imaginile cum si in ce fel se face fotografia wildlife. Unii dintre ei chiar mi-au propus daca pot sa povestesc sau sa tin niste lectii de fotografie wildlife, online pe alpinet. Le-am spus ca o sa fac acest lucru cand o sa am propiul meu website. Si asa a inceput povestea outdoorphotography.ro cand la  inceputul lui 2008 site-ul a inceput sa prinda forma si imaginile mele sa fie vizualizate de cat mai muti oameni.In 2010 a inceput sa se contureze un alt proiect la care lucrez si in momentul de fata.Acela de a publica o carte si un album foto despre fotografia wildlife.Inca de la inceput stiam ca acest proiect imi va lua ceva ani pana sa-l termin pentru ca fotografia wildlife este foarte diferita de orice gen de fotografie. Cine a avut ocazia sa vada sau sa faca asa ceva pana acum stie foarte bine acest lucru.

ClubulFoto: Ce este fotografia wildlife (din punctul tau de vedere) si care ar trebui sa fie calitatile unui fotograf ce practica acest gen de fotografie?

Ce inseamna fotografia wildlife?

Este o intrebare care la prima vedere pare simpla dar in realitate este foarte complicata.

Acum ceva ani in urma, mai bine de 5-6 ani, nu de putine ori am fost intrebat ce inseamna fotografia wildlife,  dupa ce diversi oameni au vazut  imaginile mele infatisand animale salbatice de pe site-ul alpinet, fotonatura sau photosig si m-au rugat sa scriu cateva randuri despre “cum se face” si cu ce “se mananca” acest gen de fotografie. Fotografia wildlife nu poate fi descrisa in doua cuvinte, este cu totul aparte, foarte diferita de orice gen de fotografie pentru ca ai nevoie nu numai de aparate si teleobiective performante care costa mii de euro dar mai ai nevoie si de ceva esential fara de care nu poti face asa ceva.

Ce trebuie sa aiba in primul rand un om, un fotograf, care vrea sa se apuce de acest gen de fotografie?

(c) Silviu Matei
(c) Silviu Matei

Este ceva esential, o calitate innascuta si care nu poate fi cumparata de la magazin,la kg sau intr-o cantitate anume.Este una dintre cele mai importante cerinte,o cerinta definitorie in acest domeniu.De aceea aceasta arta nu este pentru oricine si nu poate fi facuta de oricine.Aceasta calitate se numeste RABDARE, foarte, foarte, foarte multa rabdare. In primul rand o rabdare de fier, multe cunostinte si documentari despre ceea ce vrei sa pozezi.Pe langa Rabdare mai trebuie si o daruire mai aparte pentru acest gen de fotografie care se cheama PASIUNE.

Termenul de „fotografie wildlife” se refera la fotografierea oricarei forme de viata in afara de cea umana si de cea botanica. Fotografia wildlife este o capcana din multe puncte de vedere, cel putin asa o consider eu, daca nu esti suficient de pregatit si chiar si atunci cand esti pregatit poti avea unele surprize. Dupa mine este pe locul doi in ceea ce priveste nivelul de dificultate in obtinerea unei fotografii perfecte. Bineinteles, primul loc il ocupa fotografia de peisaj si dupa cum a spus si Ansel Adams “Fotografia de peisaj este testul suprem pentru un fotograf, si deseori cea mai mare dezamagire!”

Detaliile tehnice sunt intotdeauna disponibile oriunde dar cerintele pe care le vei invata daca vei dori sa te apuci de acest gen de fotografie conteaza enorm.In timp,odata cu acumularea experientei vei putea lucra mult mai bine ca la inceput iar aceste cerinte pot spune ca sunt definitorii pentru a invata arta fotografiei wildlife.Eu unul le-am invatat si le aplic de fiecare data cand plec la “vanatoare” si in timp prin practica si perseverenta acestea trebuie sa devina parte din tine si sa le faci fara sa te mai gandesti ca acum trebuie sa fac asta si asta.Trebuie sa devina ceva natural.Deasemeni ca sa devi fotograf de wildlife trebuie sa mai inveti ceva.

Noi fotografii naturii si a vietii salbatice avem un Cod Etic, pe care il puteti citi si voi aici.


ClubulFoto: Preferi un anume stil al fotografiei wildlife? Ai subiecte sau locatii preferate, in Romania sau in alte tari?

(c) Silviu Matei
(c) Silviu Matei

Nu pot sa spun ca prefer un anume stil al fotografiei wildlife, asta daca te referi la imagini statice, portret sau imagini in miscare.

Prin imaginile mele incerc sa arat privitorului animalul asa  cum este el, cat mai natural cu putinta iar imaginea respectiva sa reprezinte animalul si habitatul sau. Intradevar imaginile infatisand animalele salbatice in miscare sunt cele care au un impact mult mai mare asupra privitorului dar sa nu uitam ca si imaginile statice pot fi foarte frumoase prin faptul ca poti face o compozitie mult mai interesanta, poti astepta o anumita lumina, te poti lega foarte usor si de mediul in care traieste si atunci imaginea ta va spune ceva.

Referitor la subiecte preferate pot spune ca am cateva… unul ar fi din nou rasul pe care am avut marele noroc si sansa sa-l fotografiez in muntii Maramuresului. A fost o sansa pe care nu stiu daca o voi mai avea vreodata.Eu sper sa o mai am anul acesta dar si la anu cand o sa ma duc in cateva zone unde stiu sigur ca exista si voi incerca sa-l pozez din nou. Eu intentionez sa fotografiez o femela de ras cu pui, sau o pereche.Este un subiect extrem de greu de fotografiat in libertate dar sper ca voi avea succes.Alte subiecte pe care le am in vizor ar fi lup, bufnita, urs sau ursoaica cu pui,vidra, castor si ar mai fi multe de adaugat dar prefer sa pastrez un mister si sa nu vi le spun… prefer sa le vedeti fotografiate Pentru cititor surpriza cred ca va fi mult mai mare.

Deocamdata ma concentrez pe fauna Romaniei pentru ca noi, ca si tara, avem o fauna foarte bine reprezentata si cu multe specii de animale. Desigur am locuri preferate unde m-as duce oricand, mai putin vara care este un anotimp mort daca pot sa-i spun asa din punct de vedere al fotografiei wildlife, eu unul asa il consider. De ce? Vara vegetatia din padure  este foarte bogata si este destul de greu sa pozezi animalele. In plus de asta ai la dispozitie doar o ora,cel mult doua,dimineata si seara dupa care lumina nu mai este asa de frumoasa. Si sa nu uitam ca vara este un anotimp cald sau foarte cald uneori si animalele trag la umbra in zilele foarte calduroase, se baga in mijlocul padurii si al vegetatiei unde este mai racoare si unde se odihnesc pe tot parcursul zilei. Sunt multe locatii unde ma duc sa fotografiez animale dar nu pot sa spun ca am locatii  preferate. Oriunde exista si traieste un animal salbatic poate fi pentru mine o locatie preferata. Cat despre alte tari intentionez sa plec in America de sud si in cateva insule aflate in apropierea peninsulei antarctice pentru a realiza un album foto si un film documentar despre aceste locuri.

ClubulFoto: Deoarece aici, la Clubul Foto, scriem in principal despre aparatura si tehnica fotografica, care ar fi “ustensilele” necesare pentru fotografia wildlife? (aparate foto, obiective, etc)

(c) Silviu Matei
(c) Silviu Matei

Un lucru foarte important in fotografia wildlife este acela in a-ti cunoaste camera si teleobiectivul, mai exact sa-ti cunosti propriul echipament.Dar cel mai important lucru este acela de a cunoaste fotografia.Fotografia la propiu.

Obtinerea unei fotografii bune in wildlife este un lucru destul de greu de facut si implica multe lucruri pe care trebuie sa le sti foarte bine si pe care sa le faci la fel de bine si, de ce sa nu fim sinceri, implica si noroc.Un pic de noroc nu strica nimanui niciodata.Inainte sa-ti cumperi camera foto incearca sa lucrezi cu diferite modele si sa vezi cu care te acomodezi mai bine.Este foarte important acest lucru.Iti trebuie mult timp, rabdare si experienta pentru a-ti alege un echipament potrivit.


Ce aparat foto este mai bun pentru fotografia wildlife?

Ce teleobiectiv este mai bun pentru fotografia wildlife?

Foarte multi oameni m-au intrebat despre aceste lucruri si, candva, m-am intrebat si eu. Depinde foarte mult si ce preferinte are fotograful.Unii prefera Canon, altii prefera Nikon.

Ambele marci fac cam acelasi lucru cu mici diferente, avantaje dar si dezavantaje.

Inca un lucru foarte important este acela al bugetului alocat pentru acest gen de fotografie, pentru ca la noi in tara, desi place tuturor, genul natura / wildlife nu este dezvoltat mai deloc si nici nu este asa de cunoscut cum este in alte parti. O spun sincer si cu parere de rau ca la noi nu se poate trai suta la suta din acest gen de fotografie pentru ca nu exista piata pentru asa ceva. Nu este platita pe cat ar trebui si de foarte putine ori este recunoscuta adevarata valoare a imaginii. Pe de alta parte, un premiu castigat nu acopera niciodata eforturile financiare ale fotografului.Multi oameni cu care am stat de vorba fata in fata sau pe e-mail au spus asa: ce mare lucru e sa te duci in padure sau la munte dupa animale si sa apesi pe buton.

Eheee, pai e cam mare lucru! E un fel de Marie dar cu o alta palarie.

Pentru acest gen de fotografie, sincer sa fiu, iti trebuie un buget destul de mare.Cam 3000 euro ar fi minim ca sa poti face, cat de cat, fotografie wildlife.Acesta este bugetul minim necesar unui incepator pentru a putea face fotografie wildlife.Mi-am permis sa fac si o mica clasificare a bugetului pentru a putea intelege mai usor ca fotografia wildlife presupune si o investitie mai mare de 3000 euro asta in care vrei sa te apuci serios de asa ceva si sa ai in timp niste rezultate pe masura.Variantele pe care le recomand eu (aparat foto si teleobiectiv), in bugetul de pana la 3000 euro sunt:

Canon EOS 50D + Canon 300/4 L

Canon EOS 60D + Canon 300/4 L

Canon EOS 7D   + Canon 300/4 L

Putem folosi si obiectivul – Canon EF 400mm f/5.6L USM sau EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS dar aici trebuie tinut cont de luminozitatea scazuta a obiectivului.

De ce? Putem avea sansa sa ajungem intr-o situatie cu o lumina foarte frumoasa de dimineata devreme sau in amurg, iar acest obiectiv ne limiteaza, daca pot sa spun asa, timpul de expunere.Nu putem lucra cu un timp de expunere foarte scurt necesar unei imagini in miscare. Am putea creste valoarea ISO, pentru ca aceste camere suporta destul de bine o sensibilitate mai ridicata, dar vom obtine un compromis asupra calitatii imaginii.

De ce am ales aceste camere ca exemplu si nu altele din generatia mai veche? Sunt modele de aparate foto aparute mai recent ,beneficiaza de o tehnologie mai noua,o calitate mai buna a imaginii, o constructie mai buna, o durabilitate in timp a shutter-ului ceva mai crescuta (100.000 – 200.000 de imagini).

Din gama Nikon poti cumpara un D300s, D700.

Nikon D300s + Nikon AF-S 300mmf/4D ED-IF

Nikon D700   + Nikon AF-S 300mmf/4D ED-IF

Mai multe despre echipamentul necesar puteti citi pe site-ul meu, aici.

(c) Silviu Matei
(c) Silviu Matei

Deja cine dispune de un buget de peste 5000 euro ar trebui sa se gandeasca destul de serios daca vrea sa cheltuie acesti bani pentru fotografia wildlife si trebuie sa aiba un motiv foarte serios ca sa faca acest lucru. Ca si fotograf incepator de wildlife,fie el amator sau pasionat de animale si pasari salbatice va fi destul de greu ca sa iti poti cumpara un echipament asa de scump daca sti sigur ca nu vei vinde imaginile pe care le vei face.

Aici tin foarte mult sa subliniez, cu riscul de a ma repeata, importanta nivelului cunostiintelor tale despre acest gen de fotografie. Daca doresti si vrei intradevar sa urmezi acest gen de fotografie invata tehnica inainte de toate. Tre sa sti fotografia foarte bine pentru ca daca nu, vei da din colt in colt, iti vei pune o mie si una de intrebari si in acest fel vei fi dezamagit ca nu iti ies imaginile. Apoi munca de teren foarte atent facuta te va invata sa recunosti si sa deosebesti o urma de animal fata de altul, comportamentul animalelor salbatice, mirosul, vazut si auzul lor si, nu in ultimul rand, nu uita ca wildlife inseamna salbaticie si animalele sunt foarte imprevizibile in anumite circumstante. Un alt lucru foarte important in fotografia wildlife: nu doar aparatul si teleobiectivul te fac fotograf profesionist. Acestea doua sunt unelte care iti ofera certe avantaje. Dar ce te deosebeste cu adevarat de amatori sunt cunostintele tale dobandite de-a lungul timpului in acest domeniu, respectul fata de planeta si tot ceea ce creeaza ea, pentru ca sa poti trece, ca om, prin natura, fara sa lasi urme.

Si nu uita….. Lasa natura asa cum ai gasit-o, nu incerca sa ii furi animalului salbatic, salbaticia!

ClubulFoto: Fotografia wildlife necesita multa pregatire si rabdare. Care ar fi accesoriile necesare unui fotograf pentru a practica acest gen de fotografie ? (cortul de camuflaj, ascunzatorile etc)

Intradevar, fotografia wildlife necesita multa pregatire si rabdare dar pe langa ele mai trebuie sa ai cu tine cand pleci in teren niste mici lucruri care cateodata sunt indispensabile si te ajuta mult in munca ta. Pe langa aparatul de fotografiat,teleobiectivul,trepiedul sau monopiedul (fiecare dupa preferinte si posibilitati), carduri, alte obiective daca ai si ar fi ideal ca sa ai cu tine un cort de camuflaj care sa-ti permita sa poti sa stai intr-o pozitie cat mai comoda cateva ore bune sau chiar o zi intreaga.

Cum te poate ajuta un cort de camuflaj? Prin simplul fapt ca tu ca si fotograf sau observator  nu mai esti vizibil in padure sau in locul in care stai la panda.Evident cortul de camuflaj va fi vizibil pentru animalele si pasarile pe care le pandesti pentru ca este un obiect nou in zona care pana acum nu a fost prezent in zona respectiva.Ideal ar fi sa poti lasa cortul de camuflaj in zona respectiva mai multe zile si apoi sa te duci sa intri in cort si sa stai linistit la panda.Dar  acest lucru este mai greu de realizat la noi din cauza timpului si a unor oameni foarte binevoitori care te pot lasa fara cort……… cand tu nu esti prin zona……

Atentie la un lucru… cand doriti sa va cumparati un astfel de cort aveti grija la dimensiunile lui pentru ca unul foarte mare va fi greu de carat in teren,va fi foarte vizibil pentru animale iar in unul  mic nu o sa aveti loc nici sa va miscati. Un alt lucru foarte important ca un cort de camuflaj este culoarea si impermeabilitatea.Nu trebuie sa aiba culori deschise iar camuflajul trebuie sa fie cat de cat asemanator cu mediul in care vei face pozele.Ideal este camuflajul care imita zone sau parti din padure. Impermeabilitatea este si ea un lucru destul de important ,sa nu uitati acest aspect,cortul tau de camuflaj trebuie sa reziste bine la o ploaie si de 10 ore fara sa ai probleme. Daca dupa o ora, doua incepe sa curga apa prin el atunci si tu ei echipamentul tau veti avea de suferit si nu cred ca iti doresti asta. In acea clipa tot cheful tau de a poza animalele sa dus pe apa sambetei Cortul de camuflaj trebuie sa va ofere si un mic comfort. Ideal ar fi sa va procurati un cort care are prevazut si un scaun pentru a putea sta mai relaxat. Un astfel de cort puteti vedea aici.

Eu unul detin un astfel de cort si sunt foarte multumit. Are tot cei trebuie unui cort de camuflaj dar cu un mic defect… perdelele de la ferestrele de vizibilitate sunt prinse cu scai iar daca te apuci si le desfaci in padure face un zgomot infernal… Scaiul respectiv poate fi inlocuit cu orice alt fel de prindere care nu face zgomot. Ideal niste agrafe din plastic cusute la un atelier de croitorie sau acasa daca te pricepi.

(c) Silviu Matei
(c) Silviu Matei

Un mic truc pe care l-am invatat de la alti fotografi straini legat de cortul de camuflaj este acela de a aduna crengi rupte,frunze si de a le pune in jurul unui copac sau pe o parte a copacului pentru a face un mic adapost. Acest mic adapost ne va ajuta foarte mult cand peste cateva zile vom reveni in zona respectiva. Un lucru vreau sa subliniez… facand acest adapost nu inseamna ca sa rupem copaci si sa distrugem padurea sau vedetatia din zona, in cazul in care exista. Copaci cazuti sau crengi rupte se gasesc in padure. Si un sfat pe care vi-l dau- este bine ca sa nu mai deranjati acea zona cateva zile sau chiar o saptamana dupa ce am facut acel mic adapost.

Animalele vor vedea acel adapost facut de noi ,la inceput vor fi mult mai atente spre zona respectiva dar in timp se vor obisnui cu acea gramada de crengi, frunze si o vor ignora.

Eheee…acum vine si partea frumoasa……Dupa ce ajungem iar la locul faptei inlaturam usor si cu cat mai putin zgomot tot ce am pus noi in jurul copacului,punem cortul de camuflaj si apoi punem din nou toate crengile si tot ce am mai adunat noi astfel incat sa ascundem intr-un fel cortul dar sa lasam libere ferestrele de vizibilitate ale cortului pentru a nu ne impiedica cand facem fotografii. Mai multe despre cortul de camuflaj puteti citi aici.

ClubulFoto: Portofoliul ce se regaseste pe siteul tau este foarte bogat si dovedeste o vasta experienta in domeniul fotografiei wildlife. Ce sfaturi ai putea sa oferi fotografilor entuziasti ce doresc sa experimenteze acest gen fotografic?

(c) Silviu Matei
(c) Silviu Matei

Sfatul meu pentru cei ce vor sa se apuce de fotografia wildlife este acela de a invata cat mai bine tehnica foto, (pentru cei care stapanesc destul de bine bazele fotografiei le v-a fi mult mai usor), apoi daca au ocazia sa merga cu un padurar sau un tehnician in zonele unde exista animale,sa mearga fara nici o teama si sa invete tot cei spune omul respectiv,rugati-l sa va arate urme de animale,sa vezi pe viu cum arata si cum poti face deosebirea intre o urma de mistret si o urma de caprioara,cerb… daca nu ai aceasta posibilitate mergi iarna sau dupa ploaie prin padurile de munte, deal, campie si uita-te dupa urme. O sa vezi ca animalele nu merg aiurea prin padure dupa cum le taie capul. Au anumite poteci pe care merg iar daca in zona exista drum forestier pe care nu se plimba toata ziua masini, atv-uri, etc o sa vezi cat de circulat este si poti vedea foarte multe urme.

Stiu ca in ziua de azi este mai greu sa poti convinge pe cineva de la un ocol silvic ca tu vrei sa te faci fotograf de wildlife, ca vrei sa vezi, sa inveti comportamentul animalelor si vrei sa te mai si duca pe tine sa te invete aceste lucruri,dar merita incercat. Nu se stie niciodata de unde sare iepurele. Te mai poti duce pe la administratia unui parc natural sau national sa ceri sprijin acolo. Totul depinde te puterea ta de convingere. Aici eu nu am cum sa va ajut,deocamdata.

Incearca sa vezi comportamentul animalelor de la o distanta sigura si fara sa le deranjezi. Conteaza foarte mult acest lucru. Poti face asta folosind un binoclu destul de puternic (10x; 15x sau 20x) iar ca subiect poti alege un animal usor de gasit. Capra Neagra, de exemplu, o poti gasi usor in muntii Bucegi sau Piatra Craiului. Pentru inceput incearca sa le observi de la o distanta mare apoi treptat treptat aceasta distanta sa devina mai mica,niciodata brusc. Nu face miscari bruste si intotdeauna mergi mai ghemuit iar cand te misti fi intotdeauna atent la miscarile animalului,in cazul de fata al caprei negre. Nu parcurge distante mari cand te deplasezi, mergi maxim 3-5 metri apoi stai cat mai ghemuit si observa comportamentul. Este posibil ca subiectul sa se indeparteze de tine mai mult sau mai putin.In acest caz nu te duce dupa subiect, ramai acolo unde esti si stai linistit si ai sa vezi ca de cele mai multe ori se intoarce ,se uita iar daca nu observa miscare te poti trezi cu capra neagra la doar cativa metri de tine cum am patit-o si eu de multe ori. La mine a fost putin mai amuzant deoarece m-am apropiat  destul de mult incat sa o pot fotografia cu teleobiectivul de 500 iar la un moment dat tapul tot venea spre mine, eram atat de aproape incat nu mai incapea in cadru.Eu incercam sa ma dau mai in spate pentru al  fotografia mai bine iar acel tap tot venea dupa mine. Am ramas putin surprins de acest lucru si mi-am adus aminte ca in tot acest timp cat eu m-am apropiat de el, m-a analizat, privit, a simtit ca eu nu reprezint un pericol pentru el incat sa obisnuit cu mine si cu prezenta mea acolo. Apropierea mea de acel tap a durat cam 2 ore si ceva. Bine,acum sa nu credeti ca acest comportament este valabil pentru orice animal si poate fi aplicat pentru orice. Depinde foarte mult si de tine ca fotograf si niciodata sa nu uitati ca subiectul tau este un animal salbatic care iti poate face si rau, foarte usor.

Unele lucruri spuse aici fac parte dintr-o serie de “lectii” despre comportamentul tau in padure, ce trebuie sa faci si ce nu trebuie sa faci cand te duci la fotografiat animale salbatice,iar despre aceste lucruri puteti citi mai pe larg intr-un alt articol sau cand v-a fi publicat albumul despre fotografia wildlife. Deocamdata lucrez la el.

ClubulFoto: Ce altceva ai mai dori sa adaugi pentru cititorii nostri?

(c) Silviu Matei
(c) Silviu Matei

Pentru cititori vreau sa anunt infiintarea unui ONG incepand cu luna Martie sau Aprilie.Deocamdata lucram la website, iar prin intermediul lui vom putea organiza niste workshopuri despre fotografia wildlife si vom putea lua cu noi maxim 3-5 persoane care doresc sa vada intradevar o zona salbatica unde vor putea vedea foarte multe urme si de ce nu poate avem norocul sa dam nas in nas cu un cerb, mistret sau chiar urs. Cei care vor dori sa mearga trebuie sa-l aiba peste 18 ani, o conditie fizica buna, echipament minim de mers pe munte,aparat de fotografiat sau binoclu. Ideal ar fi ambele.

Cine doreste mai multe detalii poate vizita site-ul meu, outdoorphotography.ro

Comments are closed.