Daca tot a venit vara, va propun sa incercati fotografierea cu timpi de expunere lungi, pentru a accentua efectul de miscare al elementelor din cadru sau pentru a surprinde realitatea intr-un mod diferit de felul in care o percepe ochiul uman in mod obisnuit. Daca pe timp de noapte majoritatea fotografiilor necesita timpi de expunere lungi prin definitie, vorbim acum despre expunerile lungi pe timp de zi, cu filtre cu densitate neutra asezate in fata obiectivului. Cel mai bun exemplu la care ma pot gandi acum este apa si mi-am amintit de aceasta fotografie pe care am surprins-o in vara anului trecut cu ajutorul unui astfel de filtru:

Expunere lunga cu una din cascadele din Parcul Plitvice, Croatia
Expunere lunga cu una din cascadele din Parcul Plitvice, Croatia

Filtrele ND (neutral density – densitate neutra) se folosesc pentru a reduce cantitatea de lumina care ajunge la senzorul aparatului si astfel permit utilizarea unui timp de expunere mai lung chiar si in conditii de iluminare puternica. In principiu, sunt de doua feluri: filtre uniforme si filtre graduale (“in degrade”).

Filtru Hoya ND8x
Filtru Hoya ND8x

Filtrele cu densitate neutra uniforma reduc cantitatea de lumina in mod egal, pe intreaga suprafata a filtrului. Sunt utile in fotografia de peisaj, unde este necesar un timp de expunere mai lung decat cel masurat fara a tine cont de filtru. Se folosesc des pentru a accentua efectul de “miscare”, de curgere a apei (asa cum puteti vedea in imaginile de mai jos), adica pentru a surprinde realitatea intr-un mod diferit.

Filtrele graduale reduc cantitatea de lumina in mod diferit deoarece sunt acoperite cu un strat gri in mod neuniform. Astfel, aceste filtre au o partea superioara acoperita cu stratul ce reduce cantitatea de lumina iar partea inferioara este netratata. De obicei trecerea intre cele doua “parti” se face printr-o zona in degrade (de unde si denumirea de “filtre degrade“). Acest tip de filtre este foarte util atunci cand o parte a cadrului fotografiat este mai luminoasa decat restul. In cazul fotografiei de peisaj se intampla de multe ori ca partea superioara a imaginii, acolo unde este cerul, sa fie supraexpusa sau partea inferioara subexpusa.

Mai jos este un exemplu de expunere timp de 2 minute cu Canon 400D, obiectiv Tamron 17-50 f/2.8 VC (review) si filtru Hoya ND 400 (filtru ND uniform, care are cel mai bun raport calitate/pret dupa parerea mea…). Bineinteles, am asezat aparatul pe un trepied zdravan (care sa nu fie miscat de valurile care treceau printre picioarele lui) si am declansat cu ajutorul unui declansator cu fir (Canon RS-60E3) care sa imi permite utilizarea modului „Bulb” pentru a tine obturatorul deschis timp de doua minute.

Apusul in Kusadasi
Apusul in Kusadasi

Cum ramane cu expunerea? In practica, aparatele DSLR pot compensa efectul filtrului, iar sistemul automat de masurare a expunerii va oferi de fiecare data setarile corecte. Totusi, utilizand filtre ND foarte puternice va trebui sa folositi modul „Bulb” al aparatului (si un declansator cu fir/telecomanda) de fiecare data cand expunerea corecta necesita presupune deschiderea obturatorului pentru mai mult de 30 de secunde.

Filtrele ND au si un neajuns important: datorita limitarii cantitatii de lumina care ajunge pe senzor nici imaginea proiectata in vizorul optic nu este foarte luminoasa. Din acest motiv va recomand sa montati aparatul pe trepied, sa incadrati si dupa aceea sa montati filtrul pe obiectiv, urmand apoi doar sa declansati. In functie puterea filtrului (8x, 100x, 400x etc) veti observa mai mult sau mai putin acest efect in vizor. O cale de a „ocoli” acest neajuns este sa utilizati filtrele ND variabile, care va ofera posibilitatea de a controla cantitatea de lumina care trece prin obiectiv fara a schimba filtrul.

Un alt exemplu de fotografie realizata cu filtru ND. Aici, expunere 15 secunde cu filtru ND full
Un alt exemplu de fotografie realizata cu filtru ND. Aici, expunere 15 secunde cu filtru ND full

Sfaturi pentru achizitia si utilizarea filtrelor cu densitate neutra:

#1: Achizitionati numai filtre tratate anti-reflex (Multi Coated – de exemplu filtrele B+W ) – deoarece orice sticla suplimentara pusa in fata obiectivului va poate afecta calitatea fotografiilor prin efecte optice nedorite, mai ales atunci cand fotografiati spre surse de lumina puternice (ca in exemplul de mai sus, la apus).

#2: Unele filtre ND nu sunt chiar atat de „neutre” precum le spune numele. Am avut experiente neplacute cu filtrele CokinP154 ND8X care vireaza culorile in magenta – asadar nu le-am putut folosi decat pentru imagini alb-negru sau dupa corectii destul drastice in Lightroom. Si daca mai si suprapuneti doua astfel de filtre pentru un efect mai pronuntat, chiar o sa aveti surprize…

#3: Filtrele cu efect variabil (Hoya ND3x-400x sau B+W/Schneider variabil) ofera avantajul ajustarii efectului oricand (si astfel nu veti achizitiona mai multe filtre ci unul singur pentru toate situatiile). Acestea va permit sa vedeti prin vizorul optic al aparatului atunci cand incadrati, deoarece puteti reduce temporar efectul filtrului pentru a vizualiza imaginea inainte de a apasa pe declansator.

#4: Verificati ca filtrul sa nu produca efecte nedorite. Daca filtrul este realizat din sticla groasa (multe filtre ND sunt asa) este posibil ca in extremitatile imaginii sa apara efectul de vignettare (intunecare). In cazul obiectivelor wide-angle este chair de preferat sa achizitionati un filtru realizat dintr-o sticla mai subitre (“low profile”), pentru a obtine o calitate mai buna a imaginii spre colturi.

#5: Incercati sa nu “combinati” in exces filtrele. De multe ori veti fi tentati sa suprapuneti doua sau mai multe filtre ND simultan, pentru un efect sporit, dar acest lucru nu este recomandat datorita cresterii riscului aparitiei reflexiilor si reducerea calitatii imaginii datorita adaugarii mai multor “straturi de sticla” in fata obiectivului. In general, nu uitati regula: “Orice filtru in plus reduce calitatea imaginii“.

In incheiere nu imi ramane decat sa va invit sa achizitionati un filtru ND (cel putin 8x) si sa profitati din plin de expunerile lungi, pentru a surprinde imagini impresionante, altfel de cat se pot vedea cu ochiul liber. Aproape orice subiect care se afla in miscare poate fi surprins intr-o fotografie cu ajutorul unei expuneri lungi. Asadar, posibilitatile sunt nelimitate si puteti obtine fotografii foarte expresive cu ajutorul acestei tehnici. Spor la fotografiat! 🙂

Citeste si: Filtrele in fotografie. Prezentare, tipuri si utilizare.

Un alt exemplu: Expunere de 10 secunde cu filtru ND 8X:

Expunere de 10 secunde cu filtru ND 8x Cokin
Expunere de 10 secunde cu filtru ND 8x Cokin

11 COMENTARII

  1. Detin un Canon 450D si nu stiu cum pot declansa la peste 30s ! Care este modalitatea ? Merci.

    • Pentru a declansa mai mult de 30 de secunde, trebuie sa te muti in modul „Bulb”(B) care se gaseste pe rotita(langa Av/Tv/M) si sa folosesti o telecomanda remote de declansare(cea mai ieftina fiind undeva la 79 RON). SAU modul BULB, apesi odata butonul pentru a deschide sensorul, astepti cat ai nevoie dupa care apesi din nou pentru a’l inchide. Sper ca n-am vorbit aiurea.

  2. E vreo diferenta intre filtrele pe filet si cele pe sistem cokin? (la calitatea imaginii)

  3. Intre filtrele Cokin si cele pe filet din gama mid-level nu prea e nici o diferenta, in schimb filtrele pe filet profesionale sunt mai bune decat cele Cokin: sunt din sticla (cokin sunt din rasina-acrilica, deci un fel de sticla sintetica), sunt mai subtiri, au indicele de transmise al luminii mai bun, etc.

Comments are closed.