Daca va plac filmarile si fotografiile aeriene si va ganditi sa achizitionati o drona (precum aceasta) pentru a face si voi asa ceva, probabil trebuie sa va faceti alte planuri. Guvernul a emis o lege, acum doua zile, care interzice operarea dronelor cu masa sub 150KG fara autorizatie de zbor si aasigurare, iar cele cu masa sub 1kg (cum sunt cele mai comune) nu mai au voie sa zboare cu o camera foto/video (nici macar GoPro). In acest fel, practic nici dronele pentru copii, care au o camera video integrata si transmit imaginea pe telecomanda sau smartphone (se gasesc in retelele de supermarketuri), nu mai au voie sa zboare fara autorizatie!

Pretul unei astfel de drone ultra-usoare incepe de la cateva sute de lei pentru modelele pentru copii si poate ajunge pana la 1800 de lei pentru modelele mai avansate, cum ar fi Dji Phantom.

Daca pentru cele mari e de inteles sa existe o reglementare legala, pentru drone/machete este cel putin dubioasa interdictia de a zbura cu o camera foto atasata….  Mai mult decat atat, desi legea intra in vigoare imediat, inca nu au fost definite normele de aplicare sau sanctiunile prevazute pentru incalcarea ei!

Textul legii il gasiti mai jos.

Dji Phantom cu camera GoPro atasata
Dji Phantom cu camera GoPro atasata

 

Iata ce spune textul legii, intrat in vigoare acum doua zile:

Ministerul Transporturilor Ordinul nr. 8/2014 pentru stabilirea condiţiilor de operare în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord

În vigoare de la 21.01.2014 Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 50 din 21.01.2014.

Având în vedere dezvoltarea continuă a industriei aeronautice în ceea ce priveşte fabricaţia şi utilizarea aeronavelor fără pilot la bord,
luând în considerare faptul că pe plan internaţional nu au fost stabilite încă standarde comune de certificare şi operare a aeronavelor civile fără pilot la bord,
ţinând cont de faptul că la nivelul Uniunii Europene pachetul de reglementări în domeniului aeronavelor civile fără pilot la bord, cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg, urmează să fie finalizat până în anul 2016, în timp ce aeronavele civile fără pilot la bord, cu masa maximă la decolare mai mică de 150 kg, rămân sub incidenţa reglementărilor naţionale emise de statele membre ale Uniunii Europene,
pentru a permite operarea în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord, până la emiterea pachetului de reglementări europene şi naţionale specifice care să acopere atât domeniul certificării, cât şi domeniul operării acestor aeronave,

în temeiul prevederilor art. 4 lit. b.) şi f.) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:

Art. 1.

Operarea aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord în spaţiul aerian naţional este permisă numai în zone de spaţiu aerian segregat temporar, înfiinţate, alocate şi activate conform reglementărilor aplicabile în vigoare.
Zonele prevăzute la alin. (1) se stabilesc în întregime în spaţiul aerian de clasă G, iar limita verticală superioară a acestora trebuie să fie cu cel puţin 150 m sub limita minimă a spaţiului aerian controlat.
Cererea pentru înfiinţarea zonei prevăzute la alin. (1) se transmite de către operatorul aeronavei Autorităţii Aeronautice Civile Române cu cel puţin 45 de zile înainte de data prevăzută pentru începerea activităţii. Modelul cererii şi informaţii privind documentele-suport care trebuie anexate acesteia se publică pe pagina proprie de internet a Autorităţii Aeronautice Civile Române http://www.caa.ro.
Alocarea şi activarea zonelor prevăzute la alin. (1) se efectuează în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile.

Art. 2.

În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a.) operator al aeronavei – persoană fizică sau juridică care efectuează operaţiuni aeriene cu o aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi care solicită în acest scop înfiinţarea unei zone de spaţiu aerian segregat temporar conform prevederilor prezentului ordin;
b.) spaţiu aerian de clasă G – zonă delimitată de spaţiu aerian în care nu sunt furnizate servicii de control al traficului aerian.

Art. 3.

O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a.) deţine un certificat de înmatriculare;
b.) deţine un certificat de tip şi un certificat de navigabilitate, conform cu reglementările europene emise în aplicarea Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 februarie 2008 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi instituirea unei Agenţii Europene de Siguranţă a Aviaţiei şi de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 şi a Directivei 2004/36/CE;
c.) operatorul aeronavei este certificat, după caz, în funcţie de operaţiunile aeriene civile desfăşurate, în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile emise la nivel naţional sau cu cele emise la nivelul Uniunii Europene;
d.) aeronava este asigurată, conform legii, pentru daune produse terţilor.

Art. 4.

O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a.) deţine un certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un certificat de înmatriculare ori un document echivalent emis de alt stat;
b.) în cazul în care aeronava are o masă maximă la decolare mai mare de 15 kg, deţine un permis de zbor naţional emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un document de certificare tehnică echivalent emis de alt stat, recunoscut de Autoritatea Aeronautică Civilă Română;
c.) aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terţilor.

Art. 5.

Nicio prevedere a prezentului ordin nu exonerează operatorul unei aeronave civile motorizate fără pilot la bord de obligaţia respectării prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 912/2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate, cu modificările şi completările ulterioare, atunci când efectuează operaţiuni aeriene civile în spaţiul aerian naţional.
Prezentul ordin nu se aplică:

a.) aeromodelelor, aşa cum acestea sunt definite şi clasificate de către Federaţia Internaţională de Aeromodelism şi de către Federaţia Română de Modelism, atunci când sunt utilizate în cadrul competiţiilor, demonstraţiilor aeriene sau al altor manifestaţii oficiale organizate de Federaţia Română de Modelism;
b.) aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 1 kg, atât timp cât

– sunt operate într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă;

– sunt operate fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanţă pe orizontală şi de 100 m distanţă pe înălţime faţă de această persoană;

– nu au montate pe ele aparatură pentru filmare sau transmisie de date.

Răspunderea pentru eventuale daune provocate ca urmare a operării aeromodelelor şi aeronavelor prevăzute la alin. (2) revine în totalitate persoanelor care asigură comanda acestora de la sol.

Art. 6.

În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, Autoritatea Aeronautică Civilă Română publică pe propria pagină de internet, http://www.caa.ro, documentele şi informaţiile prevăzute la art. 1 alin. (3).
Până la data de 30 iunie 2015, Autoritatea Aeronautică Civilă Română va elabora şi va supune aprobării ministrului transporturilor proiectele reglementărilor aeronautice civile naţionale privind operarea în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi care au masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg.

Art. 7.

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.

Art. 8.

Prezentul ordin se aplică până la data de 30 ianuarie 2016.

Ministrul transporturilor,
Constantin Matei,
subsecretar de stat

90 COMENTARII

  1. Nu se numeste nici o cenzura. Drona unui cunoscut, a suferit defectiuni software in timpul zborului si a inceput sa survoleze deasupra unui depozit de arme aflat in apropiere. Drona a fost doborata iar amicul a dat cu subsemnatul la parchet de i s-a acrit. Pot fi folosite pentru spionaj, pentru activitati ilicite, si in nici o tara civilizata acest lucru nu este permis populatiei de rand. Mie unuia mi se pare o decizie absolut normala. Nu mai zic de faptul ca pot urca suficient de sus incat sa perturbeze traficul aerian usor. Si as vrea sa stiu si eu, cati dintre posesorii acestor jucarii anunta zona de survol si traseele de zbor catre aeroporturile/aerodoramele din zona?

    • Spune-mi si mie te rog, de curiozitate, cu ce au doborat drona deasupra depozitului de armament? (e o intrebare cat se poate de serioasa)

      • Daca e adevarat, si era vizibilitate, se poate si cu AK47 sau PSL, dar eu nu cred asta. Probabil e un pretext la baza legii scoase de ei.

    • Sclipitoare logica… Pe baza ei ar trebui sa interzici si berzele (au peste 3 kg), batlanii, cocorii si neaparat vulturii ca astia zboara sus de tot si pot sa „perturbeze” (sic) traficul aerian. Ce mai, spioni adevarati, in numar infinit mai mare si cu efecte potential distructive mult mai mari decat ale dronelor de care vorbeam.
      Referitor la tari, ai studiat legislatia fiecareia in parte, sau ai generalizat in stil tipic romanesc pe baza „convingerii” tale?
      Spionaj si activitati ilicite? Numeste un obiect care nu poate fi folosit la asa ceva… Ce faci? Le interzici pe toate, sau servesti „argumentul” cu spionajul doar ca sa elimini ceea ce te deranjeaza?

  2. Si crezi ca militienii tip Dorel care sunt pe strazile din Romania stiu despre aceasta lege ? Cine sa te traga la raspundere ?

  3. De citeva zile urmaresc la televizor reportajele si tot circul legat de catastrofa aeriana din muntii apuseni. Vad totala impotenta a autoritatilor. Si atunci tot acestia vin si elaboreaza aceasta lege. Numai asta ne mai lipsea. De aici incolo treburile tarii vor merge pe roate. Traiasca Romania !

  4. Bogdan… Aici nu e vorba de spionaj 🙂 wtf !. Google face spionaj, sunt sateliti care fac spionaj nu un rahat de drona 🙂 Pana la urma nici baloane nu mai ai voie sa lansezi in aer ca tre sa anunti turnul de control :)). Cat despre norme de siguranta sunt de acord ca trebuie reglementat cumva, dar nu absurditati de genul celor de mai sus.

  5. De altfel exista elicoptere la 100 lei pe care poti monta usor un gopro sau o camera wireless pentru spionaj 🙂 Nici nu tre sa se ridice mult in aer. Al meu se ridica maxim 50m, sa nu-mi spui ca incurc traficul aerian 🙂 Aberatii specific romanesti.

  6. Dji Phantom 2 Vision are 1115 grame cu camera , deci sub un kg inseamna fara camera :)))
    Mi-am luat acum 3 saptamani , ma bucur ca am apucat sa ma joc un pic cu ea …

  7. Sunt elicoptere la cateva sute lei, am vazut pe okazii.ro, care au camera incorporata foto-video, sau pot pune ceva de maxim 300 grame (am vazut la unul), GoPro sau orice alt aparat compact.

    Balarie specifica tarii in care traim, trebuie sa mai manance unii niste bani! Acum daca ai drona si o folosesti la un eveniment, un spectacol sau o nunta (sa zicem), trebuie sa iei autorizatie?! Si daca da, de la cine?! Banuiesc ca nu e gratis, tre sa dai o taxa acolo, ca doar pentru asta au dat legea!

    Sa spionezi depozitele de armament si munitie?! Pe bune?! :)))) Ar trebui doar sa interzica accesul dronelor pe o raza de X metrii/km de respectivul depozit sau baza militara, dar nu sa dea o lege prin care interzic folosirea lor!

    Romanica noastra de rahat! La ce tehnologie s-a ajuns, pot observa usor din satelit si o musca prea mare care se apropie de o baza militara, nu toata lumea gandeste ca ei. Nici Statele Unite, ca sunt cei mai fanatici cu armata si chestiile militare, nu au asemenea interdictii.

    Personal nu sunt atras de fotografia aeriana, dar am vazut filmari si fotografii realizate de Eduard Schneider, care m-au uns la suflet!

  8. Inca o mostra de incompetenta si prostie din partea guvernantilor. Nu sunt impotriva unei reglementari clare a folosirii lor, dar de acolo pana la a le interzice pt ca s-a intamplat un caz izolat sau eventual un bastan a fost fotografiat cu amanta in fundul gol la o piscina e cale lunga. Eu cunosc o persoana care foloseste drona pt a-si supraveghea pamantul si iazul (peste 10ha in total) de hoti, lucru extrem de greu sa-l faci „la pas”. Iar pt cei din categoria lui Bogdan carora orice noua lege in care ni se fura un drept li se par normale, oare nu ar fi mai bine sa ganditi si voi cu capul vostru inainte de a credita orice idee tampita nascocita de prea „ilustrii” nostri guvernanti ?

  9. chiar va intereseaza????? ACUM v-ati gasit sa va pese de ce zice legea? luati ce vreti si folositi cum vreti voi, chiar credeti ca o sa stea un nenea politist sa va verifice voua montaju de nunta???

  10. se tem sa nu le mai filmeze reporterii vilele si super averile ! acesta este singurul motiv pentru care dau legea asta idioata ! nu-i doare pe ei in … de spatiul aerian sau alte asemenea aspecte.nu-i doare de romanii care mor de frig … niste jigodii !!!

  11. Sa o creada ei ca nu vor mai fii folosite dronele , ba dimpotriva , acum o sa inceapa lumea sa foloseasca asa ceva , doar ca sa ne pisam pe legea lor :*

  12. Foarte bine. Oricine isi ia o drona si o ridica la etaj sa-mi filmeze ce fac in casa!.. E un fel de paparazzism generalizat!…

  13. eu am multicopter care e si drona, am autorizatie valabila, am asigurare europeana valabila, anunt cand zbor si unde zbor…se noteaza si se asteapta sa anunt din nou cand am incheiat zborul .fara nici o problema. e la fel in toata lumea. de ce ar trebui incurajata haiducia in RO?
    nu vad unde e problema sa-ti iei permis de conducere daca vrei sa conduci masina?

    • Problema este ca permisul de conducere este necesar doar ca sa conduci masina pe drumurile publice nu pe orice metru patrat din tara-continent-planeta.
      Poate ar fi mai bine sa nu mai facem pe prostii si sa acreditam ideea ca orice decid niste politicieni ajunsi prin „algoritm” sa se joace cu legile este spre binele nostru. Mai degraba ar trebui sa te ganesti daca nu cumva este spre binele lor. Ce parere ai?
      A, si inca ceva, daca zboara deasupra proprietatii mele sau a lui X, Y sau Z nu este treaba niciunei autoritati decat daca reclama proprietarul.

  14. Stiti care este problema Romaniei defapt? Ca exista oameni ca voi care puneti tot timpul legea sub semnul intrebarii! In Germania, in Olanda, in Elvetia nu pune tata nimeni intrebari, executa toti si tac din gura! SI DAIA LE MERGE BINE! Atata timp cat esti ala care face o nunta si nu emiti factura, cumperi de la magazin si pleci fara bon fiscal, nu cumperi rovinieta pentru ca tu nu iesi domne din oras, atunci daia Romania se pisa pe tine!

    • Da’ te-ai gandit mult sa compari emitentii de legii din Romania (si pe cei care le aplica) cu cei din Germania, Olanda si Elvetia? Inaite sa compari legile, compara-i pe cei care le emit/aplica.
      Daca accepti orice elucubratie emanata de niste persoane oarecare fara sa o treci prin filtrul gandirii proprii, atunci:
      1. accepti din start tu ai niste probleme si nu esti in stare sa decizi ce este mai bine pentru tine;
      2. ai dreptate: meriti din plin sa mictioneze pe tine si sa te bucuri ca ti-au facut un dus cald.

      • Lasa-l in voia lui. A fost si el plecat pe afara putin si a venit cu texte de-astea. Puteam sa jur ca a fost prin alte tari de are ideile astea.

    • Da mă, noi suntem problema că nu ne supunem suficient de mult. Daca eram toţi nişte exemple, ca tine, aveam de mult o biserică a reîntregirii neamului. Aveam miiine, sooonde, pesti cu picioare in lacuri… Ce viaţă 🙂

    • O sa’mi „dau cu presupusu” şi o să te întreb… Eşti jandarm, nu? Sau ceva low-level prin armată.

  15. la cate idiotenii vedem in ziua de azi, nu e de mirare ca interzic orice cred ei de cuviinta…parerea mea sincera…ar trebui sa ii interzicem si noi pe ei; incep sa ma indoiesc de istoria tarii: cum naiba ii bateau stramosii nostri pe turci? o mana de oameni impotriva unei ostiri de turci cam de zece ori mai numeroasa??… bai frate, daca ma gandesc la ce fac "autoritatile" din ziua de azi…io cred ca astia ar da spaga la turci, nu ar fi in stare sa iasa la batalie….bine, nici nu cred ca ar fi incantat careva sa mearga la razboi cu unul dintre mai marii de azi in frunte; cum ar suna generalul Ponta sau Basescu…generalul Ontanu…suntem de rasul lumii…asa ca, ce mai conteaza o mica interdictie la niste jucarii?…

  16. "sunt operate fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanţă pe orizontală şi de 100 m distanţă pe înălţime faţă de această persoană;" adica daca esti in apropierea ei ai voie?

  17. Am vazut recent o stire,si cred ca s-ar putea sa aiba o legatura.Daca am retinut bine,undeva,unde ardea la propriu un sat protejat UNESCO,si unde popierii ajungeau cu dificultate,sau nu faceau fata,,,,au cerut ajutorul elicopterelor cu apa,numai ca aceastea nu s-au putut apropia,din cauza dornelor aduse de jurnalisti.Banuiesc ca a iesit ceva scandal pe tema asta,,,si pe principul mai bine sa previi decat sa te confrunti cu problema,,,,de acolo si legea.

  18. Sa stiti ca de maine este interzis folosirea obiectivelor in intervalul 04-24..Singura exceptie ar fi obiectivul 18-55 f3.5-5.6…dar de la f8 in sus si doar in plaja focala de pana la 35mm.

  19. Dar dronele intra pe def aeronavelor civile motorizare fără pilot la bord?

  20. O sa-mi cumpar drona si camera si n-o sa ma conformez! Uite-asa! Sa m-aresteze, da' sa nu se mire nimeni apoi, daca o sa dispara "casa poporului"! Tineti la ea?

  21. Idioti. Drona nu este motorizata. Legea se refera la aparate de zbor motorizate nu la plasticarii. Din nou IDIOTI !!!! Sa faca rating imprastie gogosi. Dati dislike sa nu incurajam prostia.

  22. Nimeni nu pune legi pe plasticarie. E vorba de aeronave motorizete. Unde ati vazut combustie in drone. Si mii de dezinformati se lasa dusi de nas!

  23. In Romania, 99% dintre politisti nici nu stiu ca pe spatiu liber poti fotografia ce doresti tu. Sunt destui incompetenti care fac pe desteptii cu tine. Ma indoiesc ca au idee ce e o drona de asta, probabil daca le explici (de alea profi, ca pui DSLR-ul pe ele), probabil au impresia ca-i iei la misto, ca o dai in filme SF cu ei. Nivelul de cultura generala, sufera grav in Romania. Dezinformare maxima. Deci… cei din orasele mici (si nu numai), pot sa-si faca de cap si cu drone si cu aeromodele, Politia oricum nu cunoaste legislatia. :))

  24. Vrei sa spui 99,99%. Majoritatea nici nu stiu ca in spatiul public poti filma/fotografia ce doresti tu, fac pe desteptii cu tine, in special in orasele mici.

  25. Si se mira lumea de ce nu se respecta legea in Romania. Ca-i facut cu curul in loc de cap.

  26. Eu cred ca au scos legea asta din doua motive:
    1 – Pentru ca extraterestrii. Cum toate legile sunt facute pentru a fi incalcate,cica, tot pentru acelasi folos ar putea fi creata si aceasta.Pai se aud zvonuri precum ca americanii, nemtii si germanii, rusii au capturat prin diferite metode nave extraterestre si parca am vrea si noi sa cercetam dracu ceva ca parca prea suntem prosti..Acum, sistemul roman nu dispune de atate aparatura ca si celelalte natiuni asa ca au facut ei niste estimari, calcule ca avem si noi ceva surse de informare, niste spionasi mai mici. Deci, un pic la mintea cocosului: daca o aeronava poate pluti atat de simplu in atmosfera si mai ales in atmosfera noastra, sigur are sub o sutacincizeci de kilograme si daca aparatul de zbor se mai si invarteste in jurul axei sale si nu este prevazuta cu niciun gemulet( eu nu am vazut pana acum vreo aeonava extraterestra cu geam) atunci sigur are o camera undeva pentru a se ghida nu? Asa ca se creaza o lege care sa la interzica pentru ca nu sunt autorizate de Autoritatea Aeronauticii Civile Romane si cand se apropie de pamant, "pac" cu prastia si avem si noi cu ce ne lauda si nimeni nu ne poate acuza ca am fi facut ceva ilegal…, ca am lipsi de la libertate vreo persoana straina sau ca am retine in mod abuziv vreun aparat de zbor extraterestru.Doar americanish au avut voie pana la data cand s-a publicat aceasta lege on M.O. Acum avem si noi voie prin lege.
    2 – Pentru ca spionaj si paparazzi. Le este frica sa nu fie fotografiati prin geamul vreunui hotel in cine stie ce ipostaze.

  27. Interesant..legi de genu asta sunt apropbate in cateva zile..iar legi mult mai importante privind sigurata cetateanului,drepturile omului etc..sunt intarziate ani de zile.La fel bugetul unui parlamentar care ne face de cacat pe unde merge se aproba imediat ,ca vezi Doamne tre sa doarma bine la noapte!
    Bravo..sunt mandru ca sunt roman!

  28. Aceasta lege nu reprezinta altceva decat un pas inainte spre ANTI-DEMOCRATIE !!!!!!!!!!!!!!

  29. …. sunt curios cum pot fi …date jos…..
    Cu antiaeriana???
    Cu MIG-ul?
    Cu drona de interceptare…?!?!?!
    ……Razboiul…..DRONELOR!!!!!

  30. „Deci…pentru ca camera…si pentru ca drone.”
    Consider ca indiferent de interpretarea legii, aceasta constituie inca o injosire a intelectului romanilor.
    Incompetenta celor ce ne conduc depaseste orice masura. Evident ca si aceasta lege va ramane valabila.
    Imi este foarte greu sa nu imi exprim sentimentele pe care le am in momentul in care aud la tv sau radio o stire ce anunta inca o taxa pe stalp, o lege inepta, un teren de un milion de euro luat cu bani „imprumutati” si o noua scumpire a motorinei sau a gazelor.
    Vina este TOTAL a noastra. Intr-o tara unde poporul nu mai suporta, se iese in strada, la noi ne uitam la master chef sau la nora pentru mama.
    Oameni buni, luati atitudine, ei sunt 1000, 2000, 50.000?. Noi suntem 18 milioane!!!! (dupa calculele Basiste)
    Cati soldati orbiti de salariu „imens” care sa ii apere sunt?
    Decate ori vi s-a marit salariul si cu cat in 5 ani?
    De cate ori si cu cat s-au marit taxele, impozitele sau facturile in tot atati ani?
    Bogatii se imbogatesc iar saracii saracesc!

  31. E ocupata doamna ministru de la transporturi si de aceea nu a actionat sa salveze ranitii din Apuseni si nu se poate ocupa de starea drumurilor pe timp de viscol.Sunt daune si victime pentru ca la Transporturi orice este mai interesant decat ceea ce trebuie sa faca acest personaj "important".

  32. o lege comunista …. unde este democratia …in alte tari sant cluburi de hobysti care fac filmari si fotografii aeriene

  33. Nu toata lumea zboara drone in scop de aducere de profit, majoritatea fac din asta un hobby. Eu imi facusem la un moment dat un quad pe care am pus o camera mica si ieftina. Ma distram maxim sa fac clipuri cu el zburand, si toat treaba asta sub 400 lei

  34. se pot trimite si la 60-100 de km distanta programabile, si se autoghideaza prin gps, isi fac misiunea si se intorc inapoi…si le poti pune armament si nu stie nimeni de unde apar

    • da, sigur ca da, dar cei care au asemenea „intentii” nu se vor descuraja la aparitia unei legi….

  35. incompetenta pe toata linia…doamna ministru""parca nu am vazut-o la fat ain problema accidentului aviatic, probabil ca lucra la legea interzicerii dronelor; dupa ce ca sunt incompetenti, mai sunt si idioti si aici nu ma refer la cei care au multe idei…

  36. Legea este o bariera pe sub care trec cateii, peste care sar dulaii si de care se impiedica toti boii, asta o stiu de la un militian:))) care cica ar trebui sa vegheze la aplicarea legii

  37. Am impresia ca parlamentarii nu stiu ce sa mai faca de la atita stat si inventeaza tot felu de legi cretine!!

  38. Raspuns oficial drona hubsan cu cam video 107c de la arrc

    Stimate domnule Georgescu,

    Prevederile Ordinul 8 /2014 sunt aplicabile tuturor aeronavelor fara pilot la bord pe care este montat echipament de filmare / fotografiere aeriena. Din datele tehnice transmise am observat ca drona achizitionata detine capabilitatea de a efectua activitatile mentionate (filmare/fotografiere aeriana) asa ca este obligatorie respectarea urmatoarelor norme legislative:
    1. HG 912 / 2010
    2 OMT 8/2014

    In conditiile in care drona este utilizata doar pentru zboruri in spatiul locuintei sau alte spatii inchise (hale, bloduri de locuinte, etc.) nu sunt necesare aprobarile mentionate in HG 912/2010 si OMT 8/2014.

    In conditiile in care va sunt necesare relatii suplimentare va rugam sa ne contactati sau sa studiati pagina de internat a AACR (http://www.caa.ro/pages/formulare-aacr; pct. 21)

    Cu stima

    Remus DOGARU

  39. Nu mai de prostii se tin astia cu legile lor si cand se intampla o infractiune reala, care te pune in pericol cu adevarat ca cetatean stai sa vezi ca legea spune… Ma p!s pe ele de legi prostesti precum cei care le aproba!

  40. niste nenorociti,sa isi bage in cur legea asta,nu am eu voie sa construiesc o drona ca imi trebuie autorizatia lor de cacat,le e frica ca ii filmam cand mai fac tot felu de infractiuni,in ciuda lor fac o drona si pun go pro pe ea sa vad daca imi zice cineva ceva ca o sa ii ii zic eu ceva necenzurat

  41. Atat stiu sa interzica,sa nu cumva sa afle altii ce nu facpersonajele care trebuie sa stie primii si sa intervina in caz de nevoie.Doar in Romania exista asemenea idiotenii.

Comments are closed.