Comunitatea fanilor Canon „fierbe in suc propriu” in ultimele luni, datorita celor doua DSLR-uri care se lasa asteptate de mai bine de jumatate de an: Canon 70D si Canon 7D Mark II. Totusi, se pare ca in 2013 Canon va prezenta oficial ambele aparate. Desi deocamdata informatiile sunt destul de vagi, zvonurile spun ca ne putem astepta la o lansare Canon pe 22 Martie, iar cel mai probabil atunci va fi dezvaluit noul Canon 70D, cu specificatiile tehnice pe care vi le-am prezentat aici. In schimb, cele mai noi informatii ne readuc in prin plan varful de gama cu senzor APS-C, Canon 7D Mark II sau Canon 7D X.
Cele mai recente zvonuri afirma despre 7D Mark II ca va fi un aparat cu totul diferit de lineup-ul Canon APS-C de pana acum. Se pare ca japonezii vor prezenta un aparat dedicat in totalitate fotografilor profesionisti, cu un body si performante similare modelului Canon EOS 1X, dar restranse la dimensiunile si limitarile senzorului APS-C. Canon 7D X ar putea avea astfel un body cu grip integrat, asemanator seriei EOS 1 de la Canon si ar putea aduce un sistem de focalizare nou, care sa utilizeze din plin performantele teleobiectivelor din gama profesionala. Daca zvonurile confirma specificatiile tehnice care afirma despre 7D X ca va avea un senzor de 24 megapixeli si va fi capabil sa surprinda peste 10 cadre pe secunda, atunci se contureaza un tablou din ce in ce mai exact al unui model APS-C profesional, adresat cu precadere fotografilor wildlife / sport.
Data de lansare este inca necunoscuta, dar cele mai recente informatii indica luna August pentru dezvaluirea oficiala a urmasului lui Canon 7D. In prezent Canon 7D se gaseste in magazine la 5.249 lei cu TVA inclus. Click pentru pret actualizat. Daca ar fi sa dam un pronostic, in eventualitatea in care zvonurile se confirma si 7D II va avea grip integrat si va face parte din clasa Pro, la fel ca 1DX, probabil pretul pentru noul Canon 7D Mark II va trece de 10.000 lei body.
Un aparat PRO pe APS-C? Da, ar avea sens deoarece vine cu cateva avantaje: factorul crop permite o apropiere mai buna de subiect, iar o rafala mai performanta ar fi utila in cazul fotografiilor wildlife/sport. Ramane de vazut cati fotografi profesionisti vor fi dispusi sa adopte sistemul crop de la Canon in defavoarea unui full-frame. Este clar ca daca 7D Mark II (sau 7D X) va avea un body similar modelului EOS X (cu grip integrat, in primul rand), putem vorbi de un adevarat body PRO pe APS-C, iar pretul va reflecta cel mai bine asta.
O astfel de „mutare” din partea Canon ar avea sens si din alt punct de vedere: toate informatiile recente despre viitorul 70D indica un model cu un body din aliaj de magneziu, mai robust, pozitionat mai sus in gama fata de 60D (adica undeva intre 60D-ul actual si 7D Mark II). Canon 70D ar trebui sa revina acolo unde ne-a lasat Canon 50D in ceea ce priveste constructia si modul de utilizare. Asadar, un 7D Mark II mai performant, cu grip integrat si adresat in totalitate profesionistilor nu ar fi chiar o idee ciudata.
Daca intr-adevar Canon 7D Mark II va avea un body cu grip integrat si va fi similar modelului EOS 1 dar cu senzor APS-C, dejama astept ca noul Nikon D400 sa fie construit intr-un mod similar, sau avand la baza o logica asemanatoare. „Rivalitatea” dintre cele doua branduri a facut ca intotdeauna ele sa lanseze aparate din clase echivalente, care se adresau – in linii mari – unui target asemanator. Asadar, daca zvonurile se confirma si Canon lanseaza „un EOS 1X cu senzor APS-C”, atunci am putea asista si la un D400 care sa reprezinte echivalentul lui D4 pe APS-C, cu tot ce inseamna asta din punct de vedere al performantelor si specificatiilor tehnice.
„Daca nu poti sa-i convingi, macar deruteaza-i!”
Desi niciun producator nu a inregistrat acest slogan in nume propriu, il urmeaza toti cu sfintenie.
Cu referire la Canon, imi amintesc vremurile frumoase cand exista un varf de gama APS-C (50D) si un FF atat de bun (5D Mark II) incat a canibalizat piata fratelui „pro” ani buni. Asta se intampla pe la sfarsit de 2008 – inceput de 2009. Intre cele 2 aparate, ambele destinate segmentului SEMI-pro, nu mai exista nimic, lucrurile erau clare si toata lumea fericita pentru ca alegerea era simpla: doreai FF sau APS-C / plangeai in hohote daca nu filmai cu DSLR-ul sau puteai supravietui si fara asta (pe mine nu m-a afectat lipsa filmarii) etc. Ambele insa cu origini comune sanatoase: corp integral din aliaj de magneziu, posibilitatea ajustarii microfocusului din aparat si rafala decenta.
Cum naiba se face ca acum, din 2 aparate, a TREBUIT sa ajungem la 4 (60D, 7D, 6D si 5D Mark III) sau mai corect spus la 5 pentru ca 60D si 650D se calca pe montura la acelasi pret?
„Elementar, dragul meu Watson!” 7D si 5D Mark III sunt versiunile natural evoluate ale 50D, respectiv 5D Mark II. Problema nu e la ele ci la pretul lor si la versiunile „castrate” 60D (downgrade de la 50D) si 6D care au trebuit sa vina pe locurile preturilor lasate libere de aparatele inlocuite, deoarece acelea noi au inregistrat un salt urias in calitatea … pretului! In cifre: cam 60% fiecare in momentul lansarii! Atat si nimic mai mult! Aaaaa, ca unul are GPS, ca altul are ecran rabatabil sunt sigur argumente de luat in seama, dar daca tot sunt atat de „necesare”, nu era mai bine sa le implementezi si pe celelalte modele? In felul acesta puteai sa vinzi la preturi mai mici deoarece reduceai costurile de dezvoltare, de productie si aveai avantajul ca gestionai mai bine mai putine platforme tehnice. Adica te concentrai mai bine pe mai putine produse care includeau mai multe functii, daca tot le aveai dezvoltate, iar firmware-ul iesea mai bine si mai repede. Dar nuuu, ia las’ ca mai bine mai scoatem noi un model „unic, cu functie de ceas desteptator, adresat fotografului de rasarituri”, ca tot are aparatul ceas intern si difuzor incorporat! Sper sa nu ii puna si cuc!
Referitor la eventualitatea unui 7D Mark II asa cum apare posibila configuratie (grip integrat si 24 megapixeli) mi se pare o prostie, dar nu m-ar mira foarte tare. De ce prostie? Sa o luam in ordine:
– senzorul ar trebui sa fie cel mai performant utilizat de Canon pana acum: ar fi cea mai mare rezolutie folosita de Canon si in plus inghesuita pe un format APS-C. Daca vrea sa se adreseze segmentului PRO, senzorul trebuie sa fie de departe cel mai performant de care dispune Canon acum ca sa poata „vedea” la calitate PRO – captare corecta, zgomot mic si sensibilitatea mare pentru rafala de 10fps;
– cantitatea mai mare de date, impreuna cu pixelii mai mici necesita putere de prelucrare mult mai mare pentru algoritmii de corectie ai zgomotului si pentru restul calculelor efectuate. Deci probabil va necesita si un procesor nou, eventual in pereche;
– corpul mare presupune si un cost mai mare (aliaj mai mult, matrite mai complicate, prelucrare mai dificila, timp de productie mai mare);
– primele 3 observatii imi indica deja un pret mai mare decat al 5D Mark III si incep sa vad un nonsens;
– referitor la „avantajul” ca „factorul crop permite o apropiere mai buna de subiect” este total ERONAT: factorul crop NU MODIFICA FOCALA obiectivului deoarece evident ca nu ii poate modifica optica, deci nu apropie subiectul ci ingusteaza unghiul de vedere util facand ca incadrarea sa apara similara unei focale de 1,6 ori mai mari;
Concluzionand, daca ar fi sa scoata viitorul 7D asa, as vrea sa-l vad si eu pe fotograful pro sau mai putin pro care ar alege un astfel de aparat.
Vorbind la modul serios, daca tot ar dezvolta un senzor nou, eventual si un procesor nou, as renunta bucuros la lupta megapixelilor, la grip si la ISO de SF-uri in favoarea unei game dinamice cat mai extinse si a unui zgomot cat mai scazut.
Radu, de mai jos, are dreptate! Daca doreau sa faca ceva dedicat profesionistilor, puteau pune pe un senzor nou 10-12 megapixeli, la calitatea fotocelulelor de azi sigur rezolvau si un ISO mai curat si un dynamic range superior. Factorul de multiplicare este un avantaj pentru cei pasionati de natura si sport. Nu stiu de ce continua sa scoata senzori cu rezolutii astronomice, uriase, cand orice fotograf profesionist sau chiar entuziast, stie bine ca n-are ce face cu mai mult d 10 megapixeli (majoritatea, 95%).
Toti care comentam aici am prefera 10 megapixeli si un ISO 6400 impecabil, asemeni DSLR-urilor FF, decat 24 megapixeli si 10 cadre pe secunda, dar calitatea nu difera de vechile modele. Doar un corp modificat si cateva tehnologii noi implementate in body.
Teoretic, noul 7D trebuie sa fie cel mai puternic aparat foto de pe APS-C, asta ramane de vazut, pe hartie arata bine, sau cel putin specificatiile care se zvonesc a fi, dar in realitate ma indoiesc ca difera mult de vechiul 7D. Doar pentru un stop la ISO castigat (logic, generatie mai noua) si un sistem AF ceva mai bun ma indoiesc ca cineva ar da 2000+ Euro pe un asemenea aparat. Vechiul 7D, sau mai bine zis actualul, isi face treaba exemplar, DAR, din pacate este mai zgomotos decat un 60D, care este unul din cele mai zgomotoase body-uri APS-C de la Canon, in acest moment (al doilea dupa 7D, din ce mai exista pe piata "de noi").
Daca doreau un body pentru profesionisti, puteau porni de la senzorul din 1100D, de 12,2 megapixeli, sa-l imbunatateasca cat mai mult pe acela (sau ceva asemanator).
Daca se apropie de 3000 Euro, personal as prefera un body APS-H ca 1D Mark IV, care e putin mai scump, si am rezolvat povestea, stim cu totii ce a putut face acest body.
Noul 7d trebuie sa aiba un AF imbunatatit si o calitate a imaginii sensibil mai buna. Eu sunt satul de cat zgomot de imagine au fisierele lui 7d si de cat de mult trebuie sa lucrezi in postprocesare.
Daca ar ajunge la performanta iso a unui d7000/d71000 ar fi de vis.
Daca ar avea curajul sa puna mai putini Mp deja cred ca incep sa visez din nou.